به گزارش روابط عمومی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام، حجتالاسلام مهدیان، پژوهشگر و استاد حوزه، در این نشست درخصوص ضرورت رجوع به سخنان رهبر و روش تحلیل درست نظام فکری ایشان بیان کرد: نسبت اهل علم و اندیشه با مقولهای به نام حاکمیت دینی و ولایت یکی از پرسشهای مهم جامعه دینی است. خیلی از آفتهای امروز جامعه دینی ما به این دلیل است که این نسبت بین اندیشهورزی مومنین و نخبگان و اندیشه رهبری مشخص نشده است. برخی سطح رهبری را در حد کسی میدانند که صرفا در مقام عمل تصمیمگیری و مدیریت میکند. از سوی دیگر برخی او را در جزییات وارد میکنند و توقع دارند در همه جزییات اجتماعی نظر دهد و جلوی همه خطاها را بگیرد. مقوله ولایت مقولهای نیست که فقط مربوط به سطح عمل و رفتار اجتماعی باشد؛ بلکه کل ارکان جامعه دینی را از جمله دانششان تحت تاثیر قرار میدهد.
وی افزود: در ساحت دانش، با رهبری جامعه دینی چند مدل میشود برخورد شود. یک مدل این است که جامعه کاری به اندیشه رهبری نداشته باشد. این مشکل فضای نخبگانی و حوزوی و دانشگاهی ماست و او را به عنوان یک کارشناس به رسمیت نمیشناسند. وقتی جامعه ذیل ولایت اندیشهورزی نمیکند، عقل جمعی سوگرفته به سمت خدا شکل نمیگیرد و با یک فضای آنارشیستی در فضای اندیشهورزی مواجه میشویم. این استاد حوزه بیان کرد: نوع دیگر ارتباط هم روی دیگر سکه همین است. جامعه از رهبر انتظار اندیشهورزی دارد تا خودش از تفکرات رهبر پیروی کند و فکر نکند. وقتی جامعه رهبر دینی را موظف کند به جای تکتک اعضایش فکر کند، خروجیاش رشدنکردن جامعه میشود و مسئولیت نپذیرفتن و محقق نشدن عقل جمعی و ... . آنچه حد وسط این ماجراست، نوع تعاملی است که در فضای اندیشه مردمسالارانه شکل گرفته. همچون نوع تعامل فکری امام با مرحوم بروجردی و بدهبستان فکری. اینگونه قدرت فکری جامعه به کمک رهبر میآید و یک عقل جمعی شکل میگیرد. در این حد وسط هم جامعه باید اندیشهورزی کند هم باید ناظر به اندیشههای رهبر باشد و افکارش را تحلیل کند.
حجتالاسلام احمد سعیدی، نویسنده کتاب «طرح کلی رسالت دانشجویی»، درباره دغدغهاش برای تالیف این کتاب عنوان کرد: دغدغهای برای نوشتن این کتاب در آغاز کار نداشتم. ابتدا بر حسب علاقه به دانشگاه رفتم؛ ولی بعد از مدتی حس کردم علاقهام جای دیگری و حوزه علمیه است. بعد از رفتن به حوزه به مفهوم دیگری فکر کردم: اینکه الان وظیفه و رسالت من جدای از علاقهام چیست. هرچه صحبتهای رهبر را در دیدارشان با دانشجویان و نخبگان بیشتر میخواندم، بیشتر به نتیجه میرسیدم که گویی نقشهای در ذهنشان است و آن را به روشهای مختلف مطرح میکردند و فقط یک اولویت دارند. ایشان در سال ۶۸ گفته بودند دانشجو باید به سراغ کار فرهنگی و سیاسی و اجتماعی برورد و درسش را بخواند، سال ۹۸ باز همان مسئله را به نحوی دیگر مطرح کردهاند. با خودم گفتم باید بیشتر با حرفها و ذهنیات ایشان به عنوان ولی جامعه آشنا شوم و در نهایت به طرحی رسیدم که در این کتاب هم آمده است.
وی افزود: رهبر انقلاب علاوه بر اینکه فردی حکیم و معنوی و راهبر است، یک نظریهپرداز سیاسی هم هست و برای خودش نظریه سیاسی و اجتماعی دارد. با این حال اغلب قشر حزباللهی نمیدانند که رهبر انقلاب در ذهنش یک نقشه کلی دارد. من به این نقشه میگویم نقشه ۲۵۰ساله. نکته مهم این است که به این نقشه باید جامع نگریست. همچنین رهبر انقلاب همیشه بر اولویتها تاکید کردهاند و به قشر حزباللهی گفتهاند که چرا مسائل اولویتدار جامعه برای شما اولویت ندارد.
نویسنده کتاب «طرح کلی رسالت دانشجویی» در خصوص موضوع کتاب گفت: این کتاب دغدغه دارد منظومه فکری رهبر معظم انقلاب را بیان کند و اولویتهای رهبر را درباره دانشجو کشف کند. ادعای ما این است که رهبر برای هر قشری به تناسب آن قشر ماموریت و رسالتی مشخص کرده. رهبر جهاد تبیین را برای همه مردم بیان کردند؛ اما این جهاد تبیین در یک منظومه مطرح شده که باید آن را شناخت.
نویسنده اثر گفت: رسالتی که رهبر معظم انقلاب برای دانشجو مطرح کرده، با رسالتی که برای دانش آموز و طلاب و... مطرح کردهاند همه با هم فرق دارد. ما خواستیم این را در این کتاب نشان دهیم که آن رسالتی که رهبر برای دانشجو تعیین کردهاند، با رسالت دیگر اقشار فرق دارد.
سعیدی رسالت ویژه رهبر انقلاب برای دانشجویان را تصمیمسازی عنوان کرد و افزود: رهبر به تصدیگری امور به دانشجویان روی خوش نشان ندادند. تصمیمسازی یعنی مجبور کردن مسئول تصمیمگیر به آنچه مردم میخواهند. مثلا در قضیه ترور سردار و موشکباران پایگاه عین الاسد دیدیم چه جوی در جامعه برپا شد و تصمیمگیران در موقعیتی قرار گرفتند که مجبو شدند تن به موشکباران بدهند. راه تصمیمسازی ایجاد گفتمانسازی در جامعه است.
براساس این گزارش، کتاب «طرح کلی رسالت دانشجویی؛ فرایند کنشگری دانشجو در حرکتهای اجتماعی براساس منظومه فکری مقام معظم رهبری» به قلم احمد سعیدی در قطع رقعی، 207 صفحه، شمارگان 330 نسخه از سوی انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام چاپ و راهی بازار نشر شده است.
آنچه در کتاب «طرح کلی رسالت دانشجویی» مورد بحث قرار گرفته، در واقع راهبردهایی است که مقام معظم رهبری برای رسیدن به هدفها و آرمانهای انقلاب در نظر دارند. این راهبردها، رسالت ویژه «دانشجویان و جوانان» بوده، غیر از ایشان، هیچکس مخاطب اینها نیست. راهبردهایی که ایشان مدنظر دارند، مرحله پنجگانه تصمیمسازی، آرمانخواهی، تبیین، مطالبهگری و گفتمانسازی است.
این اثر با محدود کردن منبعهای خود به فرمایشهای معظمله با دانشجویان، و استخراج عمومات و تخصیصهای سخنرانیهای ایشان، و همچنین با توجه کردن به میزان تکرار کلیدواژهها و عبارتهای بهکاررفته در مورد آنها، نوشتاری اجتهادی در زمینه منظومه فکری مقام معظم رهبری در مورد رسالت دانشجویی فراهم آورده است.
کتاب در هفت فصل «آرمانخواهی قسمت اول»، «مراحل پنجگانه رسالت دانشجویی»، «آرمانخواهی قسمت دوم»، «تبیین»، «مطالبهگری»، «گفتمان سازی» و «تصمیم سازی» به زیور طبع آراسته شده و نقطه تمایز آن با نوشتههای دیگر، استناد مطلبهای بیانشده به سخنرانیهای رهبر معظم انقلاب است. بهکارگیری قواعد استنباط فقهی در استخراج نظر نهایی ایشان، و کاربست قانونهای استظهارگیری در کلامشان، از نقطهقوتهای این نوشتار به شمار میرود.
در این نوشتار، جدای از تبیین منطقی و مستنبط از صحبتهای مقام معظم رهبری، در مورد ترتیب مرحلههای یادشده، به تعریف، جایگاه، ملزومها و نتیجههای هرکدام از آنها نیز پرداخته شده است تا تصویر روشنتری از این مرحلهها، در ذهن خواننده شکل بگیرد. باید توجه داشت که این مفاهیم، دو لبه یک تیغ هستند و اگر درست به کار نروند، وسیلهای در دست دشمن خواهند شد که ممکن است اساس نظام اسلامی را تهدید کند.
علاقهمندان برای تهیه این اثر میتوانند به نشانی قم، بلوار نیایش، جنب مصلی قدس مراجعه و یا از طریق اینجا اقدام به خرید آن کنند.