X
یادداشتی به مناسبت میلاد هشتمین امام شیعیان منتشر شده توسط روابط عمومی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) با حضور فعال در دومین رویداد و نمایشگاه ملی اصحاب اندیشه، به معرفی تازهترین تولیدات علمی، آثار پژوهشی، نشریات تخصصی و دستاوردهای خود پرداخت.
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) از تجدید چاپ و عرضه مجموعه حدیثی فاخر «جوامع الکلام فی دعائم الاسلام عن طریق اهلالبیت علیهمالسلام» در ۱۸ جلد به زبان عربی خبر داد.
همزمان با تداوم بحران فلسطین و قرار داشتن آن در کانون توجه جهانی، پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) در نشستی علمی به یکی از ابعاد کمتر شناختهشده اما پر اهمیت تاریخ حمایت از ملت مظلوم فلسطین پرداخت. این نشست که روز یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۴ با عنوان «بررسی نمونههایی از نامهنگاری علمای امامیه به واتیکان در دفاع از مردم مظلوم فلسطین» برگزار شد، به واکاوی تلاشهای دیپلماتیک، دینی و فرهنگی علمای شیعه از طریق مکاتبه با عالیترین مقام کلیسای کاتولیک پرداخت.
«موسوعه آیات الاحکام»، حاصل سالها تلاش و پژوهش در حوزه فقه قرآنی، تنها به ارائه نظرات فقهی محدود نمیشود؛ بلکه با تشریح فرایند تدوین، چالشهای پیشرو و توصیههایی کاربردی برای محققان، به منبعی ارزشمند برای پژوهشگران و علاقهمندان به این حوزه تبدیل شده است.
نشست تخصصی نقد و بررسی کتاب «قبیله غریب؛ تجربهنگاری فعالیتهای فرهنگی حجتالاسلام صادقیفر در شهر نِکا»، به قلم علیرضا نیکبین، روز سهشنبه ۱۹ فروردینماه ۱۴۰۴ بهصورت مجازی برگزار شد.
نشست تخصصی نقد و بررسی کتاب «ابزارهای فرهنگی؛ تجربهنگاری تولید و استفاده از ابزارهای کمکآموزشی در تبلیغ دینی» به همت کارگروه تجربهنگاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) و با حضور اساتید و پژوهشگران حوزه تبلیغ، در سالن اجتماعات این پژوهشکده برگزار شد.
یادداشت | احمد کوثری مدیر گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیه السلام)
حجتالاسلام سیدعلی موسوی در یادداشتی با عنوان «خدای کارگر یا خدای سرمایهدار» که در شماره ۹ فصلنامه نامه جمهور منتشر شده است، به بررسی ریشههای دینی و الهیاتی شکلگیری سرمایهداری و نسبت آن با آموزههای اسلامی میپردازد. او در این یادداشت با استناد به آیات قرآن و روایات اسلامی، به نقد رویکردهای سرمایهداری و تأکید بر حمایت از مستضعفان و کارگران پرداخته است.
عید سعید فطر، یکی از بزرگترین اعیاد اسلامی است که پس از یک ماه روزهداری و عبادت در ماه مبارک رمضان جشن گرفته میشود. این عید به معنای "عید فطرت" است و فرصتی برای شکرگزاری به درگاه خداوند به خاطر نعمتهایش و همچنین فرصتی برای برقراری همبستگی و محبت بین مسلمانان به شمار میآید.
فقه قرآنی، دانشی پویا و بالنده است که همواره در حال تکامل و پاسخگویی به نیازهای روز جامعه است. «موسوعه آیات الاحکام»، اثری جامع و نوآورانه در این زمینه است که تلاش میکند با استفاده از آیات قرآن، به تبیین دقیق و جامع احکام فقهی بپردازد.
روز قدس، روز بیداری امت اسلامی و دفاع از مظلومیت فلسطین است. در شرایطی که رژیم صهیونیستی هر روز جنایتی تازه رقم میزند و قدرتهای استکباری در برابر آن سکوت کردهاند، گرامیداشت این روز بیش از همیشه اهمیت دارد. روز قدس، نماد ایستادگی در برابر اشغالگری و جنایت، و فرصتی برای همبستگی جهانی با ملت فلسطین است.
✍️ یادداشت | حمید باقری
در ۱۰ آذر ۱۳۵۷ در پاریس امام با شبکه تلوزیونی «پى. بى. اس» آمریکا مصاحبهای انجام میدهند.
مجری از امام سوال میکند: [اگر چنانچه شاه برود و دولت مورد نظر حضرت عالى روى كار آيد، چه تغييراتى در روابط دولت شما با اسرائيل رخ خواهد داد؟] امام پاسخ میدهند: «ما اسرائيل را طرد خواهيم كرد و هيچ رابطهاى با او نخواهيم داشت. اسرائيل، دولت غاصب است و با ما دشمن.»
خبرنگار در ادامه همین سؤال را در رابطه با آمریکا تکرار میکند و امام پاسخ میدهند: «ما نمىخواهيم كه به امريكا ظلم كنيم و نمىخواهيم كه زير بار ظلم آمريكا برويم. آنها كارهايى كه كردند و ظلم به ما بوده است، ما آنها را تحمل نخواهيم كرد. اما روابط دوستانه با همه ملتها داريم و دولتها هم اگر به طور احترام با ما رفتار كنند، ما هم احترام متقابل را رعايت مىكنيم» (صحيفه امام؛ ج ۵؛ ص ۱۴۸)
در این مصاحبه ابراهیم یزدی مترجم امام است، او عوض جمله «ما اسرائيل را طرد خواهيم كرد.» ترجمه میکند: «ما اسرائيل را به رسمیت نمیشناسیم.» بین این دو جمله خیلی تفاوت وجود داشت، جمله امام حاکی از رویکردی فعال در مواجه با اسرائیل بود و معنایش میشد: ما کاری خواهیم کرد که اسرائیل رانده شود و از بین برود؛ اما جمله ابراهیم یزدی حاکی از رویکردی منفعل بود و معنایش میشد: ما صرفاً اسرائيل را به رسمیت نمیشناسیم.
مرحوم حجتالاسلام والمسلمین فردوسیپور نقل میکند: بعد از اینکه مصاحبه برگزار شد، آقای سید احمد مهری که هم فرانسه بلد بود و هم انگلیسی، گفت: «فردوسی دکتر یزدی در ترجمه عبارت امام در رابطه با اسرائیل خیانت کرده.» گفتم: چطور؟ گفت: «برای اینکه امام فرمودند ما اسرائیل را طرد میکنیم؛ ولی ترجمه جمله دکتر یزدی این بود که ما اسرائیل را به رسمیت نمیشناسیم. خب این خیلی فرق دارد با مطلبی که امام میخواستند.» البته سیاست نهضت آزادی یا جبههملی همان به رسمیت نشناختن بود؛ چون بهرسمیتشناختن دو گونه است یک دو فاکتو داریم؛ یعنی میگویند این یک واقعیتی است، ما آنها را بهعنوان یک واقعیت قبول میکنیم؛ اما رسمی نمیدانیم و با آن رابطه برقرار نمیکنیم؛ نوع رسمیت هم آن است که رابطه برقرار کنیم، سفیر مبادله میشود. مثلاً در زمان شاه ارتباط ایران با اسرائیل دو فاکتو بود، صرفاً بهعنوان یک واقعیت قبول داشتند. نهضت آزادی هم این معنا را قبول داشت که اسرائیل یک واقعیتی است و ما باید بپذیریم. وقتی آقای مهری این نکته را به من گفت، گفتم: شما حاضرید به دکتر یزدی بگویی؟ گفت: بله. دکتر یزدی را صدا کردیم. ... آقای مهری جمله دکتر یزدی را به او گفت که تو اینگونه ترجمه کردی. البته او منکر نشد و گفت: درست است، پس چه باید ترجمه میکردم. آقای مهری ترجمه صحیح را گفت که باید اینجور میگفتی. قدری فکر کرد و گفت: خوب در آن موقع ترجمه من همانی که یادم بود، گفتم. گفتیم: تو خیانت کردی. امام سیاستشان این نیست که به رسمیت نشناسد، امام میخواهند طردش کنند، اصلاً از روی زمین بردارند نه اینکه به رسمیت بشناسند. (خاطرات حجتالاسلاموالمسلمین اسماعیل فردوسیپور، ص ۲۶۱-۲۶۲.)
این دو خط و نگاه در سطح مدیران ارشد نظام هنوز هم زنده است، خط رهبر انقلاب در مقابل اسرائیل همان خط امام است و خط برخی مسئولین، همان خط جبههملی و نهضت آزادی. هنوز هم حرفهای رهبری در این مقوله به شکل دیگری ترجمه میشود، خوب است مسئولین صریحاً روشن کنند از میان این دو رویکرد، کدام را دنبال میکنند؟! رویکردی که اسرائيل را دشمن خود میداند و به دنبال طرد آن است یا رویکردی که صرفاً اسرائيل را به رسمیت نمیشناسد؟!
شماره نهم فصلنامه «نامه جمهور» با عنوان ویژهنامه کارگری، به زودی منتشر خواهد شد. این شماره از فصلنامه در 344 صفحه، به بررسی ابعاد مختلف زندگی کارگران در ایران میپردازد.
کتاب "رهیافتهای توحیدی 3" با عنوان "شرح کتاب روح توحید؛ نفی عبودیّت غیرخدا با رویکرد فلسفی"، اثری است که به کوشش صدیقه حاجیعلیان توسط پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) در سال 1403 به شمارگان 300 نسخه به چاپ رسیده است.
کتاب «رهیافتهای توحیدی 2» شرحی است بر کتاب ارزشمند «روح توحید؛ نفی عبودیت غیر خدا» اثر حضرت آیتالله خامنهای (مدظلهالعالی) که با رویکردی اجتماعی و به کوشش رضا خانجانی توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر شده است.