در پژوهشکده باقرالعلوم (ع) صورت گرفت؛
بررسی 18 مقاله علمی – پژوهشی در 3 نشست تخصصی مجمع اهل قلم «گلشن ابرار»
حجت الاسلام والمسلمین عبد الصمد جودتی استیار:
نشست های (95، 96 و 97) مجمع اهل قلم «گلشن ابرار» برگزار شد.
مدیر گروه گلشن ابرار پژوهشکدۀ باقرالعلوم (ع):
با هدف ارتقاء علمی و غنای محتوایی مقالات مجموعۀ «گلشن ابرار»، 3 نشست این گروه با حضور اساتید ناظر و ارزیاب، حجج اسلام آقایان شیخ محمد جعفر طبسی استاد سطوح عالی حوزۀ علمیۀ قم و عبدالصمد جودتی مدیر گروه گلشن ابرار برگزار شد. در این نشست، شرح حال 18 تن از علمای بزرگوار جهان تشیع ارائه و دفاع گردید و آثار علمی – پژوهشی محققین، مورد نقد و بررسی دقیق قرار گرفت و نکاتی اصلاحی برای غنای بیشتر علمی مقالات توسط اساتید ارزیاب مطرح شد.
همچنین در حاشیه این جلسات، مدیر گروه گلشن ابرار، از چاپ و نشر گلشن آذربایجان در آینده بسیار نزدیک خبر داد.
این مدیر پژوهشی در همین زمینه ادامه داد: این اثر که برای اولین بار از سوی پژوهشکده باقرالعلوم(ع) منتشر می شود، در سه جلد تهیه و تدوین شده است و شامل شرح حال 300 تن از علمای افتخار آفرین استانهای آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل است،
شایان ذکر است در این 3 نشست علمی شرح حال 18 شخصیت از علمای جهان اسلام ارائه و مورد نقد و بررسی اساتید حاضر قرار گرفت که به مختصری از شرح حال سه تن از آنان ذیلا اشاره میگردد:
1- سید ابوالقاسم علامه (1286-1362ق)
آيت اللَّه سيّد ابوالقاسم علاّمه در سال 1286 ق چشم به جهان گشود. پس از طى مقدمات علوم دينى، همراه پدرش به كربلاى معلى رفت و در محافل علمى آيت اللَّه آخوند ملاّ محمّد حسين معروف به «فاضل اردكانى» ، آيت اللَّه شيخ زين العابدين مازندرانى و آيت اللَّه سيّد محمّد حسين شهرستانى حضور يافت و بعد از كسب فيض از اساتيد آن ديار، به نجف اشرف مهاجرت نمود و در محافل علمى فقهاى بزرگى چون آيت اللَّه ملاّ على نهاوندى ، آيت اللَّه ملاّ محمّد فاضل شربيانى و آيت اللَّه شيخ محمّد حسن مامقانى حاضر گرديد و از اساتيد خود اجازه روایی و علمی دریافت نمود. خود ایشان نیز به فضلای آن دوره نظیر سید محمد سلطان الواعظین شیرازی و شیخ غلامحسین مرندی اجازه روایی داده است.
او پس از تكميل مبانى علمى خويش، شهر مقدس كربلا را براى اقامت خويش انتخاب نمود و سال ها در جوار حرم مطهر حضرت سيّد الشهداء سكونت نمود و و به تدريس علوم دينى ، خدمات مذهبى و اقامه جماعت در صحن شريف حسينى پرداخت.
مرحوم علامه كه سال ها در كربلا سكونت داشت در اواخر عمر مجدداً به نجف اشرف بازگشت و سرانجام در شب جمعه 19 ربيع الاوّل 1362 ق دارفانى را وداع گفت و جسم پاكش در جوار جدّش اميرالمومنين على عليه السلام دفن گرديد.
2- ابن هندوی قمی (سده 4 و 5 قمری)
علی بن حسین از اندیشمندان مسلمان قرن چهارم و پنجم هجری است که در دورانی که محبان اهل بیت علیهم السلام در سختی زندگی می کردند، روزگار می گذراند، در نظام های سیاسی و حکومتی وارد می شد و همانند پیشوایان و پیشینان خود در رفع مشکلات مردم و ترویج تفکر اهل بیت تلاش می کرد. اما همچنان که دست حوادث روزگار ما را از دستیابی به شرح حال و آثار و فعالیت های علمی و اجتماعی اندیشمندان فراوانی کوتاه کرده و منابع اصیل را از ما گرفته است، دانشمند فرهیخته علی بن حسین بن محمد و بسیاری از خاندانش نیز از ستمکاری حوادث روزگار بی نصیب نمانده، روزگار پس از ایشان نسبت به شرح حال تفصیلی و اطلاع بر فعالیت های علمی و اجتماعی در بی خبری باقی مانده اند. با این حال آنچه از کتب اندک باقی مانده از حوادث و تندباد های سهمگین که در تاریخ و شرح حال نگاشته شده، به دست می آید علی بن حسین از خاندان علم و اندیشه برخاسته و در دامن اندیشمندان بنامی پرورش یافته و از مناصب دیوانی و حکومتی متعددی برخوردار بوده است. وی از حكماى معروف پایانی قرن چهارم و اوايل قرن پنجم هجری است مردى اديب، حكيم، شاعر و كاتب بوده و در علوم اوايل اطلاعات بسيار داشته است.
شایان ذکر است این مقاله به جهت عدم اثبات تشیع ابن هندوی قمی رد شد.
3- ملا حسین لُنبانی گیلانی (حدود1082- 1129ق)
آقا حسین لنبانی گیلانی از دانشمندان قرن یازدهم و دوازدهم هجری است. این دانشمند در فقه و تفسیر و کلام و حدیث و عرفان توانایی بسیار داشت و آثار و تالیفات فراوانی از خود بر جای نهاده است. او همچنین مدرّس مشهور زمان خود بوده و شاگردان بسیاری را تربیت نموده و پرورش داده است. آقا حسین در سال 1129 قمری وفات یافته و دو خاندان موسوی خوانساری و چهارسوقی های اصفهان، از خویشاوندان وی می باشند.
در پایان یادآور می شود که شرح حال 18 عالم مطرح شده در این نشست ها، پس از إعمال اصلاحات مورد نظر اساتید ارزیاب، ویرایش شکلی و محتوائی و مستند سازی مطالب جهت اتقان بیشتر محتوای مقالات، در نوبت چاپ مجلدات بعدی گلشن ابرار قرار خواهد گرفت.