X
یادداشت | محمدمهدی حسینزاده اصفهانی
نگاهی به جهتگیری سکولار داخلی و حمایت تکفیری منطقهای
یادداشت | احمدکوثری مدیرگروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
گزارشی از شکاف میان روایتهای رسانهای و هویت واقعی ایرانیان
یادداشت | علیرضا مومن آرانی؛ دکتری جامعه شناسی مدیر کارگروه تجربهنگاری فرهنگی تبلیغی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
یادداشت | احمد کوثری مدیر گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
یادداشت | محمد جواد فلاح مدیر گروه مطالعات خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
یادداشت | رضا طراوت سومین یادداشت از سری عقلانیت نظام
یادداشت | فاطمه سادات تقوی پژوهشگر کارگروه مطالعات فضای مجازی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
یادداشت | علیرضا مؤمن آرانی مدیرگروه تجربهنگاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
مقاله | محمد حاجیعلی کنگانی، سعیده حاجیعلی کنگانی، علی مطیعالله منتشر شده در نخستین شماره دوفصلنامه امت و تمدن
یادداشت | محمدجواد رضازاده پژوهشگر کارگروه مطالعات فضای مجازی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
یادداشت | زهرا ابراهیم زاده پژوهشگر کارگروه مطالعات فضای مجازی پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام
یادداشت | امیر سعادتی مدیر کارگروه روزنامهنگاری اندیشه پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم(علیهالسلام)
گفتاری در جمع فیلمنامهنویسان مرکز آفاق حوزه هنری خراسان رضوی
یادداشت | محمد باغچقی عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع)
یادداشت | محمدجواد رضازاده پژوهشگر کارگروه مطالعات فضای مجازی پژوهشکده باقرالعلوم علیهالسلام
یاداشت | محمدجواد رضازاده پژوهشگر کارگروه مطالعات فضای مجازی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
یادداشت | محمد طلایی مدیر کارگروه سیره امام و رهبری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
آئین رونمایی از ۴۰ جلد کتاب کارگروه تجربهنگاری فرهنگیـتبلیغی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام با حضور حجتالاسلام والمسلمین محمد قمی رییس سازمان تبلیغات اسلامی و حجتالاسلام والمسلمین احمد واعظی رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.
نتایج تازهترین پژوهش مرکز مطالعات فرهنگی تیام نشان میدهد جامعه تهران در بحران جنگ دوازدهروزه رژیم صهیونیستی، بهجای فرسایش روانی و اجتماعی، نوعی ایمان جمعی فعال از خود بروز داده است؛ ایمانی که به بازتولید همبستگی ملی و تقویت هویت دینی ایرانیان انجامیده است.
در آستانه جهشی تازه در حوزه تجربهنگاری فرهنگی و تبلیغی، پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام میزبان آیین رونمایی از ۴۰ عنوان کتاب تازهمنتشرشده این کارگروه خواهد بود؛ مجموعهای که حاصل سالها پژوهش میدانی، ثبت روایتها و بازخوانی تجربههای موفق نیروهای فرهنگی انقلاب اسلامی است.
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام، چهار اثر برگرفته از سخنرانیهای روشمند ویژه ایام فاطمیه را منتشر کرده است که مطالعه آنها به طلاب و مبلغان دینی توصیه میشود.
در دیدار مدیر کارگروه مطالعات خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام و مدیر شبکه دو سیما، ظرفیتها و رویکردهای این شبکه در حل مسائل خانواده مورد بررسی قرار گرفت و بر توسعه همکاریهای مشترک در حوزه تحکیم نهاد خانواده تأکید شد.
کارگروه مطالعات خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام با هدف تقویت بنیان خانواده ایرانیـاسلامی، تاکنون مجموعهای از فعالیتهای علمی، آموزشی و فرهنگی را در زمینه تربیت، اخلاق، روانشناسی و رسانه سامان داده است.
حجتالاسلام والمسلمین سیدعلی موسوی، رییس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، با حضور در دفتر مدیر حوزههای علمیه، با آیتالله علیرضا اعرافی دیدار و گفتوگو کرد. آیتالله اعرافی در این دیدار، پنج محور مهم در حوزه تبلیغ و مواجهه روحانیت با مسائل روز را تبیین کرد.
راهبردی که رهبر معظم انقلاب در 19 دی امسال برای مقابله با سیاست خارج کردن مردم از صحنه ترسیم فرمودند؛ «کشاندن مردم به صحنهی مبارزه با جهتدهی دقیق و با توانبخشی معرفتی» است. در راستای این راهبرد، الگوی گفتگو با مردم مبتنی بر روایت دقیق و عمیق، جهت تبیین و تولید افکار عمومی ارائه می شود.
رضا سامان
بخش پایانی: تولید خردهروایتهای مکمل
با روشنشدن عناصر فراروایت، حال میتوان روایتها و خردهروایتها را برای جایگزینی با روایت اشتباه ایجاد کرد؛ از طریق تریبون، گفتگو، مصاحبه، طنز، طرح معما، دوربین مخفی، آزمایش اجتماعی، ساخت داستانها و استوریهای کوتاه، تولید موشن و کلیپ، ایجاد نمایشگاه کاریکاتور، ایجاد بستههای استیکر، ایجاد هشتگها و پویشها و ...
برای مورد آخر یعنی ایجاد پویشها میتوان انواع پویش را طراحی کرد: انجام یک کار و چالش و دعوت از دیگران برای انجام چالش - پویشهای امضائی از طریق سامانههای امضایی یا رباتهای نظرسنجی- برگزاری مسابقه و پویشهای مقایسهای (مقایسه شخصیتهایی که در بخش قهرمان، ظالم و قربانی بیان شد.)
خردهروایتها میتواند از طریق انواع قالبهای هنری، بخش کوچک و محدودی از روایت کلان را پوشش دهد و ایده کلی و فراگیر فراروایت را بهتناسب طیفها و دیدگاههای گوناگون خرد کند و آن را جایگزین روایت مخالف رایج در آن طیف کند؛ به طور مثال برای سنتیها به یک نحو و برای تحصیلکردهها و امروزیها به یک نوع روایت شود. همچنین برای مذهبیها به یک نحو و ایراندوستها به نحو دیگر روایت شود. خردهروایتها میتوانند بهتناسب زمان و مکان و اقلیم تفاوتهایی داشته باشد.
تولید روایتها و خردهروایتها صرفاً کار رسانههای فراگیر نیست؛ زیرا روایت و فرایند تأثیر آن در دستگاه فهم و انگیزه، در یک فرد یا گروه یا همه جامعه تفاوتی ندارد و یک قاعده مشترک است و در رسانههای خرد و دعوت از یک فرد یا خانواده و فامیل بهصورت چهرهبهچهره نیازمند تغییر روایت هستیم. از طرفی این روایت بهصورت چشمگیری از طریق حرکتهای مردمی قوت میگیرد و تولید خردهروایتها در ایجاد و تثبیت روایت صحیح میتواند نقش اساسی ایفا کند؛ چنانچه گاه یک سوژه مردمی در خیابان برای ایجاد یک پویش، اثر عمیقتر گذاشته و ظرفیت بیشتری را در جامعه فعال میکند.
پیشنهاد میشود گروههای فعال برای رسیدن به انواع ایدههای فوق بر اساس فراروایت دقیق و عمیق، جلسات ایدهپردازی و بارش فکری تشکیل دهند و بعد وارد کار تولید شوند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ[ مشاهده کل متن ]ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
کتاب «تکوین حزبالله: ریشههای اجتماعی ـ سیاسی شکلگیری حزبالله لبنان» نخستین اثر از مجموعه «کتاب مقاومت» است که بهتازگی به همت کارگروه مقاومت پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) رونمایی شده است.
نخستین شماره دوفصلنامه علمی امت و تمدن، به صاحب امتیازی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، مدیرمسئولی و سردبیری احمد کوثری منتشر و به عرصه نشر وارد شد. این نشریه، با تمرکز بر گفتمان تمدن نوین اسلامی، بستری برای همکاری و تولید سرمایههای علمی مشترک میان علمای شیعه و اهل سنت فراهم کرده است.
کتاب «فرهنگنامه منطق» به کوشش حسن رضایی و توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) منتشر و روانه بازار نشر شد.
کتاب «پناهِ پدر؛ مهارتهای اخلاقی و عاطفی در رابطه پدر – دختری»، نوشته محمدجواد فلاح، سرانجام پس از طی مراحل نشر، توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) به چاپ رسید و در دسترس علاقهمندان قرار گرفت.