X
امام دوم شیعیان و اولین فرزند امام علی علیهالسلام و حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها بنا بر مشهور در پانزدهم رمضان سال سوم هجری در مدینه به دنیا آمد. پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله به دستور خداوند، ایشان را حسن نام نهاد و گوسفندی قربانی کرد و موی سر آن نورسیده را تراشید و به اندازه وزن آن، نقره صدقه داد. آن حضرت در ۳۷ سالگی به امامت و خلافت رسید و در سال ۴۱ه.ق. مجبور به صلح با معاویه شد. دوره حکومت آن حضرت شش ماه و سه روز طول کشید. امام حسن پس از صلح، به مدینه رفت و ده سال تا هنگام شهادت در مدینه بود.
یادداشت | محمد باغچقی عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیه السلام)
ویژهنامه «سرکوب دستمزد» نامهجمهور منتشر شده در شماره پنجم فصلنامه نامهجمهور «طبقه دولتمند و سرکوب رفاه» به صورت رایگان منتشر شد.
یادداشت | احمد کوثری مدیرگروه امت و تمدن پژوهشکده باقرالعلوم(علیه السلام)
پیشفروش هشت عنوان کتاب از جدیدترین آثار کارگروه تجربهنگاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در پایگاه اینترنتی فروش محصولات این پژوهشکده آغاز شد.
کارگاه آموزشی طرحنویسی پژوهشهای تجربهنگاری سومین جلسه از دوره یکساله آموزش تجربهنگاری فرهنگی کارگروه تجربهنگاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در قم برگزار شد.
کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در نشستی با حضور کارشناسان به بررسی پیامدهای لایحه تعطیلات آخر هفته را با با عنوان «شنبه یا پنجشنبه» پرداخت.
کارگروه علمی مطالعات خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام با همکاری سایر مراکز علمی و فرهنگی سلسله نشستهای مجازی روایت نخبگانی از تعملات پدر و دختر را برگزار میکند.
به گزارش مدیریت ارتباطات و روابط عمومی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی، نشست بررسی مشکلات تبلیغ در استان سیستان و بلوچستان، یکشنبه 5 مرداد با حضور تربیت شدگان حوزه های علمیه این استان و برخی از اساتید تبلیغات مذهبی، در سالن جلسات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی برگزار شد.
لازم به ذکر است اهم مطالبی که در مورد این نشست مورد بحث گفتگو قرار گرفت به قرار ذیل می باشد:
• نسبت حوزه های علمیه و انقلاب اسلامی و تأثیر تلقی از این نسبت در تعریف هویت فعالیت های پژوهشی طلاب و روحانیون
• ضرورت گره خوردن هویت های پژوهشی، تربیتی و تبلیغی طلاب و روحانیون و غلبه بر نگرش های انفکاکی
• تربیت برای تربیت در مقابل تربیت مأموریت گرا؛ تربیت مأموریت گراست که می تواند باری را بردارد و تحولی خلق کند. این تربیت است که می تواند سه گانه پژوهش، آموزش و تبلیغ را به یکدیگر به شکل طبیعی متصل سازد.
• در ضمن تربیت مأموریت گرا می تواند بر احساس عدم هویت کاری و کارویژه ای فائق آید و آن را به طور طبیعی منحل کند.
• گره زدن میدان به کتابخانه و تصرفات عینی به پژوهش راهبرد پیشرو و گره بازکن در عرصه تولید علوم انسانی اسلامی می تواند باشد. رویکردهای نظری و فلسفه مضافی دچار برخی انسدادها هستند.
• معرفی کارگروه های پژوهشکده و ایده های مرکزی شکلدهی هر یک.
شایان ذکر است در پایان برخی فرصت های همکاری تربیت شدگان حوزه های علمیه استان سیستان و بلوچستان خصوصا شاغلان به تحصیل در شهر قم برای همکاری با پژوهشکده مورد بررسی قرار گرفت.
چهارمین شماره از فصلنامه «نامه جمهور» ویژهنامه انتخابات مجلس به همت کارگروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در 232 صفحه منتشر شد.