X
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی از 6 کتاب مهم و راهبردی جدید با موضوعات نقد و بررسی تفکر وهابیت در نمایشگاه بینالمللی کتاب ۱۴۰۳ تهران رونمایی میکند.
کتاب «فرهنگنامه کلام جدید» ذیل کلانپروژه فرهنگنامه جامع علوم اسلامی انسانی به کوشش حسن رضایی توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر و راهی بازار کتاب شد.
نشست علمی آزادی فلسطین در اندیشه آیت الله حاج میرزا خلیل کمرهای (قدسسره) با ارائه کامیار صداقت ثمرحسینی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.
نشست «باید از حقوق کارگران دفاع کرد؛ هماندیشی درباره سرکوب دستمزد و پویش مزد 1403» به همت پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام با حضور جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و منتخبان مجلس آینده در تهران برگزار شد.
کتاب «سناریوپردازی آیندههای تبلیغ دین در ایران»، اثر حجتالاسلام احمد کوهی به همت انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر شد.
آناتومی یک بحران ساختگی، تأمین طبقاتی و تمدید بیگاری، افزایش دستمزد به مثابه استراتژی توسعه، مسئله کارگران؛ مسئولیت همگانی و مولدسازی، بازتولید طبقه مرفه جدید از مهمترین تیترهای جدیدترین شماره فصلنامه نامه جمهور است.
🖊 یادداشت | مهدی افراز
✍ حجت الاسلام سید علی موسوی
رئیس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در سال ۱۴۰۲ اقدام به انتشار 15 کتاب، در کارگروههای علمی مکتب امام، مطالعات تبلیغ، تاریخ و سیره، تاریخ اجتماعی، مطالعات اجتماعی، تجربهنگاری فرهنگی، ادیان و فرق و گفتمان توحید کرده است که در این خبر گزارش مختصری از هر یک از این آثار ارائه میشود.
از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) نقل شده فضائل امام علی(علیهالسلام) قابلشمارش نیستند و برپایه روایتی دیگر از پیامبر(صلی الله علیه و آله) بازگوکردن، نوشتن، نگاهکردن و گوشدادن به فضائل حضرت علی(علیهالسلام) نوعی عبادت و باعث آمرزش گناهان میشود.
شب قدر از مهمترین شبهای ماههای هجری قمری است؛ ثواب و فضلیت عبادات اعمال نیک در این ماه هزار برابر ماه دیگر است، اعمال بسیاری به شبهای قدر اختصاص دارد؛ قرائت قرآن و خواندن سورههای قرآنی دارای فضلیت و ثواب زیادی است.
به گزارش مدیریت ارتباطات و روابط عمومی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی، نشست بررسی الگوی نظارت بر VOD (شبکه نمایش خانگی) به همت اتاق اندیشه ورزی و ایده پردازی این پژوهشکده در مورخه 20 مرداد ساعت 17 در سالن اجتماعات برگزار گردید.
به همت پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام نشست "مدل ارزیابی محتوایی شبکه نمایش خانگی (VOD)" برگزار شد
در ابتدای جلسه حجت الاسلام حیدری پور توضیحاتی درباره پژوهشکده باقرالعلوم و فعالیتهای کارگروهها آن ارائه فرمودند و در ادامه آقای علیرضا قربانی مسئول "اندیشکده مسیر" توضیحاتی بدین شرح درباره فعالیت این مجموعه ارائه نمودند: "اندیشکده مسیر" از سال 98 با محوریت فقه و رسانه به صورت منسجم با هدف بهبود و رشد سیاستهای جمهوری اسلامی در حیطه فرهنگ و رسانه با رویکرد اسلامی شروع به فعالیت نموده است. وی افزود از آنجا که مداخله را میشود در دوسطح ترویجی، مردمی و یا نهادهای حاکمیتی انجام داد، "اندیشکده مسیر" با نیازشناسی و هدفگذاری کمک به نهادهای بالادستی پروژه هایی را در این راستا اجرایی نمود. به علت خلأیی که برای تبلیغات سیاسی در حوزه فضای مجازی وجود داشت و قانون خاصی در این زمینه نبود و در چهارچوبهای نظارتی نیازمند اصولی بودیم، مجموعه مسیر مبتنی بر مطالعاتی که شد، سند چهارچوب هنجاری تبلیغات سیاسی در فضای صوت و تصویر فراگیر تدوین نمود.
وی خاطر نشان کرد این مطالعات پایه ای شد برای طراحی الگوی نظارت بر (VOD)ها، در این زمینه در دنیا ادبیات خوبی خلق شده است و برای این منظور 10 کشور و مجموعه هایی که در داخل ایران فعال بودند مورد مطالعه قرار گرفت و برای ساترا در حوزه کارگزاری سندی تدوین شد که قوانین و مقررات محتوایی و آیین نامه های تقصیلی در آن تدوین شد. بر اساس مطالعه ای که انجام گرفت، بررسی شد که در دنیا روی چه شاخصه هایی حساس هستند، بر اساس تلفیقی از ایده ها و تجربیات، مدلی طراحی شد که در آخرین نسخه، 13 شاخص سلبی و 4 شاخص ایجابی برای نمره دهی تدوین شده که با زیر شاخصها به 110 شاخص میرسد. تمایز این کار در این است که بر خلاف مدلهای دیگر که روی محتوا تمرکز دارد، خود رسانه و ارائه دهنده سرویس هم ارزیابی و نمره دهی میشود. مسئول "اندیشکده مسیر" اینگونه ادامه داد که در الگوی ارزیابی (VOD)ها فرایند ارزیابی تا نمره دهی اینگونه است که ابتدا فیلم ها در خوشه بندیهای مختلف تقسیم میشوند و نمونه برداری از خوشه های مختلف انجام می پذیرد و سپس به هر محتوا نمره اختصاص داده میشود و بعد از ارزیابی نمره ها به خود رسانه هم نمره داده میشود. در واقع هر رسانه خوشه های محتوایی دارد: سریال ایرانی، آمریکایی، ترکیه ای و ... فیلم ایرانی، ترکیه ای و ... از خوشه های مختلف نمونه گیری میشود و به این نمونه ها نمره بر اساس 13شاخص سلبی و 4 شاخص ایجابی که با زیر مجموعه ها 110 شاخص میشود داده میشود و در نهایت به عنوان مثال نمره خوشه سریال فیلم آمریکایی استخراج میشود و در نهایت جمع بندی شده به رسانه نمره داده میشود که بر اساس این نمره ها از طرف سازمان تنظیم گر تذکرات لازم داده میشود. 13 مولفه ی اصلی ایجابی که برای ارزیابی محتوایی خوشه ها لحاظ شده به این ترتیب می باشند: 1- خشونت، وحشت، پریشانی و رنج شدید در مخاطب 2- محتوای اروتیک 3- ناهنجاری و انحرافات جنسی 4- آسیب به ارزشهای خانواده 5- پوشش و آرایش 6- آسیبهای اعتقادی 7- ترویج تعصبات نژادی قومی و جنسیتی 8- بی ادبی و بد زبانی 9- الکل مواد مخخدر و قمار 10- موسیقی ورقص 11- آسیب به ارزشهای ملی و انقلابی 12- امنیت ملی 13- حریم خصوصی و 4 شاخصهای ایجابی به قرار زیر می باشند: 1- بحث ترویج ارزشهای اخلاقی 2- ترویج ارزشهای ملیو انقلابی 3- نقد سازنده اجتماعی سیاسی 4- ارائه الگوهای مثبت اسلامی ایرانی