X
یادداشت | علیرضا مؤمن آرانی مدیرگروه تجربهنگاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
مقاله | محمد حاجیعلی کنگانی، سعیده حاجیعلی کنگانی، علی مطیعالله منتشر شده در نخستین شماره دوفصلنامه امت و تمدن
یادداشت | محمدجواد رضازاده پژوهشگر کارگروه مطالعات فضای مجازی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
یادداشت | زهرا ابراهیم زاده پژوهشگر کارگروه مطالعات فضای مجازی پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام
یادداشت | امیر سعادتی مدیر کارگروه روزنامهنگاری اندیشه پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم(علیهالسلام)
گفتاری در جمع فیلمنامهنویسان مرکز آفاق حوزه هنری خراسان رضوی
یادداشت | محمد باغچقی عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع)
یادداشت | محمدجواد رضازاده پژوهشگر کارگروه مطالعات فضای مجازی پژوهشکده باقرالعلوم علیهالسلام
یاداشت | محمدجواد رضازاده پژوهشگر کارگروه مطالعات فضای مجازی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
یادداشت | محمد طلایی مدیر کارگروه سیره امام و رهبری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
یادداشت | احمد کوثری مدیر گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
یادداشت | امیر سعادتی مدیر کارگروه روزنامهنگاری اندیشه پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
مقاله | وحید خورشید منتشر شده در نخستین شماره دو فصلنامه امت و تمدن
یادداشت | حمیدرضا باقری
یادداشت | محمد طلایی مدیر کارگروه سیره رهبران پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
یادداشت | محمد جواد فلاح مدیر گروه مطالعات خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام، چهار اثر برگرفته از سخنرانیهای روشمند ویژه ایام فاطمیه را منتشر کرده است که مطالعه آنها به طلاب و مبلغان دینی توصیه میشود.
در دیدار مدیر کارگروه مطالعات خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام و مدیر شبکه دو سیما، ظرفیتها و رویکردهای این شبکه در حل مسائل خانواده مورد بررسی قرار گرفت و بر توسعه همکاریهای مشترک در حوزه تحکیم نهاد خانواده تأکید شد.
کارگروه مطالعات خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام با هدف تقویت بنیان خانواده ایرانیـاسلامی، تاکنون مجموعهای از فعالیتهای علمی، آموزشی و فرهنگی را در زمینه تربیت، اخلاق، روانشناسی و رسانه سامان داده است.
حجتالاسلام والمسلمین سیدعلی موسوی، رییس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، با حضور در دفتر مدیر حوزههای علمیه، با آیتالله علیرضا اعرافی دیدار و گفتوگو کرد. آیتالله اعرافی در این دیدار، پنج محور مهم در حوزه تبلیغ و مواجهه روحانیت با مسائل روز را تبیین کرد.
مدیرگروه مطالعات فضای مجازی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، در چهارمین کنفرانس ملی فضای سایبر، با ارائه «طرحی نو در طراحی سکوهای مجازی»، بر لزوم تغییر پارادایم فناوری تأکید کرد.
نشست علمی «مصطفای روح خدا» به مناسبت گرامیداشت چهل و هشتمین سالگرد شهادت آیتالله سیدمصطفی خمینی (ره)، به همت کارگروه تاریخ و سیره امام و رهبری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) برگزار شد.
کتاب «از حکمت تا معنویت»، منتشرشده توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، در رشته «مطالعات آیینهای عزاداری» سومین دوره دوسالانه کتاب عاشورا، عنوان شایسته تقدیر را از آن خود کرد.
دهمین شماره فصلنامه نامه جمهور با عنوان بازسازی اجتماعی مقاومت و ویژهنامهای با موضوع نقد اقتصاد سیاسی اشغال از سوی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) منتشر شد.
به مناسبت چهلوهشتمین سالگرد شهادت آیتالله سیدمصطفی خمینی (ره)، نشست علمی با عنوان «مصطفای روح خدا» به همت پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) برگزار میشود.
یادداشت | علیرضا مؤمن آرانی مدیر گروه تجربهنگاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
مقدمه اول یک موضوع مورد بحثی در دانش تاریخ مطرح است که آنچه در تاریخ رخ میدهد، مبتنی بر تصادف و شانس است یا مبتنی بر یک روند و ساختار قابل استدلال. به عنوان مثال فلان جنگ بزرگ به دلیل یک اتفاق ساده شروع میشود یا ناشی از یکسری روندها در موضوعات مختلف است. اغلب افراد بر این عقیده هستند که وقایع تاریخی مهم، در یک روند شکل پیدا میکنند و وارد تاریخ میشوند و اتفاقات خاص فقط در حد بهانه قابل طرح هستند. لذا در مطالعات تاریخی برای فهم تحولات کلان به انواع و اقسام مختلفی از شواهد در حوزههای گوناگون ارجاع میدهند که نسبت مستقیمی با واقعهای که بعداً به وقوع پیوسته دارند و نشان میدهند که اگر در زمان قبل از واقعه، به این شواهد توجه میشد و بر اساس آن تدابیری اندیشیده میشد، ممکن بود که فلان واقعه تاریخی اتفاق نیفتد. اما عموما افرادی که در یک تاریخ خاص زندگی و فکر میکنند، توان خارج شدن از تاریخ خود را ندارند و لذا عموماً این موارد در بعد از واقعه قابل فهم میشوند.
مقدمه دوم عموما در حاکمیتهای محلی و منطقهای به علت زیست تاریخی خاص، امکان اعمال لایههایی از تبعیض و تفاوت به شکلهای مختلف میسر است، اما در سطح جهانی و وقتی که کل انسانها میخواهند تحت یک نظم و حاکمیت حقوقی قرار گیرند، دیگر به راحتی نمیتوان از نظم، قاعده یا منطقی حرف زد که در آن سطح، انسانها دوگانه یا چندگانه فهم شوند. در این سطح، انسانها، برابر هستند و باید با یک قاعده یا یک استاندارد آنها را فهمید و با آنها برخورد کرد. ضرورت این نوع مواجهه این است که هر گونه گفتوگو در رابطه با انسان، گفتوگو در رابطه با کل بشریت است و حیات انسانی در جهان، وابسته به فهم زندگی انسانی در آن است. در واقع در سطح جهانی، نمیتوان منقطع از نظم جهانی به نظم وضعیتهای منطقهای و محلی رسید و یا بالعکس، بلکه نظمهای منطقهای و محلی سازنده نظم جهانی است. در وضعیت نظم جهانیِ فراگیر است که نظمهای منطقهای و محلی در درون آن امکان حیات پیدا می کنند و بالعکس.
مقدمه سوم هر گونه فهم از نظم جهانی در واقع نشأت گرفته از فهم انسانی و بالتبع دانش انسانی معرف آن است. منطق نظم جهانی برای نظم دادن به زندگی انسانها بر روی زمین، فهمی از انسان دارد که این فهم، این توان و امکان را میسر و ممکن میکند که انسانها، نسبتهای یکسانی با موقعیتها و شرایط مشابه داشته باشند یا بتوانند این نسبتها را بگیرند. اگر این نسبتگیریها در فهم انسانی و دانش انسانی معرف آن، عمومی نباشند، عملا نمیتوان نظمی جهانی را سامان داد. دوگانهگی در استانداردها در مواجهه با موقعیتهای مشابه، در واقع نشاندهنده ناتوانی آن منطق و نظم در فهم انسان و بالتبع ساماندهی به جهان انسانی است.
مقدمه چهارم در شرایط حضور در یک تاریخ، فهم این دوگانهگیها به دلایل مختلف مشکل است. اما در شرایط خاص و بحرانی که توجهات و حساسیتها به عرصه عمل فعالین جهانی بیشتر میشود، این استانداردهای دوگانه بیشتر فهمیده میشود که منطق نظم دهنده به جهان انسانی، در معنای عام و عمومیاش، توان فهم جهانی ندارد و افق روشنی را برای آینده نمیسازد و عملا دارد مانند مابقی نظمهای محلی و منطقهای عمل میکند و به دنبال ایجاد شرایط تبعیضآمیز به نفع انسانهایی خاص است.
در این شرایط، نسبت گیری درونی (عاطفی و سپس شناختی) انسانها به این سمت سوق پیدا میکند که این منطق و نظم، صلاحیت بر تخت نشستن و تجویز و توصیف کردن برای انسان را ندارد. در واقع استانداردهای دوگانه در مواجهه با شرایط و موقعیتهای مشابه نشانه قدرت و قوت یک نظم معنایی در ساخت جهان نیست، بلکه نشانهای از ناتوانی آن منطق در تدبیر نظم جهان انسانی است. اگر نظمی در منطق خود دچار تناقص بود، چارهای غیر از آن ندارد که تناقص را نشان دهد، اگر بخواهد با استاندارد دوگانه برخورد نکند، نظم دچار افول و از هم پاشیدگی میشود و اگر بر اساس استاندارد دوگانه عمل کند، باز این نظم صلاحیت خود را در میان جوامع از دست میدهد.
با توجه به استاندارد دوگانه غرب در رابطه با اسرائیل، به نظر میرسد نظام جهانی در حال از دستدادن توانایی خود در نظمبخشی به جهان بوده با این توهم که این اقدامات در جهت تداوم تاریخی نظم مدرن لازم بوده است. باید در دهههای آینده منتظر تحولات عمیقتر و گستردهتر در فروپاشی این نظم بود. این مطلب میتواند نویدبخش دنیایی متفاوت و امکانات متفاوت بر مردمان تحت ستم جهان باشد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ[ مشاهده کل متن ]ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
کتاب «تکوین حزبالله: ریشههای اجتماعی ـ سیاسی شکلگیری حزبالله لبنان» نخستین اثر از مجموعه «کتاب مقاومت» است که بهتازگی به همت کارگروه مقاومت پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) رونمایی شده است.
نخستین شماره دوفصلنامه علمی امت و تمدن، به صاحب امتیازی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، مدیرمسئولی و سردبیری احمد کوثری منتشر و به عرصه نشر وارد شد. این نشریه، با تمرکز بر گفتمان تمدن نوین اسلامی، بستری برای همکاری و تولید سرمایههای علمی مشترک میان علمای شیعه و اهل سنت فراهم کرده است.
کتاب «فرهنگنامه منطق» به کوشش حسن رضایی و توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) منتشر و روانه بازار نشر شد.
کتاب «پناهِ پدر؛ مهارتهای اخلاقی و عاطفی در رابطه پدر – دختری»، نوشته محمدجواد فلاح، سرانجام پس از طی مراحل نشر، توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) به چاپ رسید و در دسترس علاقهمندان قرار گرفت.