مقدمه
پژوهشکده تبليغ و مطالعات اسلامي باقرالعلوم (ع) در سال 1367 تأسیسشد و فلسفه وجودي پژوهشکده پشتيباني از عرصه تبلیغ است. و چون پژوهشکده در انجام مأموريت خود (راهبري عرصه تبليغ و نقشآفرینی مؤثر در بازمهندسي عرصههای فرهنگي و اجتماعي کشور)، به تبيين اسلام ناب و آشنايي و اشراف بر وضعيت فرهنگي و اجتماعي در عرصههاي خرد و کلان نیاز دارد، تأمين پشتوانههای لازم در پيگيري اين امور را با رويکرد علمي-پژوهشي عهدهدار است.
مأموریت
1. تمرکز بر ايجاد مرجعيت در امور تحقيقاتي و پژوهشي در عرصه تبلیغ؛
2. پاسخگويي پژوهشي به نيازهاي تبلیغی با استفاده از ظرفیتها و امکانات حوزه و دانشگاه و ديگر مراکز علمي و تحقيقي کشور؛
3. تربيت پژوهشگران و محققان جبهه انقلاب برپايه معارف اسلام ناب و توجه جدي به تهاجم فکري-فرهنگي دشمنان؛
4. انجام اقدامات لازم براي تخصصیتر شدن و ارتقای موضوع، محتوا، رويکرد و روش تبليغ.
اهداف
1. تبيين و معرفی انديشه اصيل اسلامي مبتني بر مکتب امام خميني (ره) و متناسب با نيازهاي فکري اقشار مختلف جامعه بهویژه فرهيختگان؛
2. بازشناسي و خوانش علمي سرمایههای تبليغي و تربيتي ديني با روشهای مختلف ميداني (تجربه نگاری، اقدام پژوهی و...) و اسنادي (سيره تبليغي اهلبیت (ع)، مطالعات تطبيقي روشها و سازمانهای تبليغي و ...) ؛
3. بازتوليد پیامهای ديني و طراحي ارتباط مؤثر ميان تبليغ سنتي و نوين براي پشتيباني علمي از فعالیتهای تبليغی نوین؛
4. آماده سازی پژوهشهای ميانرشتههاي پشتيبان مباشر و نزديک به نيازهاي پژوهشي تبلیغی با نظر داشت علوم اسلامي در حوزه مطالعات حِکمي، اجتماعي، ارتباطي و تربيتي.