به گزارش روابط عمومی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، در ابتدای جلسه، حجتالاسلام عباس آزاد روانشناس و مشاور خانواده، دانشجوی دکتری قرآن و روانشناسی، معاون آموزش مؤسسه فرهنگی هنری سبک زندگی آل یاسین با اشاره به تجربیات علمی و عملی خود در حوزه روانشناسی و مشاوره خانواده، بر اهمیت شناخت تیپهای شخصیتی دختران توسط پدران تأکید کرد و این مسئله را یکی از نیازهای جدی برای بهبود تعاملهای خانوادگی دانست.
به گفته وی، بسیاری از نکاتی که در جلسات علمی پیرامون نقش پدر در تربیت دختر بیان میشود، در سطح نظری و کلی باقی میماند و تا زمانی که پدران به شناخت دقیق ویژگیهای روانشناختی و رفتاری فرزندان خود نرسند، امکان کاربردیسازی آن توصیهها فراهم نخواهد شد.
استاد آزاد با اشاره به اینکه تیپ شخصیتی دختران با یکدیگر متفاوت است، اظهار داشت: رفتارهایی که نسبت به یک دختر پاسخ مناسبی ایجاد میکنند، ممکن است برای دختر دیگر ناکارآمد یا حتی آسیبزا باشند. از این رو، ضرورت دارد پدران ابتدا تیپ و سبک رفتاری و شخصیتی دختر خود را بشناسند و سپس بر اساس آن، تعامل، تربیت و هدایت را تنظیم نمایند.
وی با مرور مفاهیم پایهای در حوزه تیپشناسی روانشناختی، به معرفی چند تیپ شخصیتی رایج در میان دختران پرداخت:
دختران کمالگرا: علاقهمند به نظم، دقت، عملکرد بینقص و حساس به انتقاد. پدران در مواجهه با این تیپ باید از سرزنش و فشار بیش از حد بپرهیزند و به جای تمرکز بر نتیجه، تلاش آنها را تحسین کنند.
دختران کمکگرا و مهرطلب: مهربان، دلسوز و علاقمند به روابط عاطفی. نیازمند توجه، همدلی و حمایت هستند و پدران باید مراقب سوءاستفاده اطرافیان از این روحیه حساس باشند.
دختران موفقیتطلب: پرانرژی، رقابتجو و دارای انگیزههای بالا برای رشد. پدران باید با حمایت هدفمند و تحسین دقیق، مسیر تلاش این دختران را هموار کنند و از تقویت خودبزرگبینی پرهیز نمایند.
دختران درونگرا و برونگرا: تفاوت در شیوه بروز احساسات و تعاملات اجتماعی. پدران باید با دقت به علائم رفتاری، فضای امنی برای ابراز وجود هر دو گروه فراهم آورند و از تحقیر یا اجبار برای تغییر شخصیت فرزند خودداری کنند.
استاد آزاد همچنین با معرفی تستهای روانشناختی شناختهشده نظیر MBTI، نئو (NEO) و کتل، بر لزوم بهرهگیری از ابزارهای علمی در شناخت بهتر فرزندان تأکید نمود. وی افزود: استفاده از آزمونهای شخصیت به همراه تحلیل درست و مصاحبه میتواند دید روشنی از ویژگیهای پایدار و تفاوتهای فردی میان دختران در اختیار پدر قرار دهد.
معاون آموزش مؤسسه فرهنگی هنری سبک زندگی آل یاسین در ادامه، بر نقش مهم سنین مختلف در شکلگیری شخصیت تأکید کرد و گفت: شناخت ویژگیهای شخصیتی در دورههای سنی پایین، خصوصاً بین سه تا هفت سالگی، پایه مهمی برای تعامل موفق در نوجوانی خواهد بود. همچنین ایشان بر نقش محیط، سبک فرزندپروری و حتی ترتیب تولد در شکلگیری شخصیت فرزندان تأکید نمود.
وی در بخش پایانی، بر اهمیت استعدادپروری به جای صرفاً استعدادسنجی تأکید کرد و توصیه نمود والدین به جای تمرکز صرف بر ارزیابی، زمینه شکوفایی و رشد توانمندیهای فردی دختران خود را فراهم کنند.
این نشست با استقبال گسترده شرکتکنندگان و طرح پرسشهایی در حوزه ترکیب تیپهای شخصیتی، نقش ژنتیک و محیط در شکلگیری شخصیت، و راهکارهای عملی برای تعامل با هر تیپ به پایان رسید.