X
نشست علمی آزادی فلسطین در اندیشه آیت الله حاج میرزا خلیل کمرهای (قدسسره) با ارائه کامیار صداقت ثمرحسینی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.
کتاب «فرهنگنامه اندیشه سیاسی» ذیل کلان طرح فرهنگنامه جامع علوم اسلامی انسانی به کوشش حسن رضایی توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر و راهی بازار کتاب شد.
نشست «باید از حقوق کارگران دفاع کرد؛ هماندیشی درباره سرکوب دستمزد و پویش مزد 1403» به همت پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام با حضور جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و منتخبان مجلس آینده در تهران برگزار شد.
کتاب «سناریوپردازی آیندههای تبلیغ دین در ایران»، اثر حجتالاسلام احمد کوهی به همت انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر شد.
آناتومی یک بحران ساختگی، تأمین طبقاتی و تمدید بیگاری، افزایش دستمزد به مثابه استراتژی توسعه، مسئله کارگران؛ مسئولیت همگانی و مولدسازی، بازتولید طبقه مرفه جدید از مهمترین تیترهای جدیدترین شماره فصلنامه نامه جمهور است.
🖊 یادداشت | مهدی افراز
✍ حجت الاسلام سید علی موسوی
رئیس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در سال ۱۴۰۲ اقدام به انتشار 15 کتاب، در کارگروههای علمی مکتب امام، مطالعات تبلیغ، تاریخ و سیره، تاریخ اجتماعی، مطالعات اجتماعی، تجربهنگاری فرهنگی، ادیان و فرق و گفتمان توحید کرده است که در این خبر گزارش مختصری از هر یک از این آثار ارائه میشود.
از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) نقل شده فضائل امام علی(علیهالسلام) قابلشمارش نیستند و برپایه روایتی دیگر از پیامبر(صلی الله علیه و آله) بازگوکردن، نوشتن، نگاهکردن و گوشدادن به فضائل حضرت علی(علیهالسلام) نوعی عبادت و باعث آمرزش گناهان میشود.
شب قدر از مهمترین شبهای ماههای هجری قمری است؛ ثواب و فضلیت عبادات اعمال نیک در این ماه هزار برابر ماه دیگر است، اعمال بسیاری به شبهای قدر اختصاص دارد؛ قرائت قرآن و خواندن سورههای قرآنی دارای فضلیت و ثواب زیادی است.
امام دوم شیعیان و اولین فرزند امام علی علیهالسلام و حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها بنا بر مشهور در پانزدهم رمضان سال سوم هجری در مدینه به دنیا آمد. پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله به دستور خداوند، ایشان را حسن نام نهاد و گوسفندی قربانی کرد و موی سر آن نورسیده را تراشید و به اندازه وزن آن، نقره صدقه داد. آن حضرت در ۳۷ سالگی به امامت و خلافت رسید و در سال ۴۱ه.ق. مجبور به صلح با معاویه شد. دوره حکومت آن حضرت شش ماه و سه روز طول کشید. امام حسن پس از صلح، به مدینه رفت و ده سال تا هنگام شهادت در مدینه بود.
حُذَيفة بن اليمان [1]
حذيفه فرزند حُسَيل معروف به يمان مى باشد; و چون با طايفه يمانى ها هم پيمان بود به اين نام معروف گرديد.و برخى نيز نسبت حذيفه به يمان را نسبت به جدش مى دهند. نام جدش را جروة ذكر كرده اند و او هم پيمان با قبيله بنى عبدالاشهل بوده قبيله بنى عبدالاشهل از كشور يمن بشمار مى رود به همين دليل به نام جدش مشهور بوده است واين مطلب اخير را ترجيح داده اند و كنيه اش ابو عبد الله مى باشد. [2] حسيل پدر حذيفه از نيكان روزگار بود و در جنگ احد در ركاب پيامبر شهيد گرديد كه داستانش به اجمال چنين است: هنگامى كه حضرت رسول اكرم مردم را براى جنگ بسيج مى فرمود، چون حسيل و ثابت بن وقش مردانى از كار افتاده و فرتوت بودند درباره شان امر به جهاد صادر نفرمود و اين دو نفر با زنان و فرزندان مسلمان در مدينه ماندند. پس از رفتن مسلمانان به احد، يكى از ايشان به رفيقش گفت: براى چه نشسته ايم و چه انتظار مى كشيم كه امروز يا فردا مى ميريم پس بهتر است شمشيرهايمان را برداشته و به رسول خدا ملحق گرديم شايد خداوند شهادت را نصيبمان فرمايد. آن دو به اتفاق حركت كردند و وارد سرزمين احد شدند، بدون آنكه مسلمانان با خبر گردند، مشغول جنگ شدند، مسلمانان بدون توجه و نشناخته حسيل را كشتند، در اين ميان حذيفه خبر شد ولى هر چه فرياد كرد متوجه نشدند تا كار از كار گذشت. پيامبر خواست ديه او را بپردازد ولى حذيفه قبول نكرد و به مسلمانان بخشيد، پس حضرت درباره اش دعا فرمود. ثابت در جنگ با كفار شهيد گرديد. [3] برخى او را از انصار به شمار آورده اند و گروهى ديگر نيز او ار جزء مهاجران ذكر كرده اند و ابن اثير گفته است كه او از مهاجرين ست و او را مخير كردند همچون زنان و كودكان مهاجرت را اختيار كند يا اينكه در ركاب حضرت رسول مهاجرت كند و او و او حضرت و در ركاب حضرت رسول را ترجيح داده است و در اعيان الشيعه چنين ذكر شده است كه او در ديار خود باقى مانده و تبليغ دين خدا كرده است و باعث نصرت اسلام شده است بعدا به سمت مدينه مهاجرت كرده است يعنى او جزء كسانى است كه نصرت را انتخاب كرده است و از مهاجرين نيز به شمار مى رود. [4] سایر محورهای این مقاله عبارتند از:
[1]. محقق و نوسنده : ابوالحسن اسماعیلی
[2]. تاريخ بغداد، خطيب بغدادى 1:173; الاستيعاب، ابن عبدالبر 1:334; اسدالغابه ،ابن اثير 1:648; تاريخ مدينة دمشق، ابن عساكر 12:261 و 262 و اعيان الشيعه، امين عاملى 4:592.
[3]. اسدالغابه، ابن اثير 1:493;اعيان الشيعه ،امين عاملى4:592 و قاموس الرجال، شوشترى 3:145.
[4]. اسدالغابه، ابن اثير 1:468 و اعيان الشيعه ،امين عاملى 4:594.
[5]. جهت توضیح بیشتر رک:جلد چهارم دایره المعارف صحابه پیامبر9
ویژهنامه «سرکوب دستمزد» نامهجمهور منتشر شده در شماره پنجم فصلنامه نامهجمهور «طبقه دولتمند و سرکوب رفاه» به صورت رایگان منتشر شد.