X
بیستوسومین نشست از سلسلهنشستهای «جمهوری اسلامیشناسی»، به همت کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) برگزار شد.
کتاب «آزادی در زندان؛ تجربهنگاری فعالیت تبلیغی یک روحانی در زندان» تازهترین اثر منتشرشده توسط پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) در دسترس علاقهمندان قرار گرفت.
مجموعه سهجلدی «حیات روح خدا» با نگاهی تاریخی و مستند، سه دوره مهم از زندگی امام خمینی(ره) را روایت میکند؛ تلاشی دهساله از دل پژوهشی گروهی برای ترسیم دقیقتر منطق رهبری و کنشگری حضرت روحالله در بستر زمانه خویش. این اثر، گامی نو در پاسخ به خلأهای روایتگری عالمانه از زیستجهان امام است.
اولاد، بزرگترین تعلقی است که انسان در دنیا دارد و اگر روزی بتوانی همچون حضرت ابراهیم (علیهالسلام) از تمام تعلقات دنیا و حتی فرزندت بگذری و از خود دنیاییات هجرت کنی، آن وقت است که ملاقات باخدا ممکن میشود!
دههی پرمعنای «از قربان تا غدیر» فرصتی بینظیر برای تأمل در رابطهی عمیق عبودیت و ولایت است؛ پیوندی که اساس دین و روح حرکت مؤمنانه را شکل میدهد.
کتاب «ماهر جواب» نوشته حجتالاسلام محمد پورنوروز، پژوهشی نوآورانه و نظاممند است که با طراحی الگویی به نام «مجیب»، به تبیین راهبردهای مواجهه دانشی، مهارتی و بینشی با پرسشها و شبهات دینی میپردازد. این اثر به همت پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) منتشر شده و بهعنوان منبعی علمی برای طلاب، مبلغان، و کنشگران فرهنگی در عرصه جهاد تبیین قابل بهرهبرداری است.
چهاردهم خرداد؛ سالگرد عروج آن یگانه دوران، امام خمینی (ره)
با فرارسیدن ایام سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی (ره)، فرصتی مغتنم برای تعمق و بازخوانی مکتب فکری و عملی این بنیانگذار بیبدیل جمهوری اسلامی فراهم آمده است. در این میان، کتاب «مکتب امام خمینی به روایت رهبر معظم انقلاب اسلامی» به عنوان منبعی غنی و مستند، نقش کلیدی در شناخت عمیقتر این مکتب ایفا میکند. این اثر ارزشمند، با گردآوری بیانات رهبر فرزانه انقلاب، تصویری جامع از ابعاد گوناگون اندیشه و سیره امام راحل ارائه میدهد.
به مناسبت فرارسیدن سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی (ره)، پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام سه اثر ماندگار خود درباره شخصیت، سیره و اندیشههای امام را بازنشر کرده است. این سه کتاب، هرکدام از منظری متفاوت به زندگی امام پرداخته و به فهم بهتر ابعاد شخصیتی و معنوی ایشان کمک میکنند.
یادداشت | محمد جواد فلاح (عضو هیئت علمی دانشگاه معارف اسلامی)
یادداشت | حبیبالله اسداللهی، مدیر گروه مطالعات فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
در مراسمی به مناسبت سالروز شهادت آیتالله سیدابراهیم رئیسی، کتاب «الگوی سیاستورزی شهید» که به همت پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) تدوین شده است، رونمایی شد. این مراسم با حضور جمعی از مسئولان و اندیشمندان در سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد. این کتاب تلاشی برای مستندسازی علمی و تحلیلی سیره حکمرانی رئیسجمهور شهید است.
عَمرو بن عاص بن وائل [1]
نام و نسب او عمرو بن عاص بن وائل بن هاشم قرشى سهمى و به كنيه ى ابا عبدالله مشهور بوده است. بعضى نيز كنيه ى وى را ابومحمد نوشته اند. وى كه در مكه به دنيا آمد [2] ، يكى از شجاعان و زيركهاى عرب به حساب آمده است، و داراى دو برادر و يك خواهر بود [3] . عاص بن وائل پدر عمرو مى باشد كه يكى از مستهزيين است، يعنى از افرادى است كه پيامبر(صلى الله عليه وآله) را مسخره و استهزا مى كرد، و چون اذيت و آزار پيامبر(صلى الله عليه وآله) را به نهايت رسانيدند، خداوند اين آيات را درباره ى آنها نازل فرمود:(فَاصْدَعْ بِما تُؤْمَرُ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِينَ* إِنّا كَفَيْناكَ الْمُسْتَهْزِئِينَ* الَّذِينَ يَجْعَلُونَ مَعَ اللّهِ إِلهاً آخَرَ فَسَوْفَ يَعْلَمُونَ) [4] ;«پس آنچه را بدان مأمورى آشكار كن و از مشركان روى برتاب،×كه ما ]شرّ[ ريشخندگران را از تو برطرف خواهيم كرد.× همانان كه با خدا معبودى ديگر قرار مى دهند. پس به زودى ]حقيقت را [خواهند دانست». پس از نزول اين آيات همه مسخره كنندگان به كيفر خود رسيدند; از جمله عاص بن وائل سوار بر خرش شد تا به طائف برود; در بين راه خواست پاى درختى پياده شود كه خارى به پايش رفت و سبب مرگش شد. [5] عاص بن وائل در اسلام به ابتر معروف شد زيرا پس از مرگ قاسم و عبدالله، فرزندان رسول خدا(صلى الله عليه وآله) به قريش گفت: «به زودى اين مرد ابتر مى ميرد و چون فرزند پسر ندارد نامش از زبان ها مى افتد.» پيامبر(صلى الله عليه وآله) از اين سخن ناراحت شد و خداوند براى خشنودى رسولش سوره ى كوثر را فرستاد و دشمنش را ابتر خواند. [6] سایر محورهای این مقاله عبارتند از:
[1]. محقق و نویسنده:رحمان فتاح زاده
[2]. الاستيعاب، ابن عبدالبر 3 : 1184; اسد الغابه، ابن اثير 3 : 741 و الاصابه، ابن حجر 4 : 538.
[3]. الاستيعاب، ابن عبدالبر 3 : 1184 و اسد الغابه، ابن اثير 3 : 741.
[4]. حجر : 96- 94.
[5]. السيرة النبويه، ابن هشام 1 : 409 و الانساب الاشراف، بلاذرى 1 : 139.
[6]. السيرة النبويه، ابن هشام 1 : 393; الطبقات الكبرى، ابن سعد 1 : 85 و الانساب الاشراف، بلاذرى 1 : 139.
[7]. جهت توضیح بیشتر رک: جلد ششم دائره المعارف صحابه