X
عید سعید فطر، یکی از بزرگترین اعیاد اسلامی است که پس از یک ماه روزهداری و عبادت در ماه مبارک رمضان جشن گرفته میشود. این عید به معنای "عید فطرت" است و فرصتی برای شکرگزاری به درگاه خداوند به خاطر نعمتهایش و همچنین فرصتی برای برقراری همبستگی و محبت بین مسلمانان به شمار میآید.
فقه قرآنی، دانشی پویا و بالنده است که همواره در حال تکامل و پاسخگویی به نیازهای روز جامعه است. «موسوعه آیات الاحکام»، اثری جامع و نوآورانه در این زمینه است که تلاش میکند با استفاده از آیات قرآن، به تبیین دقیق و جامع احکام فقهی بپردازد.
روز قدس، روز بیداری امت اسلامی و دفاع از مظلومیت فلسطین است. در شرایطی که رژیم صهیونیستی هر روز جنایتی تازه رقم میزند و قدرتهای استکباری در برابر آن سکوت کردهاند، گرامیداشت این روز بیش از همیشه اهمیت دارد. روز قدس، نماد ایستادگی در برابر اشغالگری و جنایت، و فرصتی برای همبستگی جهانی با ملت فلسطین است.
کارگروه تجربهنگاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، نشست تخصصی نقد و بررسی کتاب زندگی، مادری، کنشگری را برگزار کرد. این اثر نمونهای از آثار تجربهنگاری است که با هدف ثبت و انتقال تجربیات زیسته زنان در عرصههای مختلف اجتماعی و خانوادگی تدوین شده است.
ماه رمضان، ماه رحمت و برکت، با ولادت سراسر نور سبط اکبر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)، امام حسن مجتبی (علیهالسلام)، در نیمه خود، جلوهای دیگر مییابد. این میلاد فرخنده، یادآور شخصیت بلندمرتبهای است که جلوهگر بخشندگی، صلحطلبی و کرامت در تاریخ اسلام بوده است.
«موسوعه آیات الاحکام»، اثر منتشر شده توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، روز چهارشنبه 22 اسفندماه در سومین جلسه هماندیشی «بازگشت به قرآن و افق آتی همگرایی ملتهای مسلمان» معرفی شد.
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) نشست نقد و بررسی کتاب «آزادی در زندان؛ تجربهنگاری فعالیتهای تبلیغی یک روحانی در زندان» را برگزار کرد. در این نشست، جمعی از صاحبنظران حوزه مطالعات فرهنگی و تبلیغی به واکاوی ابعاد مختلف این اثر و تحلیل دستاوردهای آن پرداختند.
یادداشت | محمد باغچیقی(1)
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) میزبان نشست نقد و بررسی کتاب «مجلسیات» تألیف خانم حمیده تابعی بود. این نشست که به صورت مجازی برگزار شد، فرصتی مغتنم برای تبادل نظر و بررسی ابعاد مختلف این اثر نوآورانه فراهم آورد.
سومین و آخرین جلسه دوره آموزشی «آشنایی با طراحی اسلامی سکوهای مجازی و نقد الگوهای موجود» با حضور سه پژوهشگر حوزه فضای مجازی برگزار شد. در این جلسه، حجتالاسلام محمدعلی جلالی، آقای میرحیدری و حجتالاسلام رضا سامان به بررسی ابعاد مختلف طراحی اسلامی سکوهای مجازی پرداختند.
ماه مبارک رمضان، ماه رحمت، مغفرت و برکت، از راه رسید. این ماه، فرصتی است برای نزدیکی به خداوند، پاکسازی قلب و تقویت روح.
شماره نهم فصلنامه «نامه جمهور» با عنوان ویژهنامه کارگری، به زودی منتشر خواهد شد. این شماره از فصلنامه در 344 صفحه، به بررسی ابعاد مختلف زندگی کارگران در ایران میپردازد.
✍️ یادداشت | حمید باقری
در ۱۰ آذر ۱۳۵۷ در پاریس امام با شبکه تلوزیونی «پى. بى. اس» آمریکا مصاحبهای انجام میدهند.
مجری از امام سوال میکند: [اگر چنانچه شاه برود و دولت مورد نظر حضرت عالى روى كار آيد، چه تغييراتى در روابط دولت شما با اسرائيل رخ خواهد داد؟] امام پاسخ میدهند: «ما اسرائيل را طرد خواهيم كرد و هيچ رابطهاى با او نخواهيم داشت. اسرائيل، دولت غاصب است و با ما دشمن.»
خبرنگار در ادامه همین سؤال را در رابطه با آمریکا تکرار میکند و امام پاسخ میدهند: «ما نمىخواهيم كه به امريكا ظلم كنيم و نمىخواهيم كه زير بار ظلم آمريكا برويم. آنها كارهايى كه كردند و ظلم به ما بوده است، ما آنها را تحمل نخواهيم كرد. اما روابط دوستانه با همه ملتها داريم و دولتها هم اگر به طور احترام با ما رفتار كنند، ما هم احترام متقابل را رعايت مىكنيم» (صحيفه امام؛ ج ۵؛ ص ۱۴۸)
در این مصاحبه ابراهیم یزدی مترجم امام است، او عوض جمله «ما اسرائيل را طرد خواهيم كرد.» ترجمه میکند: «ما اسرائيل را به رسمیت نمیشناسیم.» بین این دو جمله خیلی تفاوت وجود داشت، جمله امام حاکی از رویکردی فعال در مواجه با اسرائیل بود و معنایش میشد: ما کاری خواهیم کرد که اسرائیل رانده شود و از بین برود؛ اما جمله ابراهیم یزدی حاکی از رویکردی منفعل بود و معنایش میشد: ما صرفاً اسرائيل را به رسمیت نمیشناسیم.
مرحوم حجتالاسلام والمسلمین فردوسیپور نقل میکند: بعد از اینکه مصاحبه برگزار شد، آقای سید احمد مهری که هم فرانسه بلد بود و هم انگلیسی، گفت: «فردوسی دکتر یزدی در ترجمه عبارت امام در رابطه با اسرائیل خیانت کرده.» گفتم: چطور؟ گفت: «برای اینکه امام فرمودند ما اسرائیل را طرد میکنیم؛ ولی ترجمه جمله دکتر یزدی این بود که ما اسرائیل را به رسمیت نمیشناسیم. خب این خیلی فرق دارد با مطلبی که امام میخواستند.» البته سیاست نهضت آزادی یا جبههملی همان به رسمیت نشناختن بود؛ چون بهرسمیتشناختن دو گونه است یک دو فاکتو داریم؛ یعنی میگویند این یک واقعیتی است، ما آنها را بهعنوان یک واقعیت قبول میکنیم؛ اما رسمی نمیدانیم و با آن رابطه برقرار نمیکنیم؛ نوع رسمیت هم آن است که رابطه برقرار کنیم، سفیر مبادله میشود. مثلاً در زمان شاه ارتباط ایران با اسرائیل دو فاکتو بود، صرفاً بهعنوان یک واقعیت قبول داشتند. نهضت آزادی هم این معنا را قبول داشت که اسرائیل یک واقعیتی است و ما باید بپذیریم. وقتی آقای مهری این نکته را به من گفت، گفتم: شما حاضرید به دکتر یزدی بگویی؟ گفت: بله. دکتر یزدی را صدا کردیم. ... آقای مهری جمله دکتر یزدی را به او گفت که تو اینگونه ترجمه کردی. البته او منکر نشد و گفت: درست است، پس چه باید ترجمه میکردم. آقای مهری ترجمه صحیح را گفت که باید اینجور میگفتی. قدری فکر کرد و گفت: خوب در آن موقع ترجمه من همانی که یادم بود، گفتم. گفتیم: تو خیانت کردی. امام سیاستشان این نیست که به رسمیت نشناسد، امام میخواهند طردش کنند، اصلاً از روی زمین بردارند نه اینکه به رسمیت بشناسند. (خاطرات حجتالاسلاموالمسلمین اسماعیل فردوسیپور، ص ۲۶۱-۲۶۲.)
این دو خط و نگاه در سطح مدیران ارشد نظام هنوز هم زنده است، خط رهبر انقلاب در مقابل اسرائیل همان خط امام است و خط برخی مسئولین، همان خط جبههملی و نهضت آزادی. هنوز هم حرفهای رهبری در این مقوله به شکل دیگری ترجمه میشود، خوب است مسئولین صریحاً روشن کنند از میان این دو رویکرد، کدام را دنبال میکنند؟! رویکردی که اسرائيل را دشمن خود میداند و به دنبال طرد آن است یا رویکردی که صرفاً اسرائيل را به رسمیت نمیشناسد؟!
کتاب "رهیافتهای توحیدی 3" با عنوان "شرح کتاب روح توحید؛ نفی عبودیّت غیرخدا با رویکرد فلسفی"، اثری است که به کوشش صدیقه حاجیعلیان توسط پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) در سال 1403 به شمارگان 300 نسخه به چاپ رسیده است.
کتاب «رهیافتهای توحیدی 2» شرحی است بر کتاب ارزشمند «روح توحید؛ نفی عبودیت غیر خدا» اثر حضرت آیتالله خامنهای (مدظلهالعالی) که با رویکردی اجتماعی و به کوشش رضا خانجانی توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر شده است.
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام از انتشار کتاب جدید خود با عنوان «پدیده گفتمان» خبر داد. این اثر به قلم محمدرضا فلاح شیروانی و با تدوین سیدمصطفی مدرس مصلی در زمستان ۱۴۰۳ به چاپ رسیده است.