X
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی از 6 کتاب مهم و راهبردی جدید با موضوعات نقد و بررسی تفکر وهابیت در نمایشگاه بینالمللی کتاب ۱۴۰۳ تهران رونمایی میکند.
کتاب «فرهنگنامه کلام جدید» ذیل کلانپروژه فرهنگنامه جامع علوم اسلامی انسانی به کوشش حسن رضایی توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر و راهی بازار کتاب شد.
نشست علمی آزادی فلسطین در اندیشه آیت الله حاج میرزا خلیل کمرهای (قدسسره) با ارائه کامیار صداقت ثمرحسینی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.
نشست «باید از حقوق کارگران دفاع کرد؛ هماندیشی درباره سرکوب دستمزد و پویش مزد 1403» به همت پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام با حضور جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و منتخبان مجلس آینده در تهران برگزار شد.
کتاب «سناریوپردازی آیندههای تبلیغ دین در ایران»، اثر حجتالاسلام احمد کوهی به همت انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر شد.
آناتومی یک بحران ساختگی، تأمین طبقاتی و تمدید بیگاری، افزایش دستمزد به مثابه استراتژی توسعه، مسئله کارگران؛ مسئولیت همگانی و مولدسازی، بازتولید طبقه مرفه جدید از مهمترین تیترهای جدیدترین شماره فصلنامه نامه جمهور است.
🖊 یادداشت | مهدی افراز
✍ حجت الاسلام سید علی موسوی
رئیس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در سال ۱۴۰۲ اقدام به انتشار 15 کتاب، در کارگروههای علمی مکتب امام، مطالعات تبلیغ، تاریخ و سیره، تاریخ اجتماعی، مطالعات اجتماعی، تجربهنگاری فرهنگی، ادیان و فرق و گفتمان توحید کرده است که در این خبر گزارش مختصری از هر یک از این آثار ارائه میشود.
از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) نقل شده فضائل امام علی(علیهالسلام) قابلشمارش نیستند و برپایه روایتی دیگر از پیامبر(صلی الله علیه و آله) بازگوکردن، نوشتن، نگاهکردن و گوشدادن به فضائل حضرت علی(علیهالسلام) نوعی عبادت و باعث آمرزش گناهان میشود.
شب قدر از مهمترین شبهای ماههای هجری قمری است؛ ثواب و فضلیت عبادات اعمال نیک در این ماه هزار برابر ماه دیگر است، اعمال بسیاری به شبهای قدر اختصاص دارد؛ قرائت قرآن و خواندن سورههای قرآنی دارای فضلیت و ثواب زیادی است.
به همت پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی وبینار نقد و بررسی "ایده و محتوای راهیاری شبکه مکمل طرح امامان محله" برگزارشد
به همت پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی وبینار نقد و بررسی "ایده و محتوای راهیاری شبکه مکمل طرح امامان محله" برگزارشدبه گزارش مدیریت ارتباطات و روابط عمومی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی، وبینار نقد و بررسی ایده و محتوای راهیاری شبکه مکمل طرح امامان محله، در پژوهشکده باقرالعلوم(ع) برگزار شد و ایده و کتاب راهیاری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.در ابتدای این وبینار حجتالاسلام مهدی موحد، نویسنده کتاب مذکور در مورد اصل ایده راهیاری و نیز ابعاد کتاب آشنایی با راهیاری در بنیاد هدایت توضیحاتی ارائه نمود.وی بیان کرد: ایده راهیاری به عنوان یک ایده مکمل در کنار فعالیتهای مختلف برای توانمندسازی نیروهای در صحنه یعنی امامان مطرح شده است و این ایده کمتر در فضاهای فرهنگی به صورت رسمی مورد استفاده قرار گرفته است. حجتالاسلام موحد اظهار داشت: در تنظیم این اثر، ورود ایده راهیاری و ترجمه آن در ابعاد فعالیتهای تربیتی طلاب مبلغ و توجه به قواعد تولید علوم انسانی اسلامی، از ویژگیهای آن محسوب می شود.وی ادامه داد: این کتاب بیشتر یک کتاب عملیاتی است که دغدغهاش شروع فعالیت شبکه راهیاران در سراسر کشور است. در ادامه این وبینار آقایان دکتر هاشمیان، دکتر مؤمن، دکتر میرمطلبی، دکتر شیخیان و دکتر اسماعیلپور به نقد و بررسی این اثر و ایده راهیاری پرداختند.بررسی و واکاوی عملی تجربههای قبلیحجتالاسلام دکتر سید محمدحسین هاشمیان، استاد و دانشیار دانشگاه باقرالعلوم(ع) با تأکید بر اینکه باید تجربههای قبلی نظیر طرح صالحین بررسی و مورد واکاوی عملی قرار گیرد، بیان کرد: شاید بتوان از رابطه مرید و مرادی اثری در بین بانوان پیدا کرد ولی دوگانه راهیار-رهرو الآن در بین نسل جوان که با فضای مجازی انس گرفته اند چندان پسندیده و امکانپذیر نیست.وی با بیان اینکه هیچ تحول اجتماعی بدون نگاه تکنیکال حل نمیشود، ابراز داشت: پا گرفتن این حرکت به یک موتور محرک و سرمایه مناسب نیاز دارد و بدون آن عملاً اجرای طرح تحول اجتماعی امکانپذیر نیست.حجتالاسلام هاشمیان تصریح کرد: برای بهتر شدن متن پیشنهاد میکنم در هر قسمت مثالها و نمونههای عملی از فعالیت راهیاری به شکل داستان کوتاه گنجانده شود تا از این طریق هم متن مفهومتر شود و هم از سنگینی مباحث کاسته شود.ملاحظه اقتضائات محیطیدکتر علیرضا مؤمن آرانی، عضو گروه تجربه نگاری پژوهشکده باقرالعلوم به نقد عملیاتی پرداخته و بیان داشت: در عمل این کار به سختی امکانپذیر است و شاید فقط در فرهنگهای خاصی اجرا شود، همچنین باید مدل محیطی و اقتضائات محیطی ملاحظه گردد.مشابهت با فضای مسیحیتحسین شیخیان، مدیر کارگروه مطالعه سازمانها و روشهای تبلیغی جهان با بیان اینکه تجربههای مشابهی در فضای مسیحیت وجود دارد، یادآور شد: در مسیحیت هر محلهای یک کلیسای محلی دارد و کشیش آن کشیش محله محسوب میشود، حتی علاوه بر محلهها، نژادها و مشاغل هم میتوانند کشیش خاص خود داشته باشند. مثلاً کشیش سرخپوستهای فلان منطقه، یا کشیش رفتگران. اصطلاحاً به این کشیشها Chaplain گفته میشود.وی ادامه داد: همینطور در فضای مسیحیت یک کلیسای محوری داریم که کلیسای محلات تابع آن کلیسا هستند. در این مدل نظام استاد و بزرگتر وجود دارد (چیزی شبیه مراتب اقطاب صوفیه) که هر کشیش یا حتی فرد جامعه باید ارتباط با یک استاد و بزرگتر داشته باشد.شیخیان در پایان گفت: در تبلیغ مسیحیت کارهای خدماتی را تبلیغ نمیدانند بلکه حتماً در کنار فعالیتهای خدماتی یک سری توصیه های لسانی را هم ضمیمه میکنند.اقتضائات امامت در راهیاریدکتر توحید اسماعیلپور، مدیر کارگروه مطالعات فرهنگی پژوهشکده باقرالعلوم با بیان اینکه جا دارد برای ایده راهیاری دو نگارش به وجود بیاید تأکید کرد: لازم است اقتضائات امامت در راهیاری دیده شود و راهیاری با مدل امامت تنظیم گردد.