X
دومین جلسه از دوره آموزشی «آشنایی با طراحی اسلامی سکوهای مجازی و نقد الگوهای موجود» با حضور سه تن از پژوهشگران عرصه فضای مجازی، برگزار شد. در این جلسه، چالشها و فرصتهای موجود در طراحی سکوهای مجازی اسلامی و نقد الگوهای موجود مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
حجتالاسلام والمسلمین سید علی موسوی، رئیس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) در سخنانی به تبیین چالشهای فقه فرهنگ پرداخت و ضمن نقد رویکردهای موجود، بر ضرورت تحول در این حوزه و حرکت به سوی ساختارسازی تمدنی تأکید کرد.
نیمهشعبان، نه تنها روز میلاد آخرین حجت الهی، بلکه نقطه پیوند میان زمین و آسمان است؛ روزی که امید، در تار و پود هستی تنیده شد و زمین مأوای ولیّ خدا گردید. این روز بزرگ، در فرهنگ اسلامی، جایگاهی ویژه دارد و بهعنوان یکی از پرفضیلتترین ایام سال، شناخته میشود.
نشست تخصصی "اصلاح نگرش به خانواده و تاثیر آن در بهبود رفتارهای ارتباطی در خانواده" از دوره مهارتهای اخلاقی برای حل مسائل خانواده با محوریت قرآن و حدیث با سخنرانی دکتر محمدجواد فلاح، مدیر کارگروه تربیت، زن و خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام، در تاریخ 17 مهرماه 1403 در مسجد امیرالمومنین (علیهالسلام) شهرک مهدیه برگزار شد.
یادداشت: حمیدرضا فتحی
کتاب "رهیافتهای توحیدی 3" با عنوان "شرح کتاب روح توحید؛ نفی عبودیّت غیرخدا با رویکرد فلسفی"، اثری است که به کوشش صدیقه حاجیعلیان توسط پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) در سال 1403 به شمارگان 300 نسخه به چاپ رسیده است.
کتاب «رهیافتهای توحیدی 2» شرحی است بر کتاب ارزشمند «روح توحید؛ نفی عبودیت غیر خدا» اثر حضرت آیتالله خامنهای (مدظلهالعالی) که با رویکردی اجتماعی و به کوشش رضا خانجانی توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر شده است.
نویسنده: حمیدرضا فتحی
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام از انتشار کتاب جدید خود با عنوان «پدیده گفتمان» خبر داد. این اثر به قلم محمدرضا فلاح شیروانی و با تدوین سیدمصطفی مدرس مصلی در زمستان ۱۴۰۳ به چاپ رسیده است.
کتاب "رهیافتهای توحیدی 1" شرحی است بر کتاب ارزشمند «روح توحید؛ نفی عبودیت غیر خدا» اثر حضرت آیتالله خامنهای (مدظلهالعالی) که با رویکردی تربیتی و به کوشش میثم قاسمی توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر شده است.
نخستین جلسه دوره آموزشی «آشنایی با طراحی اسلامی سکوهای مجازی و نقد الگوهای موجود» به همت کارگروه مطالعات فضای مجازی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در سالن امام رضا علیهالسلام دانشگاه معارف اسلامی برگزار شد.
مرکز مدیریت حوزة علمیه قم
رسالة علمی سطح (4)
موضوع رساله
استاد راهنما
آیت الله هادوی تهرانی
استاد مشاور
حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی بهبهانی
نگارنده
سال تدوین:
1386
چکیده:
پژوهشی که در پیش است، پژوهش علمی – تحلیلی است که مشتمل بر یک مقدمه، چهار بخش و یک خاتمه است. در ابتدای پژوهش به مباحثی همچون تبیین موضوع، پیشینه، موضوع، ضرورت موضوع و... اشاره شد. بخش اول به مفهوم خاتمیت، ارتباط آن با عالم غیب و تفسیرهای مختلف خاتمیت پرداخته شد و به صورت کلی به دو رویکرد اشاره گردید: یکی رویکرد روشنفکر مآبانه از خاتمیت که اقبال لاهوری مبتکر آن است و افرادی همچون دکتر شریعتی، دکتر سروش و... از آن تبعیت کردند و دیگر رویکرد متداول، به اصطلاح روشنفکرانة سنتی است که مرحوم مطهری جلودار آن است. در این پژوهش به تبیین هر دو رویکرد پرداخته شد و به این نتیجه رسیدیم که در فلسفة خاتمیت، عقل به تنهائی نبوده، بلکه راز آن را باید در خود دین جستجو کرد؛ یعنی، هر دینی که از کمال و تحریف ناپذیری برخوردار باشد می تواند ادعای خاتمیت داشته باشد؛ این نظریه ای است که استاد هادوی تهرانی در کتاب مبانی کلامی اجتهاد به آن پرداخته است. چنین ویژگیها (کمال و تحریف ناپذیری) تنها در دین مقدس اسلام یافت می شوند؛ بنابراین دین اسلام می تواند دین خاتم باشد و نظریة جانشینی عقل به جای وحی و پیامبر، نظریه ای مردود و ناصواب تلقی می گردد.
بخش دوم به عناصر خاتمیت اشاره دارد؛ این بخش به بررسی عناصر خاتمیت براساس تفسیرهای مختلف پرداخته و به ویژگیهای دین خاتم به عنوان عناصر تشکیل دهندة خاتمیت، رضایت داده است.
در بخش سوم پژوهش به خاتمیت اسلام پرداخته شد؛ این بخش به ادلة خاتمیت؛ اعم از آیات قرآن، روایات، اجماع و فلسفة خاتمیت اشاره دارد. عناصر تشکیل دهندة خاتمیت عبارتند از: کمال و جامعیت دین، تحریف ناپذیری دین، بلوغ و رشد عقلی امت، دستیابی به تمام منازل فردی و اجتماعی و... مهم ترین چیزی که به این بحث جذابیت می بخشد، تحلیل عقلانی یا همان فلسفة خاتمیت است که همین جذابیت، نگارنده را بر آن داشت تا آن را موضوع رسالة خود قرار دهد. در همین بخش به جاودانگی اسلام و ارتباط آن با دیگر آموزه های همچون: جهانی بودن، جامعیت، کمال و کیفیت ارتباط آنها پرداخته شد و بیان گردید که اسلام به دلیل هماهنگی با فطرت بشری، برخورداری از آموزه های کمال آفرین و ... می تواند دین ماندگار محسوب گردد و تا ابد بشریت را کفایت کند.
در بخش چهارم به ردّ شبهات خاتمیت و جاودانگی اسلام اختصاص یافت؛ به خصوص شبهاتی که در جریان روشنفکری به آنها دامن زده می شود.
در جمع بندی و نتیجه گیری نهایی به این نتیجه رسیدیم که اسلام با وصف کمال و تحریف ناپذیری، دین خاتم است و پیامبر اسلام (ص) به سبب کمال بودن شریعتش، خاتم پیامبران است؛ چون راه نرفته ای را باقی نگذاشته تا پیامبر دیگری آن را بپیماید.