X
امام دوم شیعیان و اولین فرزند امام علی علیهالسلام و حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها بنا بر مشهور در پانزدهم رمضان سال سوم هجری در مدینه به دنیا آمد. پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله به دستور خداوند، ایشان را حسن نام نهاد و گوسفندی قربانی کرد و موی سر آن نورسیده را تراشید و به اندازه وزن آن، نقره صدقه داد. آن حضرت در ۳۷ سالگی به امامت و خلافت رسید و در سال ۴۱ه.ق. مجبور به صلح با معاویه شد. دوره حکومت آن حضرت شش ماه و سه روز طول کشید. امام حسن پس از صلح، به مدینه رفت و ده سال تا هنگام شهادت در مدینه بود.
یادداشت | محمد باغچقی عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیه السلام)
ویژهنامه «سرکوب دستمزد» نامهجمهور منتشر شده در شماره پنجم فصلنامه نامهجمهور «طبقه دولتمند و سرکوب رفاه» به صورت رایگان منتشر شد.
یادداشت | احمد کوثری مدیرگروه امت و تمدن پژوهشکده باقرالعلوم(علیه السلام)
پیشفروش هشت عنوان کتاب از جدیدترین آثار کارگروه تجربهنگاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در پایگاه اینترنتی فروش محصولات این پژوهشکده آغاز شد.
کارگاه آموزشی طرحنویسی پژوهشهای تجربهنگاری سومین جلسه از دوره یکساله آموزش تجربهنگاری فرهنگی کارگروه تجربهنگاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در قم برگزار شد.
کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در نشستی با حضور کارشناسان به بررسی پیامدهای لایحه تعطیلات آخر هفته را با با عنوان «شنبه یا پنجشنبه» پرداخت.
کارگروه علمی مطالعات خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام با همکاری سایر مراکز علمی و فرهنگی سلسله نشستهای مجازی روایت نخبگانی از تعملات پدر و دختر را برگزار میکند.
قوانین حجاب را از حقوق شهروندی بدانیم
دکتر جاوید دبیر این پنل هم نظرات خود را در زمینه ی ارتباط بدحجابی با حقوق شهروندی در ایران این گونه بیان داشت:
“در ایران برای اجباری کردن حجاب هیچ توجیه جهان پسندی از منظر حقوق بشری و اسلامی نمی توانیم ارائه دهیم و تنها گزاره که می توان به آن استناد کرد، از مسیر حقوق شهروندی است. در بحث اسلامی هم معیاری که قانونگذار حرام شرعی را به جرم و مجازات تبدیل می کند، علنی بودن آن است یعنی میزانی که افکار عمومی را جریحه دار کند و آسیب بزند. اگر نگوییم تمام موارد اما بالای ٩٩ درصد مجازات های ما مربوط به بخش عمومی است یعنی تخطی از اخلاق عمومی چون کسی را به دلیل گناه کردن صرف مجازات نمی کنند بلکه به خاطر جرم علنی او را مجازات می کنند، فرقی هم ندارد مسلمان باشد یا غیرمسلمان.”
این دانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در مورد موضوع جرم انگاری بدحجابی صحبتش را اینگونه جمع بندی کرد:
” اولا مسأله حجاب در زیر مجموعه ی مسائل حقوق شهروندی مطرح است و دوم اینکه بحث حجاب نسبی است یعنی دولت در دوره ای می تواند آن را اجبار و در دوره ای آن را اجبار نکند و جزو حقوق بنیادی حقوق بشر نیست. متأسفانه امروزه کشور ما در دوران گذار از بدحجابی به بی حجابی است و در این شرایط آوردن ادله دینی برای این موضوع باعث می شود آن هایی که به هردلیلی قانون گریز و اسلام گریزند بیشتر دچار زدگی از دین شوند بنابراین پیشنهاد من این است که از منظر حقوق شهروندی مسأله حجاب را به افراد جامعه گوشزد کنیم نه از منظر مفاهیم اسلامی.”
چهارمین شماره از فصلنامه «نامه جمهور» ویژهنامه انتخابات مجلس به همت کارگروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در 232 صفحه منتشر شد.