X
مقاله | علی ماهیگیر منتشر شده در نخستین شماره دو فصلنامه امت و تمدن
یادداشت | محمدجواد فلاح مدیر گروه مطالعات خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
یادداشت | رضا سامان
یادداشت | سیدمحسن موتورچی پژوهشگر کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام)
یادداشت | محمد طلایی مدیر کارگروه تاریخ و سیره پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
یادداشت | مهدی همازاده مسئول کارگروه بازآفرینی هنری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
یادداشت | احمد کوثری مدیر کارگروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
✍️ حمیدرضا باقری
✍️ حمید باقری
✍️ محمدجواد فلاح
✍️حبیبالله اسداللهی
✍️ حبیب الله اسداللهی
✍️ حبیب الله اسداللهی مدیر مرکز فرهنگی رصد تیام
✍️ م.ص.صاد
مرجعیت با اتکا به درک درست از دوگانه استکبار و استضعاف و با شناخت دقیق از نقشه کفر جهانی در تقابل تمدن غربی در مقابل تمدن اسلامی بزرگترین ضربات را بر استکبار و جبهه کفر وارد ساخته است.
در آستانه هفته وحدت و میلاد پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) و امام جعفر صادق (علیهالسلام)، نرمافزار «جامعالاحادیث ۴» طی مراسمی در مرکز نور رونمایی شد؛ مراسمی که نماینده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) نیز در آن حضوری فعال داشت.
نشست مشترک حجتالاسلام والمسلمین موسوی، رئیس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) با مسئولان مرکز پژوهشهای صداوسیما با هدف بررسی راهکارهای عملی برای پر کردن شکاف میان تولیدات عمیق پژوهشی و نیازهای روز رسانه ملی برگزار شد.
همایش «امت احمد (صلی الله علیه و آله» با هدف بزرگداشت هزار و پانصدمین سال میلاد پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله)، همزمان با رونمایی از جلسات درس اخلاق مساجد قم و دوفصلنامه علمی «امت و تمدن»، به همت ادارهکل ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی، پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) و ادارهکل تبلیغات اسلامی استان قم برگزار شد.
نخستین شماره دوفصلنامه علمی امت و تمدن، به صاحب امتیازی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، مدیرمسئولی و سردبیری احمد کوثری منتشر و به عرصه نشر وارد شد. این نشریه، با تمرکز بر گفتمان تمدن نوین اسلامی، بستری برای همکاری و تولید سرمایههای علمی مشترک میان علمای شیعه و اهل سنت فراهم کرده است.
قائممقام پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) تولید «محتوای فعال و زنده» را شرط اصلی تأثیرگذاری فرهنگی دانست. مدیر امور بانوان ادارهکل تبلیغات اسلامی استان قم بر ضرورت تولید کتابهای کاربردی، روایتمحور و متناسب با مخاطب نوجوان تأکید کرد.
مرکز فرهنگی رصد تیام وابسته به پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، یک پژوهش پیمایشی با عنوان «سنجش مقاومت دینی مردم شهر تهران در جنگ ۱۲ روزه» را در دست اجرا دارد. این پژوهش به دنبال بررسی این فرضیه است که «مقاومت مردم ایران در جریان جنگ ۱۲ روزه، صرفاً برخاسته از احساس تعلق ملی و ایرانی بودن نبوده، بلکه از ریشههای عمیق دینی نیز برخوردار است.»
کتاب «فرهنگنامه منطق» به کوشش حسن رضایی و توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) منتشر و روانه بازار نشر شد.
مراسم رونمایی از دو کتاب «رزم سلامتی» و «عزاداری محرم و کرونا» که توسط کارگروه تجربهنگاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) به رشته تحریر درآمدهاند، با حضور مسئولان، نویسندگان و فعالان اجتماعی در سالن اجتماعات این پژوهشکده برگزار شد. این دو کتاب، به مستندسازی و تحلیل تجربیات فرهنگی و اجتماعی دوران همهگیری کرونا در قم میپردازند.
کتاب «پناهِ پدر؛ مهارتهای اخلاقی و عاطفی در رابطه پدر – دختری»، نوشته محمدجواد فلاح، سرانجام پس از طی مراحل نشر، توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) به چاپ رسید و در دسترس علاقهمندان قرار گرفت.
کتاب «گناهان کبیره در فضای مجازی» با تألیف سید محمد علویزاده و از سوی انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) منتشر شد. این کتاب با هدف بررسی، تحلیل و تبیین ارتباط میان گناهان کبیره و دنیای مجازی به نگارش درآمده و تلاشی است برای آگاهیبخشی به کاربران، بهویژه نسل جوان تا در مسیر مقابله با آسیبهای اخلاقی و دینی این فضا گام بردارند.
یک هفته تا اربعین حسینی باقی مانده و زائران دسته دسته از جای جای ایران و حتی کشورهای همسایه مسیر سرزمین عشق را در پیش گرفتهاند؛ مسیری که حالا مملو از تصاویر بینظیر دلدادگی شده و محلی برای تجلی عاشقی. اما راز اربعین فقط عاشقی نیست؛ اتحاد، همدلی و همبستگی میان مذاهب مختلف، یکی دیگر از اسرار این راهپیمایی تاریخی است که آن را میشود در موکبهای بیشمار مرزهای غرب و جنوب شرق کشور دید. موکبهایی که گردانندگان آنها، همگی اهل تسنن هستند.
بُريدة بن الحُصيب [1]
هنگامى كه پيامبر اسلام9 از مكه به مدينه مهاجرت مى فرمود، بريدة بن الحُصيب [2] مشهور به اسلمى در منزل غميم به حضور حضرت شرفياب شد و در حدود هشتاد خانواده از قبيله اش اسلام آوردند و به وطن خود برگشتند تا پس از جنگ احد به مدينه انتقال يافت و ساكن آنجا گرديد. او در جنگهايى كه پس از احد واقع شد شركت داشت [3] همراه پيامبر9 در شانزده جنگ حضور داشت [4] و در صلح حديبيه نيز حضور داشته و جزو اصحاب بيعت رضوان [5] مى باشد. در اين مدت ساكن مدينه بود تا آنكه بصره فتح شد، در آنجا خانه اى ساخت و ساكن بصره گرديد; در فتح خراسان و شهرهاى ايران جزو لشكريان اسلام بود و پس از استقرار اسلام در ايران ساكن مرو گرديد و در زمان خلافت يزيد بن معاويه در همان جا وفات يافت و به خاك سپرده شد ولى فرزندانش در مرو ماندگار شدند. [6] سایر محورهای این مقاله عبارتند از:
[1]. محقق: فرهاد علیزاده
[2]. بريده: به ضم باء و فتح راء و سكون ياء، حصيب به ضم حاء و فتح صاد
[3]. الاستيعاب، ابن عبدالبر 1:185 و اسدالغابة، ابن اثير 1:10-209 .
[4]. تاريخ مدينة دمشق، ابن عساكر 71:379 و الاصابه، ابن حجر 1:418 .
[5]. داستان بيعت شجره يا بيعت رضوان اين چنين است : هنگامى كه رسول خدا9از مدينه به مقصد عمره و زيارت خانه كعبه با جمعيتى در حدود 1400 نفر حركت كردند و به حديبيه رسيد، شترى كه پيامبر9بر آن سوار بود خوابيد و هر چه به او فشار آوردند حركت نكرد. پيامبر9فرمود: عادت اين شتر چنين نبود وليكن همان دستورى كه فيل سفيد را هنگامى كه اصحاب فيل او را به طرف مكه مى بردند، بازداشت اين شتر را بازداشته است. سپس عمر بـن خطاب را خواست تا به مكه بفرستد و از اهل مكه اجازه بگيرد تا وارد مكه شوند، و خانه خدا را زيارت كنند و قرباني ها را بكشند و برگردند. عمر گفت يا رسول الله! مرا در مكه خويشى نيست و از قريش مى ترسم ولى كسى را كه در مكه محترم است به شما معرفى مى كنم و او عثمان بـن عفان است. پيغمبر عثمان را خواست و فرمود به مكه نزد ابوسفيان و بزرگان قريش برو و به ايشان بگو كه ما براى جنگ نيامده ايم، خانه كعبه را زيارت و شتران خود را نحر مى كنيم و برمى گرديم. عثمان رفت و برگشتش طولانى شد، به پيغمبر و مسلمانان خبر رسيد كه عثمان را كشتند; حضرت ناراحت گرديد و فرمود : از اينجا برنمى گرديم تا با قريش بجنگيم، سپس مسلمانان و يارانش را به تجديد بيعت دعوت كرد و خود به درختى تكيه داد و مردم مى آمدند و با وى به اينكه از جنگ فرار نكنند بيعت مى كردند و در اين موقع اين آيه شريفه نازل گرديد:(لَقَدْ رَضِيَ اللّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ إِذْ يُبايِعُونَكَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ فَعَلِمَ ما فِي قُلُوبِهِمْ فَأَنْزَلَ السَّكِينَةَ عَلَيْهِمْ وَ أَثابَهُمْ فَتْحاً قَرِيباًوَ مَغانِمَ كَثِيرَةً يَأْخُذُونَها وَ كانَ اللّهُ عَزِيزاً حَكِيماً); خدا از مؤمنين خشنود شد به جهت آنكه در زير درخت با تو بيعت كردند و از صبر و يقينى كه در دل داشتند آگاه شد، پس اطمينان و قوت قلب به ايشان بخشيد و پيروزى بزرگ و غنيمتهاى سرشارى به ايشان پاداش داد. نزول اين آيه شريفه براى آنانكه از ياران پيغمبر در اين بيعت شركت داشتند مقام و فضيلتى اثبات كرد. (مجمع البيان، طبرسى 9:178).
[6]. الاستيعاب، 1:185 و اسدالغابه 1:210 جهت توضیح بیشتر رک:جلد چهارم دایره المعارف صحابه پیامبر9
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ[ مشاهده کل متن ]ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ