X
یادداشت | رضا سامان
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، بهعنوان یکی از مراکز مهم علمی در حوزه مطالعات اسلامی، امسال نیز حضوری فعال و هدفمند در سیوششمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران دارد.
یادداشتی به مناسبت میلاد هشتمین امام شیعیان منتشر شده توسط روابط عمومی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) با حضور فعال در دومین رویداد و نمایشگاه ملی اصحاب اندیشه، به معرفی تازهترین تولیدات علمی، آثار پژوهشی، نشریات تخصصی و دستاوردهای خود پرداخت.
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) از تجدید چاپ و عرضه مجموعه حدیثی فاخر «جوامع الکلام فی دعائم الاسلام عن طریق اهلالبیت علیهمالسلام» در ۱۸ جلد به زبان عربی خبر داد.
همزمان با تداوم بحران فلسطین و قرار داشتن آن در کانون توجه جهانی، پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) در نشستی علمی به یکی از ابعاد کمتر شناختهشده اما پر اهمیت تاریخ حمایت از ملت مظلوم فلسطین پرداخت. این نشست که روز یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۴ با عنوان «بررسی نمونههایی از نامهنگاری علمای امامیه به واتیکان در دفاع از مردم مظلوم فلسطین» برگزار شد، به واکاوی تلاشهای دیپلماتیک، دینی و فرهنگی علمای شیعه از طریق مکاتبه با عالیترین مقام کلیسای کاتولیک پرداخت.
«موسوعه آیات الاحکام»، حاصل سالها تلاش و پژوهش در حوزه فقه قرآنی، تنها به ارائه نظرات فقهی محدود نمیشود؛ بلکه با تشریح فرایند تدوین، چالشهای پیشرو و توصیههایی کاربردی برای محققان، به منبعی ارزشمند برای پژوهشگران و علاقهمندان به این حوزه تبدیل شده است.
نشست تخصصی نقد و بررسی کتاب «قبیله غریب؛ تجربهنگاری فعالیتهای فرهنگی حجتالاسلام صادقیفر در شهر نِکا»، به قلم علیرضا نیکبین، روز سهشنبه ۱۹ فروردینماه ۱۴۰۴ بهصورت مجازی برگزار شد.
نشست تخصصی نقد و بررسی کتاب «ابزارهای فرهنگی؛ تجربهنگاری تولید و استفاده از ابزارهای کمکآموزشی در تبلیغ دینی» به همت کارگروه تجربهنگاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) و با حضور اساتید و پژوهشگران حوزه تبلیغ، در سالن اجتماعات این پژوهشکده برگزار شد.
یادداشت | احمد کوثری مدیر گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیه السلام)
حجتالاسلام سیدعلی موسوی در یادداشتی با عنوان «خدای کارگر یا خدای سرمایهدار» که در شماره ۹ فصلنامه نامه جمهور منتشر شده است، به بررسی ریشههای دینی و الهیاتی شکلگیری سرمایهداری و نسبت آن با آموزههای اسلامی میپردازد. او در این یادداشت با استناد به آیات قرآن و روایات اسلامی، به نقد رویکردهای سرمایهداری و تأکید بر حمایت از مستضعفان و کارگران پرداخته است.
عید سعید فطر، یکی از بزرگترین اعیاد اسلامی است که پس از یک ماه روزهداری و عبادت در ماه مبارک رمضان جشن گرفته میشود. این عید به معنای "عید فطرت" است و فرصتی برای شکرگزاری به درگاه خداوند به خاطر نعمتهایش و همچنین فرصتی برای برقراری همبستگی و محبت بین مسلمانان به شمار میآید.
در ادامه دکتر رمضانی گفت: کارهای خوبی در زمینه حجاب انجام می دهیم اما اگر مباحث اقتصادی را هم اضافه کنیم برای تولید کنندگان جذاب تر خواهد بود. ۳ تعریف مهم از علم اقتصاد ارائه شده اس؛ یک تعریف علم تدبیر منزل است. تعریف دیگر علم تولید و توزیع و مصرف است که در ایران وقتی می گوییم اقتصاد بیشتر این تعریف را مد نظر داریم. جدید ترین تعریف، اقتصاد را به مثابه علم انتخاب و تصمیم گیری در نظر می گیرد.
وی افزود: در این چهارچوب اقتصاد امری گسترده تر از مسایل پول و مالی است و بلکه یک واقعیت روانشناختی و اجتماعی محسوب می شود. اگر اقتصاد را به مثابه علم انتخاب در نظر بگیریم و بدانیم که انتخاب چیزی، چیزهای دیگری را از دست می دهیم، بنابراین معلوم است که انتخاب ما بیش از امورات صرفاً پولی و مالی واجد بن مایه های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و روانی نیز است. در حقیقت انتخاب های ما صورت اقتصادی دارد و سیرت آن اعم از امورات صرفاً اقتصادی است. اینجاست که علم اقتصاد تبدیل به اَبَر دانش انسانی عمل می کند و ادعای مدیریت اجتماعی و فرهنگی جامعه را با ابزارها و تصمیم های ظاهراً اقتصادی دارد.
رمضانی در ادامه اظهار داشت: اگر با این منطق به مسأله اقتصادِ حجاب نگاه کنیم، اقتصاد حجاب یعنی دانش بررسی زمینه ها و دلایل و پیامدها و هزینه و فایده انتخاب یا عدم انتخاب حجاب. بنابراین هر کس که حجابی را انتخاب می کند در عین حال که برخی هزینه های مالی را انتخاب کرده است، انتخاب او می تواند متضمن برخی گشایش های مالی نیز باشد. همین طور وقتی کسی بی حجابی یا بدحجابی را انتخاب می کند، انتخاب او می تواند متضمن انواعی از محدودیت های اقتصادی باشد.
رمضانی در ادامه اظهار داشت: به عنوان مثال می شنویم در اروپا خانم ها در خیابان و اماکن عمومی این حجم از آرایش را که در خیابان های تهران دیده می شود مورد استفاده قرار نمی دهند. چرا؟ چون آن ها به اقتصاد آرایش و اقتضائات آن خود آگاهند و می دانند که دامن زدن به آرایش های افراطی می تواند هزینه زیادی را روی دست شان بگذارد. متقابلاً وقتی بانویی پوشش حداکثری را انتخاب می کند انتخاب او متضمن انواعی از گشایش های اقتصادی و جلوگیری از هزینه کرد های پر خرج در بدن آرایی است.
وی افزود: هر کالایی یک بازار دارد. بازار صرفاً یک محل نیست. منظور من از بازار آن سلسله روابط اقتصادی و مالی بین کنش گران اقتصادی است. در مورد حجاب نیز ما قطعاً احتیاج به بازار حجاب داریم. حال سوال این است که مثلاً بازار حجاب باید تعاونی باشد یا رقابتی؟ از طرفی نرخ بازدهی در اقتصاد مطرح است. مثلاً در حوزه چادر می توانیم این نکته را محاسبه کنیم تا کسانی که به دنبال سرمایه گذاری هستند ترغیب شوند و اطمینان از امنیت سرمایه گذاری شان پیدا کنند. سوال مهم این است که چرا ما مثل غربی ها نمی آییم برای فروش چادر در اروپا فرهنگ مان را صادر کنیم؟ حتی بحث اقتصاد می تواند ترغیب کننده باشد که در کشورهای دیگر کار فرهنگی کنیم. یک بحث دیگر موضوع فن آوری است. برای مثال در تولید چادر اگر روی پارچه نانو کار کنیم شاید بتوانیم بر بازار چین غلبه کنیم.
وی در ادامه گفت: بحث اخلاقی نیز مطرح است. از این زاویه عنصر مولد بودن و تولید کننده بودن باعث می شود افراد با این عنصر خود را نشان دهند نه به وسیله زیبایی ظاهری. امام موسی صدر به روستایی رفت که در آن جا زنان پوشش نامناسبی داشتند. اولین کاری که در آن جا انجام شد خرید چرخ خیاطی برای خانم ها بود برای رسیدن به همین عنصر مولد بودن.
شماره نهم فصلنامه «نامه جمهور» با عنوان ویژهنامه کارگری، به زودی منتشر خواهد شد. این شماره از فصلنامه در 344 صفحه، به بررسی ابعاد مختلف زندگی کارگران در ایران میپردازد.
کتاب "رهیافتهای توحیدی 3" با عنوان "شرح کتاب روح توحید؛ نفی عبودیّت غیرخدا با رویکرد فلسفی"، اثری است که به کوشش صدیقه حاجیعلیان توسط پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) در سال 1403 به شمارگان 300 نسخه به چاپ رسیده است.
کتاب «رهیافتهای توحیدی 2» شرحی است بر کتاب ارزشمند «روح توحید؛ نفی عبودیت غیر خدا» اثر حضرت آیتالله خامنهای (مدظلهالعالی) که با رویکردی اجتماعی و به کوشش رضا خانجانی توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر شده است.