در پژوهشکده باقرالعلوم (ع)؛
هفتاد و سومین جلسه گروه تاریخ و اعلام دانشنامه پیامبر اعظم(ص) برگزار شد
روابط عمومی پژوهشکده باقرالعلوم(ع) ـ هفتاد و چهارمین جلسه گروه تاریخ و اعلام دانشنامه پیامبر اعظم(ص) با حضور اعضای شورای علمی گروه در پژوهشکده باقرالعلوم(ع) برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده باقرالعلوم(ع): هفتاد و سومین جلسه گروه تاریخ و اعلام دانشنامه پیامبر اعظم(ص) با هدف غنای محتوای علمی مقالات با حضور اعضای شورای علمی گروه: آقایان ـ رسول قلیچ ـ قاسم خانجانی –سامانی در دفتر دانشنامه برگزار شد.
در این جلسه بررسی محتوایی مقاله «بکائین » تألیف سید محمود سامانی در دستور کار قرار گرفت.
اين واژه از ب-ك-ى به معناى گريستن با صداى بلند و در اصطلاح عصر نبوی به شمارى از صحابه تهيدست رسول خدا اطلاق مى شود كه در سال نهم هجرت، هنگامى كه آن حضرت عازم نبرد تبوك بود نزد آن حضرت آمدند تا با دريافت زاد و توشه و مركب، امكان حضور در آن غزوه را بيابند؛ اما پيامبر توان تجهيز آنان را نيافت از اين رو ايشان كه از توفيق شركت در جهاد، محروم شده بودند، گريستند.
در ادامه به بررسی محتوایی مقاله «پیامبران دروغین» تألیف آقای منتظر القائم پرداخته شد.
در اواخر عمر رسول الله(ص) و آغاز خلافت ابوبکر عده اي از کاهنان شبه جزيره عربستان به ادعاي پيامبري برخاستند. اينان به واسطه ي گسترش اسلام و تحیکم قدرت رسول خدا(ص) در بيشتر مناطق شبه جزيره و از دست دادن موقعيت خود، آخرين تلاش هاي خود را عليه اسلام به عمل آوردند. از گزارشات اخباريان بر مي آيد در روزگار رسول خدا(ص) سه نفر ادعاي پيامبري خود را مطرح کردند.
سپس مقاله «بحرین» تألیف آقای سید محمود سامانی بررسی شد.
بحرين بر خلاف امروز كه به كشور و جزيره ى كوچكى(با استقلال پس از تحت الحمايگى انگليس در سال 1350ش) در جنوب خليج فارس اطلاق مى شود، در هنگامه ظهور اسلام به محدوده جغرافيايى وسيع ترى در كناره ى شرقى جزيرة العرب گفته مى شد كه از يك سو به بصره در شمال غربى خليج فارس و از سوى ديگر به عمان در سواحل جنوبى آن و از غرب و جنوب غربى به سرزمين هاى نجد و يمامه منتهى می شد و كويت و قطيف و الاحساء و هجر را در بر می گرفت. بحرين قبل از اسلام جزئى از قلمرو ايرانيان بود.
در ادامه به بررسی محتوایی مقاله «بلال موذن پیامبر» تألیف آقای موسوی پرداخته شد.
بلال بن رباح، موذن پيامبر و از بزرگان اصحاب آن حضرت به شمار مي رود. پدر و مادرش حمامه از بردگان اسير حبشي بوده اند پدر و مادر وي در ميان قبيله بني جمح زندگي مي كردند. بلال نيز در بين آن قبيله در مكه يا سراة (محلي بين يمن و طائف) زاده شد بلال در زمره هفت نفر مسلمان اوليه شمرده مي شود.
اعضاء شورای علمی با طرح نقطه نظرات علمی و بررسی نقاط قوت و ضعف ساختاری و محتوایی طرح مقالات، پیشنهادات اصلاحی خویش را ارائه کردند.