روابط عمومی پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام) - محمد حسین کیانی گفت: شماره (7) فصلنامه مطالعات معنوی منتشر شد.
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام): سردبیر فصلنامه مطالعات معنوی با اعلام این که در این شماره از فصلنامه علمی – تخصصی مطالعات معنوی هفت مقاله تحت عنوان کلی «جامعه شناسی و جنبش های نوپدید معنوی» آمده است، افزود: مقاله نخست «پدیدارشناسی دین و نقش آن در شناخت دین» نوشته اسفندیار غفاری نسب و مجید موحد است. در این مقاله می خوانیم: پديدارشناسي رهيافتي است كه در حوزه دين پژوهي از اهميت فراواني برخوردار است. پديدارشناسي دين، ميان نگرش خشك و غيرهمدلانه پوزيتيويسم به دين و رهيافت الهياتي ارتباط برقرار مي كند و به شيوه اي غيرتحويل گرايانه به بررسي پديده هاي ديني مي پردازد.
این مدیر پژوهشی اضافه کرد: در مقاله «بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با میزان گرایش به عرفان های نوظهور در بین جوانان» اثر محمد اسماعیل ریاحی آمده است: پژوهش حاضر به دنبال کشف میزان گرایش جوانان به عضویت در عرفان های نوظهور بوده و درصدد است تا برخی از عوامل اجتماعی مرتبط با این گرایش را توضیح دهد. با استفاده از روش پيمايش و به کارگیری پرسش نامه هاي خود جهت ایفاء گردآوری داده ها، تعداد 400 نفر از جوانان دانشجو از طریق شیوه ی نمونه گیری تصادفی دو مرحله ای به عنوان پاسخگویان تحقیق انتخاب شدند.
کیانی با اشاره به مقاله «خاستگاه «جنبش هاي نوپديد ديني» از نگاه جامعه شناختي» تالیف خودش خاطر نشان کرد: جنبش هاي نوپديد ديني ( NRMs) عنوانی برای هر گروه و حرکت اجتماعی است که بعد از دهه ی 1800 میلادی مبتنی بر پاره ای تعالیم و آموزه های معنوی، داعیه دار ایده معنوی جدید و آسانی در به سعادت رساندن انسان معاصر است. نگارنده در این مقاله کوشیده تا نشان دهد که چگونه تأملات جامعه شناسانه در باب دین، منجر به پیدایش و گسترش جنبش های معنوی معاصر شده است.
مدیر گروه جنبش های معنوی پژوهشکده باقرالعلوم(ع) ادامه داد: در مقاله «ارتباط بین هوش معنوی، آگاهی و گرایش های عرفانی» به تالیف زهره لطیفی، عظیمه عبداللهی، حمیدرضا صادقی و نسیم استکی آزاد آمده: هدف پژوهش حاضر؛ بررسی ارتباط بین هوش معنوی؛ بررسی سطح آگاهی و گرایش به عرفان اسلامی و عرفان های کاذب در دانشجویان بوده است. روش این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است.
وی افزود: در «شبه جنبش های معنوی» تالیف حمید رضا مظاهری سیف می خوانیم: معنویت های نوظهور پیش از این به عنوان فرقه شناخته می شد و در سال های اخیر با عنوان جنبش مورد بررسی قرار می گیرد. اما جنبش نماینده جامعه مدنی و نیرویی در برابر حاکمیت است. آنچه در جامعه به شکل یک جنبش در می آید، اما فشاری بر حکومت ندارد و افکار و خواسته های عمومی یا بخش واقعی از مردم را نمایندگی نمی کند، نمی تواند یک جنبش واقعی باشد.
محمد حسین کیانی در مورد مقاله «مدرنیته، رسانه و جنبش های نوین دینی» اثر علی کیادربندسری و نسرین خانی اوشانی گفت: فهم درست پدیده جنبش های نوین دینی منوط به درک ارتباط دقیق آن با دیگر پدیده های فرهنگی نظیر رسانه و مدرنیته است. بررسی ارتباط سه مقوله معنویت های نوظهور، رسانه و مدرنیته ویژگی های مشترک بسیاری را در آنها آشکار کرده و بیشتر پیوندهای خانوادگی آنها را با یکدیگر روشن می کند. مقاله حاضر در نظر دارد تا با بررسی رسانه و جنبش های نوین دینی به مثابه دو مورد از محصولات و پیامدهای مدرنیته، رابطه آنها را با یکدیگر و با مدرنیته بررسی کند تا پیوند علی و معلولی میان مدرنیته با رسانه و جنبش های نوین دینی از سویی و هم سنخی رسانه و جنبش های نوین دینی از سویی دیگر آشکار شود.
وی در پایان اذعان کرد: در آخرین مقاله تحت عنوان«زمینه های معرفتی ورود و گسترش عرفان های نوظهور (با تأکید بر آثار پائولو کوئلیو)» اثر محمد رضا انواری آمده است: پدیده «عرفان های نوظهور» بیش از دو دهه است که وارد کشور شده و امروزه به عنوان یک مسأله اجتماعی دلمشغولی هایی را متوجه کارشناسان این عرصه کرده است. منظور از عرفان های نوظهور، دسته ای از آیین ها و جریان هایی است كه با نام عرفان و باعلامت معنویت به كشور ما وارد شده اند و ندای حقیقت طلبی سر می دهند.
گفتنی است: علاقمندان می توانند برای دریافت این شماره از فصلنامه با آدرس ذیل تماس بگیرند:
قم، بلوار نیایش،جنب مصلی قدس، پژوهشکده باقرالعلوم(ع)، دفتر فصلنامه « مطالعات معنوی»
تلفن:37831667-025، 09364119048 ؛صندوق پستی:135-37185