X
در مراسمی به مناسبت سالروز شهادت آیتالله سیدابراهیم رئیسی، کتاب «الگوی سیاستورزی شهید» که به همت پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) تدوین شده است، رونمایی شد. این مراسم با حضور جمعی از مسئولان و اندیشمندان در سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد. این کتاب تلاشی برای مستندسازی علمی و تحلیلی سیره حکمرانی رئیسجمهور شهید است.
در آستانه نخستین سالگرد شهادت رئیس جمهور محبوب و مردمی ایران، آیتالله سیدابراهیم رئیسی، پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) میزبان مراسم رونمایی از کتاب ارزشمند «الگوی سیاستورزی شهید» است.
کارگروه تجربهنگاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، روز چهارشنبه، ۲۴ اردیبهشتماه ۱۴۰۴، نشستی تخصصی و مجازی را برای نقد و بررسی کتاب «تبلیغ در منطقه آزاد» برگزار کرد.
یادداشت | رضا سامان
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، بهعنوان یکی از مراکز مهم علمی در حوزه مطالعات اسلامی، امسال نیز حضوری فعال و هدفمند در سیوششمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران دارد.
یادداشتی به مناسبت میلاد هشتمین امام شیعیان منتشر شده توسط روابط عمومی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) با حضور فعال در دومین رویداد و نمایشگاه ملی اصحاب اندیشه، به معرفی تازهترین تولیدات علمی، آثار پژوهشی، نشریات تخصصی و دستاوردهای خود پرداخت.
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) از تجدید چاپ و عرضه مجموعه حدیثی فاخر «جوامع الکلام فی دعائم الاسلام عن طریق اهلالبیت علیهمالسلام» در ۱۸ جلد به زبان عربی خبر داد.
همزمان با تداوم بحران فلسطین و قرار داشتن آن در کانون توجه جهانی، پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) در نشستی علمی به یکی از ابعاد کمتر شناختهشده اما پر اهمیت تاریخ حمایت از ملت مظلوم فلسطین پرداخت. این نشست که روز یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۴ با عنوان «بررسی نمونههایی از نامهنگاری علمای امامیه به واتیکان در دفاع از مردم مظلوم فلسطین» برگزار شد، به واکاوی تلاشهای دیپلماتیک، دینی و فرهنگی علمای شیعه از طریق مکاتبه با عالیترین مقام کلیسای کاتولیک پرداخت.
«موسوعه آیات الاحکام»، حاصل سالها تلاش و پژوهش در حوزه فقه قرآنی، تنها به ارائه نظرات فقهی محدود نمیشود؛ بلکه با تشریح فرایند تدوین، چالشهای پیشرو و توصیههایی کاربردی برای محققان، به منبعی ارزشمند برای پژوهشگران و علاقهمندان به این حوزه تبدیل شده است.
نشست تخصصی نقد و بررسی کتاب «قبیله غریب؛ تجربهنگاری فعالیتهای فرهنگی حجتالاسلام صادقیفر در شهر نِکا»، به قلم علیرضا نیکبین، روز سهشنبه ۱۹ فروردینماه ۱۴۰۴ بهصورت مجازی برگزار شد.
نشست تخصصی نقد و بررسی کتاب «ابزارهای فرهنگی؛ تجربهنگاری تولید و استفاده از ابزارهای کمکآموزشی در تبلیغ دینی» به همت کارگروه تجربهنگاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) و با حضور اساتید و پژوهشگران حوزه تبلیغ، در سالن اجتماعات این پژوهشکده برگزار شد.
نام
تجربه نگاری گروه فرهنگی- تبلیغی بقیه الله
هدف
جمع آوری اطلاعات از تجربه نگاری های سطح کشور
مجری
محمد صادق مراسلی
کلیات
گروه فرهنگی تبلیغی بقیه الله مصداق یکی از آن گروه هایی است که توانسته است با توجه به ویژگی ها و توانایی های فردی مبلغان و پیام هایی که آن ها به جامعه هدف خود منتقل می کنند تاثیر گذار باشد.این گروه در سال 1393 تشکیل شده است. پس از تاسیس این گروه اولین اعزام آن ها در فاطمیه صورت گرفت و آن ها در تدارک برای تبلیغ و ارتباط چهره به چهره با مردم در دریا بودند. «بنا بود عید فطر ۹۴ در دریا برنامه داشته باشیم ۴ نفر شدیم که برای تبلیغ چهره به چهره ابتدا کنار دریا قدم بزنیم. با لباس آخوندی. من دنبال حرکت تبلیغی جدید بودم صرفا منبر و این ها نباشد. گفتیم حالا چه کار فرهنگی آن جا انجام دهیم؟ می توانیم برنامه داشته باشیم؟ امکانات نداریم، چندتا شکلات و بادکنک برداشتیم و بعدازظهر عید فطر ۹۴ رفتیم دریا که قدم بزنیم. پارکینگ ۱ بابلسر رفتیم. به مردم تبریک می گفتیم و دیدیم مردم ما را نگاه می کردند عکس و سلفی. برای مردم حضور ما کنار دریا جالب بود. یه عده گفتند برای امر به معروف آمده اید گفتیم نه آمدیم شما را ببینیم روز اول بازخورد خوب بود. فردا هم آمدیم و تا ۱-۲ هفته قدم زدن ما کنار ساحل ادامه پیدا کرد. ۴تایی می رفتیم دو به دو قدم میزدیم. با مردم چایی می خوردیم درد و دل می کردند. بدون هیچ موضع گیری حرفشان را گوش می کردیم.۲ هفته گذشت گفتیم دیگه چه کار میتوانیم بکنیم گفتیم مسابقه برگزار کنیم منم از قبل مجری گری و مسابقه داشتم تجربه این کار را داشتم. امکانات نداشتیم.»
در همان سال اول گروه با بازخوردهای متفاوتی روبرو شد. از اولین پستی که محمدرضا زائری برای آن ها گذاشت تا کلیپ طنزی که شبکه من و تو برای آن ها ساخت.
«تابستان ۹۴ در حد ۲۰ برنامه داشتیم که همان سال آقای محمدرضا زائری اولین پست خبری که حضور طلبه ها در ساحل با چندتا عکس در اینستا گذاشت و خبرگزاری فارس و شبکه افق تماس گرفتند آمدند و عکس و گزارش تهیه کردند. آن سال، سال خوبی بود و معروف شدیم و شبکه من و تو یک کلیپ ۹۰ ثانیه ای برای ما ساخت، مسخره مان کرد»مسئله ما در این تحقیق کشف این پرسش است که گروه فرهنگی تبلیغی بقیه الله بعد از گذشت پنج سال از تاسیسش چه الگوی تبلیغی موثری را به کار گرفته است که توانسته در منطقه بابلسر موفق باشد و با مردم ارتباط خوبی برقرار کند؟
شماره نهم فصلنامه «نامه جمهور» با عنوان ویژهنامه کارگری، به زودی منتشر خواهد شد. این شماره از فصلنامه در 344 صفحه، به بررسی ابعاد مختلف زندگی کارگران در ایران میپردازد.
کتاب "رهیافتهای توحیدی 3" با عنوان "شرح کتاب روح توحید؛ نفی عبودیّت غیرخدا با رویکرد فلسفی"، اثری است که به کوشش صدیقه حاجیعلیان توسط پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) در سال 1403 به شمارگان 300 نسخه به چاپ رسیده است.
کتاب «رهیافتهای توحیدی 2» شرحی است بر کتاب ارزشمند «روح توحید؛ نفی عبودیت غیر خدا» اثر حضرت آیتالله خامنهای (مدظلهالعالی) که با رویکردی اجتماعی و به کوشش رضا خانجانی توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر شده است.