رضا سامان مدیر کارگروه مطالعات فضای مجازی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در گفتگو با روابط عمومی، رسالت این گروه را بررسی استانداردهای اسلامی، ساخت، راهاندازی و توسعه «سکوها» و به ویژه شبکههای اجتماعی در ابعاد اجتماعی- فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، حقوقی و قضائی، امنیت، علم و فناوری عنوان کرد.
وی ایدهپردازی مؤمنانه و همزمان تنقیح اصول نظری و مبنایی در منابع دینی و نقد نظریههای رقیب را روش کار تحقق این رسالت خواند و افزود: گرچه در مرحله کنونی، حوزه کاری گروه بیشتر در لایه خدمات کاربردی تعریف میشود؛ اما به جهت یکپارچگی و ارتباط نزدیک این لایه با لایه محتوا و لایه سیاستگذاری، در این دو لایه نیز ورودهایی داشته است. مدخل لایه خدمات کاربردی و فهم مناسبات آن، راهبردهای جدی و نو در دو لایه محتوا و رگولاتوری داشته است.
وی در ادامه از نشستهای ظرفیتسنجی هنر ایرانی و اسلامی در طراحی شبکه، بررسی استراتژی فطرت در شبکههای اجتماعی، بررسی نظریه اخوت و قلب اجتماعی در شبکههای اجتماعی، آیندهپژوهی پلتفرمها، ظرفیتسنجی هوش مصنوعی برای کار، بررسی واقعیات و موانع راهاندازی پلتفرمهای اسلامی و واکاوی سائقهای جامعه ایرانی برای استقبال از شبکههای اجتماعی به عنوان بخشی از فعالیتهای این کارگروه نام برد.
میزان و عمق استقبال جامعه ایرانی از محتواهای زرد، پوچ و مبتذل و محتواهای مفید و عمیق، فرآیند خنثیسازیِ سوء استفاده از غرائز و همچنین استفاده از ظرفیتهای فطری و تجهیز قوای انسانی از طریق قوه عقل، حکمرانی مجازی کشور آمریکا، نقاط آسیبپذیر و نقاط بنیه در نزول و صعود انسان در فضای مجازی و چگونگی تولد و مرگ فرهنگ کفر و ایمان در فضای مجازی و نسبت مترفین در آن از دیگر نشستهایی بود که سامان به آن اشاره کرد.
مدیر کارگروه مطالعات فضای مجازی گفت: مجموعه یادداشتها و بررسیهای مختلفی در این گروه به انجام رسیده است که از آن جمله میتوان به تفاوت شبکه اجتماعی اومانیستی و سکولار با اسلامی، روانشناسی طراحی شبکه اجتماعی، ابعاد تربیتی شبکههای اجتماعی، تحلیل نهادها و جریانهای فعال حزب اللهی در فضای مجازی و نحوه مدیریت فضای مجازی در چین و کره جنوبی اشاره کرد.
از بررسیهای انجام شده در کارگروه فضای مجازی به گفته مدیر گروه میتوان به بررسی مسئله روایت و قصه، بررسی مسائل زیبایی شناختی پلتفرمها، بررسی دیدگاههای امام خامنهای نسبت به رسانه و فضای مجازی، بررسی نظریات شهید آوینی، بررسی نظریات کاستلز، بررسی روشهای افکار سنجی، آشنایی با مسائل مهندسی پلتفرمها، آشنایی با فرآیندهای طراحی UI و UX و نرمافزارهای مربوطه و آشنایی با فرآیند طراحی ارزش پیشنهادی اشاره کرد.
سامان در بخش دیگری از سخنان خود طرحهای انجام شده و در دست اقدام کارگروه مطالعات فضای مجازی را نام برد که بررسی حدود آزادی، حدود کنترل، حل تضاد فرهنگ و اقتصاد، حل تضاد معنویت و نمایش، حل تضاد مجاز و رابطه دلی و اخوتی، حل پیچیدگی ابعاد امنیت، هویت و مردمسالاری، جنبشها و پویشهای اجتماعی و شیوه مدیریت آن، شیوه مدیریت سلامت و صحت محتواها، نظام ارزشی، نظام امتیازدهی، نظام اعتبارسنجی و پیامدهای بسیار عمیق آن، انواع کژکاردها و فهم فضای حساستر زنان و کودکان و ملاحظه آن از آن جمله است.
فهم لایههای مختلف کاربران شبکه و نیازسنجی، ظرفیت ابزارهای مجازی جهت سلوک و ازدیاد معنویت، الگوی نشاط و سرگرمی در سکوها، بررسی جایگاه صاحبان پلتفرم و نوع حکمرانی از منظر فلسفه حقوق و فلسفه سیاسی، بررسی فقهی حقوقی انواع افعال هوش مصنوعی از حذف پست و پیج تا کنترل محتوا، بررسی فقهی حقوقی مسائل ذخیره و آنالیز و فروش اطلاعات در مواضع مختلف، آیندهپژوهی سکوها در بستر وب 3، شیوه کار در مقیاس جهانی و راهبرد صحیح ایجاد یک شبکه موفق و ترسیم الگوی مطلوب کاربری در سکوی طراز از دیگر طرحهای پیشروی این گروه است.
مدیر کارگروه مطالعات فضای مجازی از آسیبشناسی و شناسایی عوامل ساختاری آسیبهای پلتفرمها و شبکههای اجتماعی، مبانی و اصول اسلامی طراحی پلتفرمها و شبکههای اجتماعی، استاندارهای اسلامی قالبها و قابلیتهای شبکه اجتماعی و متن نشستهای بررسی راهبردهای سکوهای بومی به عنوان برخی از محصولات این کارگروه نام برد که در راستای تحقق رسالت آن به انجام رسیده است.