X
رئیس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، آنچه این روزها به عنوان نقد اجتماعی جشن ملی میهمانی غدیر مطرح میشود، کمرنگ کردن جشنهای محلی است اما مشاهدات دال بر عدم ملازمه این دو امر با یکدیگر است.
بیستوسومین نشست از سلسلهنشستهای «جمهوری اسلامیشناسی»، به همت کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) برگزار شد.
کتاب «آزادی در زندان؛ تجربهنگاری فعالیت تبلیغی یک روحانی در زندان» تازهترین اثر منتشرشده توسط پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) در دسترس علاقهمندان قرار گرفت.
مجموعه سهجلدی «حیات روح خدا» با نگاهی تاریخی و مستند، سه دوره مهم از زندگی امام خمینی(ره) را روایت میکند؛ تلاشی دهساله از دل پژوهشی گروهی برای ترسیم دقیقتر منطق رهبری و کنشگری حضرت روحالله در بستر زمانه خویش. این اثر، گامی نو در پاسخ به خلأهای روایتگری عالمانه از زیستجهان امام است.
اولاد، بزرگترین تعلقی است که انسان در دنیا دارد و اگر روزی بتوانی همچون حضرت ابراهیم (علیهالسلام) از تمام تعلقات دنیا و حتی فرزندت بگذری و از خود دنیاییات هجرت کنی، آن وقت است که ملاقات باخدا ممکن میشود!
دههی پرمعنای «از قربان تا غدیر» فرصتی بینظیر برای تأمل در رابطهی عمیق عبودیت و ولایت است؛ پیوندی که اساس دین و روح حرکت مؤمنانه را شکل میدهد.
کتاب «ماهر جواب» نوشته حجتالاسلام محمد پورنوروز، پژوهشی نوآورانه و نظاممند است که با طراحی الگویی به نام «مجیب»، به تبیین راهبردهای مواجهه دانشی، مهارتی و بینشی با پرسشها و شبهات دینی میپردازد. این اثر به همت پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) منتشر شده و بهعنوان منبعی علمی برای طلاب، مبلغان، و کنشگران فرهنگی در عرصه جهاد تبیین قابل بهرهبرداری است.
چهاردهم خرداد؛ سالگرد عروج آن یگانه دوران، امام خمینی (ره)
با فرارسیدن ایام سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی (ره)، فرصتی مغتنم برای تعمق و بازخوانی مکتب فکری و عملی این بنیانگذار بیبدیل جمهوری اسلامی فراهم آمده است. در این میان، کتاب «مکتب امام خمینی به روایت رهبر معظم انقلاب اسلامی» به عنوان منبعی غنی و مستند، نقش کلیدی در شناخت عمیقتر این مکتب ایفا میکند. این اثر ارزشمند، با گردآوری بیانات رهبر فرزانه انقلاب، تصویری جامع از ابعاد گوناگون اندیشه و سیره امام راحل ارائه میدهد.
به مناسبت فرارسیدن سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی (ره)، پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام سه اثر ماندگار خود درباره شخصیت، سیره و اندیشههای امام را بازنشر کرده است. این سه کتاب، هرکدام از منظری متفاوت به زندگی امام پرداخته و به فهم بهتر ابعاد شخصیتی و معنوی ایشان کمک میکنند.
یادداشت | محمد جواد فلاح (عضو هیئت علمی دانشگاه معارف اسلامی)
یادداشت | حبیبالله اسداللهی، مدیر گروه مطالعات فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
مرکز مدیریت حوزة علمیه قم
رسالة علمی سطح (4)
موضوع رساله
استاد راهنما
آیت الله هادوی تهرانی
استاد مشاور
حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی بهبهانی
نگارنده
سال تدوین:
1386
چکیده:
پژوهشی که در پیش است، پژوهش علمی – تحلیلی است که مشتمل بر یک مقدمه، چهار بخش و یک خاتمه است. در ابتدای پژوهش به مباحثی همچون تبیین موضوع، پیشینه، موضوع، ضرورت موضوع و... اشاره شد. بخش اول به مفهوم خاتمیت، ارتباط آن با عالم غیب و تفسیرهای مختلف خاتمیت پرداخته شد و به صورت کلی به دو رویکرد اشاره گردید: یکی رویکرد روشنفکر مآبانه از خاتمیت که اقبال لاهوری مبتکر آن است و افرادی همچون دکتر شریعتی، دکتر سروش و... از آن تبعیت کردند و دیگر رویکرد متداول، به اصطلاح روشنفکرانة سنتی است که مرحوم مطهری جلودار آن است. در این پژوهش به تبیین هر دو رویکرد پرداخته شد و به این نتیجه رسیدیم که در فلسفة خاتمیت، عقل به تنهائی نبوده، بلکه راز آن را باید در خود دین جستجو کرد؛ یعنی، هر دینی که از کمال و تحریف ناپذیری برخوردار باشد می تواند ادعای خاتمیت داشته باشد؛ این نظریه ای است که استاد هادوی تهرانی در کتاب مبانی کلامی اجتهاد به آن پرداخته است. چنین ویژگیها (کمال و تحریف ناپذیری) تنها در دین مقدس اسلام یافت می شوند؛ بنابراین دین اسلام می تواند دین خاتم باشد و نظریة جانشینی عقل به جای وحی و پیامبر، نظریه ای مردود و ناصواب تلقی می گردد.
بخش دوم به عناصر خاتمیت اشاره دارد؛ این بخش به بررسی عناصر خاتمیت براساس تفسیرهای مختلف پرداخته و به ویژگیهای دین خاتم به عنوان عناصر تشکیل دهندة خاتمیت، رضایت داده است.
در بخش سوم پژوهش به خاتمیت اسلام پرداخته شد؛ این بخش به ادلة خاتمیت؛ اعم از آیات قرآن، روایات، اجماع و فلسفة خاتمیت اشاره دارد. عناصر تشکیل دهندة خاتمیت عبارتند از: کمال و جامعیت دین، تحریف ناپذیری دین، بلوغ و رشد عقلی امت، دستیابی به تمام منازل فردی و اجتماعی و... مهم ترین چیزی که به این بحث جذابیت می بخشد، تحلیل عقلانی یا همان فلسفة خاتمیت است که همین جذابیت، نگارنده را بر آن داشت تا آن را موضوع رسالة خود قرار دهد. در همین بخش به جاودانگی اسلام و ارتباط آن با دیگر آموزه های همچون: جهانی بودن، جامعیت، کمال و کیفیت ارتباط آنها پرداخته شد و بیان گردید که اسلام به دلیل هماهنگی با فطرت بشری، برخورداری از آموزه های کمال آفرین و ... می تواند دین ماندگار محسوب گردد و تا ابد بشریت را کفایت کند.
در بخش چهارم به ردّ شبهات خاتمیت و جاودانگی اسلام اختصاص یافت؛ به خصوص شبهاتی که در جریان روشنفکری به آنها دامن زده می شود.
در جمع بندی و نتیجه گیری نهایی به این نتیجه رسیدیم که اسلام با وصف کمال و تحریف ناپذیری، دین خاتم است و پیامبر اسلام (ص) به سبب کمال بودن شریعتش، خاتم پیامبران است؛ چون راه نرفته ای را باقی نگذاشته تا پیامبر دیگری آن را بپیماید.