X
مقاله | علی ماهیگیر منتشر شده در نخستین شماره دو فصلنامه امت و تمدن
یادداشت | محمدجواد فلاح مدیر گروه مطالعات خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
یادداشت | رضا سامان
یادداشت | سیدمحسن موتورچی پژوهشگر کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام)
یادداشت | محمد طلایی مدیر کارگروه تاریخ و سیره پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
یادداشت | مهدی همازاده مسئول کارگروه بازآفرینی هنری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
یادداشت | احمد کوثری مدیر کارگروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
✍️ حمیدرضا باقری
✍️ حمید باقری
✍️ محمدجواد فلاح
✍️حبیبالله اسداللهی
✍️ حبیب الله اسداللهی
✍️ حبیب الله اسداللهی مدیر مرکز فرهنگی رصد تیام
✍️ م.ص.صاد
مرجعیت با اتکا به درک درست از دوگانه استکبار و استضعاف و با شناخت دقیق از نقشه کفر جهانی در تقابل تمدن غربی در مقابل تمدن اسلامی بزرگترین ضربات را بر استکبار و جبهه کفر وارد ساخته است.
در آستانه هفته وحدت و میلاد پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) و امام جعفر صادق (علیهالسلام)، نرمافزار «جامعالاحادیث ۴» طی مراسمی در مرکز نور رونمایی شد؛ مراسمی که نماینده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) نیز در آن حضوری فعال داشت.
نشست مشترک حجتالاسلام والمسلمین موسوی، رئیس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) با مسئولان مرکز پژوهشهای صداوسیما با هدف بررسی راهکارهای عملی برای پر کردن شکاف میان تولیدات عمیق پژوهشی و نیازهای روز رسانه ملی برگزار شد.
همایش «امت احمد (صلی الله علیه و آله» با هدف بزرگداشت هزار و پانصدمین سال میلاد پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله)، همزمان با رونمایی از جلسات درس اخلاق مساجد قم و دوفصلنامه علمی «امت و تمدن»، به همت ادارهکل ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی، پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) و ادارهکل تبلیغات اسلامی استان قم برگزار شد.
نخستین شماره دوفصلنامه علمی امت و تمدن، به صاحب امتیازی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، مدیرمسئولی و سردبیری احمد کوثری منتشر و به عرصه نشر وارد شد. این نشریه، با تمرکز بر گفتمان تمدن نوین اسلامی، بستری برای همکاری و تولید سرمایههای علمی مشترک میان علمای شیعه و اهل سنت فراهم کرده است.
قائممقام پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) تولید «محتوای فعال و زنده» را شرط اصلی تأثیرگذاری فرهنگی دانست. مدیر امور بانوان ادارهکل تبلیغات اسلامی استان قم بر ضرورت تولید کتابهای کاربردی، روایتمحور و متناسب با مخاطب نوجوان تأکید کرد.
مرکز فرهنگی رصد تیام وابسته به پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، یک پژوهش پیمایشی با عنوان «سنجش مقاومت دینی مردم شهر تهران در جنگ ۱۲ روزه» را در دست اجرا دارد. این پژوهش به دنبال بررسی این فرضیه است که «مقاومت مردم ایران در جریان جنگ ۱۲ روزه، صرفاً برخاسته از احساس تعلق ملی و ایرانی بودن نبوده، بلکه از ریشههای عمیق دینی نیز برخوردار است.»
کتاب «فرهنگنامه منطق» به کوشش حسن رضایی و توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) منتشر و روانه بازار نشر شد.
مراسم رونمایی از دو کتاب «رزم سلامتی» و «عزاداری محرم و کرونا» که توسط کارگروه تجربهنگاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) به رشته تحریر درآمدهاند، با حضور مسئولان، نویسندگان و فعالان اجتماعی در سالن اجتماعات این پژوهشکده برگزار شد. این دو کتاب، به مستندسازی و تحلیل تجربیات فرهنگی و اجتماعی دوران همهگیری کرونا در قم میپردازند.
کتاب «پناهِ پدر؛ مهارتهای اخلاقی و عاطفی در رابطه پدر – دختری»، نوشته محمدجواد فلاح، سرانجام پس از طی مراحل نشر، توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) به چاپ رسید و در دسترس علاقهمندان قرار گرفت.
کتاب «گناهان کبیره در فضای مجازی» با تألیف سید محمد علویزاده و از سوی انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) منتشر شد. این کتاب با هدف بررسی، تحلیل و تبیین ارتباط میان گناهان کبیره و دنیای مجازی به نگارش درآمده و تلاشی است برای آگاهیبخشی به کاربران، بهویژه نسل جوان تا در مسیر مقابله با آسیبهای اخلاقی و دینی این فضا گام بردارند.
یک هفته تا اربعین حسینی باقی مانده و زائران دسته دسته از جای جای ایران و حتی کشورهای همسایه مسیر سرزمین عشق را در پیش گرفتهاند؛ مسیری که حالا مملو از تصاویر بینظیر دلدادگی شده و محلی برای تجلی عاشقی. اما راز اربعین فقط عاشقی نیست؛ اتحاد، همدلی و همبستگی میان مذاهب مختلف، یکی دیگر از اسرار این راهپیمایی تاریخی است که آن را میشود در موکبهای بیشمار مرزهای غرب و جنوب شرق کشور دید. موکبهایی که گردانندگان آنها، همگی اهل تسنن هستند.
حُذَيفة بن اليمان [1]
حذيفه فرزند حُسَيل معروف به يمان مى باشد; و چون با طايفه يمانى ها هم پيمان بود به اين نام معروف گرديد.و برخى نيز نسبت حذيفه به يمان را نسبت به جدش مى دهند. نام جدش را جروة ذكر كرده اند و او هم پيمان با قبيله بنى عبدالاشهل بوده قبيله بنى عبدالاشهل از كشور يمن بشمار مى رود به همين دليل به نام جدش مشهور بوده است واين مطلب اخير را ترجيح داده اند و كنيه اش ابو عبد الله مى باشد. [2] حسيل پدر حذيفه از نيكان روزگار بود و در جنگ احد در ركاب پيامبر شهيد گرديد كه داستانش به اجمال چنين است: هنگامى كه حضرت رسول اكرم مردم را براى جنگ بسيج مى فرمود، چون حسيل و ثابت بن وقش مردانى از كار افتاده و فرتوت بودند درباره شان امر به جهاد صادر نفرمود و اين دو نفر با زنان و فرزندان مسلمان در مدينه ماندند. پس از رفتن مسلمانان به احد، يكى از ايشان به رفيقش گفت: براى چه نشسته ايم و چه انتظار مى كشيم كه امروز يا فردا مى ميريم پس بهتر است شمشيرهايمان را برداشته و به رسول خدا ملحق گرديم شايد خداوند شهادت را نصيبمان فرمايد. آن دو به اتفاق حركت كردند و وارد سرزمين احد شدند، بدون آنكه مسلمانان با خبر گردند، مشغول جنگ شدند، مسلمانان بدون توجه و نشناخته حسيل را كشتند، در اين ميان حذيفه خبر شد ولى هر چه فرياد كرد متوجه نشدند تا كار از كار گذشت. پيامبر خواست ديه او را بپردازد ولى حذيفه قبول نكرد و به مسلمانان بخشيد، پس حضرت درباره اش دعا فرمود. ثابت در جنگ با كفار شهيد گرديد. [3] برخى او را از انصار به شمار آورده اند و گروهى ديگر نيز او ار جزء مهاجران ذكر كرده اند و ابن اثير گفته است كه او از مهاجرين ست و او را مخير كردند همچون زنان و كودكان مهاجرت را اختيار كند يا اينكه در ركاب حضرت رسول مهاجرت كند و او و او حضرت و در ركاب حضرت رسول را ترجيح داده است و در اعيان الشيعه چنين ذكر شده است كه او در ديار خود باقى مانده و تبليغ دين خدا كرده است و باعث نصرت اسلام شده است بعدا به سمت مدينه مهاجرت كرده است يعنى او جزء كسانى است كه نصرت را انتخاب كرده است و از مهاجرين نيز به شمار مى رود. [4] سایر محورهای این مقاله عبارتند از:
[1]. محقق و نوسنده : ابوالحسن اسماعیلی
[2]. تاريخ بغداد، خطيب بغدادى 1:173; الاستيعاب، ابن عبدالبر 1:334; اسدالغابه ،ابن اثير 1:648; تاريخ مدينة دمشق، ابن عساكر 12:261 و 262 و اعيان الشيعه، امين عاملى 4:592.
[3]. اسدالغابه، ابن اثير 1:493;اعيان الشيعه ،امين عاملى4:592 و قاموس الرجال، شوشترى 3:145.
[4]. اسدالغابه، ابن اثير 1:468 و اعيان الشيعه ،امين عاملى 4:594.
[5]. جهت توضیح بیشتر رک:جلد چهارم دایره المعارف صحابه پیامبر9
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ[ مشاهده کل متن ]ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ