X
امام دوم شیعیان و اولین فرزند امام علی علیهالسلام و حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها بنا بر مشهور در پانزدهم رمضان سال سوم هجری در مدینه به دنیا آمد. پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله به دستور خداوند، ایشان را حسن نام نهاد و گوسفندی قربانی کرد و موی سر آن نورسیده را تراشید و به اندازه وزن آن، نقره صدقه داد. آن حضرت در ۳۷ سالگی به امامت و خلافت رسید و در سال ۴۱ه.ق. مجبور به صلح با معاویه شد. دوره حکومت آن حضرت شش ماه و سه روز طول کشید. امام حسن پس از صلح، به مدینه رفت و ده سال تا هنگام شهادت در مدینه بود.
یادداشت | محمد باغچقی عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیه السلام)
ویژهنامه «سرکوب دستمزد» نامهجمهور منتشر شده در شماره پنجم فصلنامه نامهجمهور «طبقه دولتمند و سرکوب رفاه» به صورت رایگان منتشر شد.
یادداشت | احمد کوثری مدیرگروه امت و تمدن پژوهشکده باقرالعلوم(علیه السلام)
پیشفروش هشت عنوان کتاب از جدیدترین آثار کارگروه تجربهنگاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در پایگاه اینترنتی فروش محصولات این پژوهشکده آغاز شد.
کارگاه آموزشی طرحنویسی پژوهشهای تجربهنگاری سومین جلسه از دوره یکساله آموزش تجربهنگاری فرهنگی کارگروه تجربهنگاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در قم برگزار شد.
کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در نشستی با حضور کارشناسان به بررسی پیامدهای لایحه تعطیلات آخر هفته را با با عنوان «شنبه یا پنجشنبه» پرداخت.
کارگروه علمی مطالعات خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام با همکاری سایر مراکز علمی و فرهنگی سلسله نشستهای مجازی روایت نخبگانی از تعملات پدر و دختر را برگزار میکند.
تجربهنگاری مدارس مسجد محور( مسجد خاتم النبیاء(ع)) قم، شهرک پردیسان، مدرسه مسجد محور یاوران ولایت
جمع آوری اطلاعات از تجربه نگاری های سطح کشور
امید نیک داد
چندسالی است که مدارسی با این هدف پیوند مسجد و تربیت اسلامی با توجه به خلا موجود در کشور شروع به فعالیت کردهاند»؛ این مدارس که به مدارس مسجد محور معروف شدهاند، دارای برنامههای اموزشی و شیوه و روش خاص خود هستند که در مساجد مستقر میشوند، مدیریت غالب این مدارس را یک فرد روحانی آشنا با مباحث تربیتی بر عهده دارد؛ تربیت اسلامی، سبک زندگی اسلامی، استعدادیابی، تربیت انقلابی و ... از برنامهها و اهداف این مراکز عنوان شده است.
در این پژوهش که با روش تجربه نگاری صورت میگیرد، یکی از این مساجد مورد تجربه نگاری واقع میشود تا از رهگذر این پژوهش مشخص شود که اساسا این مدارس دارای چه ویژگیهایی هستند؛ فرق این مدارس یا مدارس آموزش و پرورش چیست؟ این مراکز با چه دشواریها و چالشهایی در زمینه اجرای برنامههای خود مواجه هستند؛ روشهایی آموزشی آنها بر چه اساسی است؟ نحوه تعامل آنها با خانوادهها و سایر مراکز آموزشی چگونه است. این مراکز دارای چه مزیتهایی نسبت به سایر مراکز آموزشی هستند. در حقیقت این پژوهش درصد این پاسخ به این پرسش اصلی است که این ایده از کجا گرفته شده است، هدف اصلی آن چیست و این مراکز در این زمینه تا چه اندازه موفق بودهاند و در این مسیر با چه موانع، چالشها و مشکلاتی برخورد دارند و نحوه جذب و تعامل با خانوادهها در این زمینه چگونه است و در نهایت تجارب آنها در این زمینه چیست و آیا روش آنها را می توان به عنوان یک الگوی موفق و در نهایت به صورت یک متد علمی معرفی کرد.
در این پژوهش که به روش تحقیق کیفی صورت میگیرد، ابتدا این مدارس شناسایی میّ شود و بعد با آماده کردن پرسشنامه، مصاحبه با مجریان، متصدیان و همچنین والدین دانشاموزان، امام جماعت مسجد و.. گرفته میشود و در ادامه محتوای گرفته شده بعد از تجریه و تحلیل دادهها، جروجی کار که به صورت یه محتوای تجربهنگاری و یک مقاله علمی است منتشر میشود. از بین این مدارس برای نمونه اول به مدرسه مسجد محور یاوران ولایت که چندسالی است در شهر قم واقع در مسجد خاتمانبیاء شهرک پردیسان به فعالیت آموزشی مشغول است، انتخاب شده است. این اثر در 4 فصل آماده چاپ شده است:
فصل اول: کلیات و مفاهیم - فصل دوم: مدرسه مسجد محور یاوران ولایت قم - فصل سوم: نقاط قوت، نقاط ضعف، چالشها، فرصتها - فصل چهارم: گزارش نهایی
چهارمین شماره از فصلنامه «نامه جمهور» ویژهنامه انتخابات مجلس به همت کارگروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در 232 صفحه منتشر شد.