X
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی از 6 کتاب مهم و راهبردی جدید با موضوعات نقد و بررسی تفکر وهابیت در نمایشگاه بینالمللی کتاب ۱۴۰۳ تهران رونمایی میکند.
کتاب «فرهنگنامه کلام جدید» ذیل کلانپروژه فرهنگنامه جامع علوم اسلامی انسانی به کوشش حسن رضایی توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر و راهی بازار کتاب شد.
نشست علمی آزادی فلسطین در اندیشه آیت الله حاج میرزا خلیل کمرهای (قدسسره) با ارائه کامیار صداقت ثمرحسینی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.
نشست «باید از حقوق کارگران دفاع کرد؛ هماندیشی درباره سرکوب دستمزد و پویش مزد 1403» به همت پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام با حضور جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و منتخبان مجلس آینده در تهران برگزار شد.
کتاب «سناریوپردازی آیندههای تبلیغ دین در ایران»، اثر حجتالاسلام احمد کوهی به همت انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر شد.
آناتومی یک بحران ساختگی، تأمین طبقاتی و تمدید بیگاری، افزایش دستمزد به مثابه استراتژی توسعه، مسئله کارگران؛ مسئولیت همگانی و مولدسازی، بازتولید طبقه مرفه جدید از مهمترین تیترهای جدیدترین شماره فصلنامه نامه جمهور است.
🖊 یادداشت | مهدی افراز
✍ حجت الاسلام سید علی موسوی
رئیس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در سال ۱۴۰۲ اقدام به انتشار 15 کتاب، در کارگروههای علمی مکتب امام، مطالعات تبلیغ، تاریخ و سیره، تاریخ اجتماعی، مطالعات اجتماعی، تجربهنگاری فرهنگی، ادیان و فرق و گفتمان توحید کرده است که در این خبر گزارش مختصری از هر یک از این آثار ارائه میشود.
از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) نقل شده فضائل امام علی(علیهالسلام) قابلشمارش نیستند و برپایه روایتی دیگر از پیامبر(صلی الله علیه و آله) بازگوکردن، نوشتن، نگاهکردن و گوشدادن به فضائل حضرت علی(علیهالسلام) نوعی عبادت و باعث آمرزش گناهان میشود.
شب قدر از مهمترین شبهای ماههای هجری قمری است؛ ثواب و فضلیت عبادات اعمال نیک در این ماه هزار برابر ماه دیگر است، اعمال بسیاری به شبهای قدر اختصاص دارد؛ قرائت قرآن و خواندن سورههای قرآنی دارای فضلیت و ثواب زیادی است.
محمد جواد رودگر[1]
چكيده
آزادي معنوي لازمه سرشت و سرنوشت انسان است و عقل و اراده بر محور فطرت مباني آزادي انسان در آموزه هاي وحياني است. آزادي در يک تحليل مفهوم شناسانه و پديدارشناسانه دو نوع است: الف) آزادي دروني = معنوي؛ ب) آزادي بروني = آزادي اجتماعي.
آزادي اجتماعي يا بروني، مبتني برآزادي دروني يا معنوي است و تفکيک آنها از هم خسارت بار و جبران ناپذير است. در نوشتار حاضر، مفاهيم و مباني آزادي و سپس اقسام آزادي بررسي شده و آن گاه آزادي معنوي براساس آيات و احاديث مورد کاوش و پردازش واقع شده و نتيجه بحث ها اين شده است که آزادي معنوي، زيربناي معرفت و محبت الهي و تصعيد تکاملي انسان است که تنها بر اساس انسان شناسي اسلامي، صورت جامع و کامل پيدا مي کند و آموزه هاي وحياني، دستورالعمل هاي ديني، ارزش هاي اسلامي، عقلانيت و اعتدال، سرمايه هاي سلوکي انسان معناگر خواهند بود.
در بخش ديگر مقاله از عوامل و موانع آزادي معنوي در اسلام بحث مي شود که دين و شريعت منبع اصلي آنها بود و از ديدگاه عالمان و حکيمان الهي نيز بر اساس اشعارشان مقوله آزادي تحليل و ارزيابي شد.
آنچه در بحث از آزادي معنوي، مهم وسرنوشت ساز است اينکه انسان به فطرت خويش برگشته به خود آگاهي و خوديابي نايل شود و عقلِ آزاد و دل بيدار و بينا يابد تا عزت و کرامت نفس يافته و در عرصه اجتماع و سير و سلوک معنوي بتواند تکامل يابد و به خودسازي و جامعه سازي اهتمام يابد
واژگان کليدي
آزادي، فطرت، معرفت نفس، مراقبت نفس، آزادي معنوي و اجتماعي
[1]. استاديار دانشگاه آزاد اسلامي واحد کرج، مرکز تحقيقات علوم انساني ـ اسلامي.