ارائه مجموعه دو جلدی حکمرانی نوین در معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه

مجموعه دو جلدی حکمرانی نوین کنکاشی پیرامون هویت و کارکرد حلقه‌های میانی اثر ارزشمند پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) در معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه ارائه شد.
 

ارائه مجموعه دو جلدی حکمرانی نوین در معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه
ارائه مجموعه دو جلدی حکمرانی نوین در معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه
ارائه مجموعه دو جلدی حکمرانی نوین در معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه
[price] [lowprice] [highprice]

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع)، حجت‌الاسلام عباس حیدری‌پور قائم مقام پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) به همراه مهدی افراز رییس کارگروه مکتب امام و رهبری این پژوهشکده با حضور در دفتر معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه با حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عالم زاده نوری دیدار و گفت‌گو کردند.

در این دیدار که با هدف ارائه مجموعه دو جلدی «حکمرانی نوین کنکاشی پیرامون هویت و کارکرد حلقه‌های میانی» انجام شد حجت‌الاسلام حیدری‌پور با اشاره به نسبت حوزه‌های علمیه با انقلاب اسلامی و وظیفه‌ای که برای پشتیبانی از انقلاب بر عهده حوزویان قرار دارد، شناخت دقیق میدان و فهم آن را نیازمند تلاش آکادمیک در فضای حوزوی و چگونگی استفاده از این ظرفیت برای پاسخ‌گویی به نیاز جامعه عنوان کرد.

وی با بیان اینکه یکی از فعالیت‌های پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) ورود به حوزه‌های اندیشکده‌ای و سیاست‌گذاری در ارتباط با مسائل کشور افزون بر پروژه‌های کتابخانه‌ای و اندیشه‌ای است، اظهارداشت: اگرچه حوزه ظرفیت مناسبی برای ورود به این عرصه دارد، اما تعداد مراکز حوزوی که کار اندیشکده‌ای را تقویت می‌کنند بسیار پایین است.

حجت‌الاسلام حیدری‌پور در ادامه از دو ایده حکمرانی «واگذاری اداره جامعه به نخبگان» و «واگذاری آن به طبقه خاص» در کشورهای مختلف نام برد و افزود: انقلاب اسلامی ایده حکمرانی «واگذاری کار به مردم» را در برابر این دو ایده ارائه کرده است و بیانیه گام دوم انقلاب نیز یک فرصت بی‌نظیر برای بازخوانی این ایده حکمرانی به شمار می‌رود.

در ادامه مهدی افراز به تشریح فرایند و اهداف تدوین کتاب حکمرانی نوین پرداخت که موضوعاتی چون تحول در حکمرانی، دوگانه توسعه و پیشرفت، نظام دولت ملت، نظام امت امامت و مردم‌سالاری دینی، دولت‌سازی اسلامی، مشارکت اجتماعی، عقلانیت راهبری و خلق اراده ملی، مبهم بودن تصویر از دولت در ایده حکمرانی مردم، مردمی سازی دولت تنها راه مبارزه با فساد، حلقه‌های میانی ایده گام دومی رهبر انقلاب برای تحول در حکمرانی در آن مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

وی از تقویت اندیشه پشتیبانی کننده از حلقه‌های میانی، تولید ادبیات جهت تسهیل عملیات گفتمان‌سازی، شناسایی و فرآوری دیدگاه‌ها، بررسی چالش‌ها و آسیب‌های مسیر تحقق، ابهام‌زدایی از فرآیند تشکیل و سامان‌دهی و صورت‌بندی ایده‌ها پیرامون آینده حلقه‌های میانی به عنوان شش مسئله مهم در فرایند آماده‌سازی مجموعه دو جلدی حکمرانی نوین نام برد.

رییس کارگروه مکتب امام و رهبری پژوهشکده باقرالعلوم (ع) با بیان اینکه شکل‌گیری پدیده‌های اجتماعی در ابعاد ملی به صورت پایدار نیازمند اتفاق نظر و اجماع میان خبرگان و نخبگان آن عرصه است، گفت: برای تدوین این اثر در بدو امر مدل‌های قطعی وجود نداشت و لازم بود ایده‌ها و الگوهای متنوع و متفاوت بازشناسی و به رسمیت شناخته می‌شد تا طی زمان یک الگوی بهینه در دسترس قرار می‌گرفت.

افراز خاطرنشان کرد: تجربه این روزهای انقلاب نشان می‌دهد، بهینه‌ترین منبعی که می‌تواند در این مسیر پشتوانه دلگرم‌کننده‌تری باشد، فهم و دانش ضمنی کنشگران و راهبرداندیشان صحنه انقلاب اسلامی است؛ نعمتی که از آن با عنوان «عقلانیت ارتکازی جبهه فکری انقلاب» یاد می‌شود و انقلاب اسلامی در هر سه لایه اندیشه، راهبرد و میدان، اقتضائات خاص خود را دارد که برای تولید عقلانیت به رفت و برگشت دائمی میان این اضلاع نیازمندیم.

وی با بیان اینکه در مدت سه سال گذشته فعالیت‌های مهمی برای پشتیبانی فکری از جریان حلقه‌های میانی صورت گرفته و این طرح خود را در مسیر تکمیل و تداوم آن‌ها قرار داده است، گفت: مسئله طرح حکمرانی نوین صرفا فهم محتوای بیانات رهبر معظم انقلاب در سخنرانی 1 خرداد 1398 نبوده بلکه با در نظر داشتن آن به دنبال دستیابی به امتدادهای فرامتنی این پدیده است.

پس از ارائه مجموعه دو جلدی حکمرانی نوین، حجت‌الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری «آوردن رویکرد مردمی‌سازی در عالم تهذیب و تربیت و پیش‌برد این هدف از طریق مردم» و «تربیت مردم با هدف داشتن مسئولیت اجتماعی»  را متصور دانست و  در عین حال تصریح کرد: نیازمند چیزی فراتر از روح جهادی و احساس مسئولیت اجتماعی در این زمینه هستیم.

معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه همچنین نهادینه شدن احساس مسئولیت اجتماعی در طلاب علوم دینی و نقش آفرینی آنان را در راستای احیای دین ضروری دانست.


  • برچسب‌ها
  • پایگاه اطلاع رسانی, پورتال رسمی, پژوهشکده باقرالعلوم(ع)،تبلیغ،اطلاع رسانی،گلشن ابرار

مطالب مرتبط