مقاله «اهل بیت» در شصت و سومین جلسه گروه کلام و معارف دانشنامه پیامبراعظم(ص) بررسی شد
روابط عمومی پژوهشکده باقرالعلوم(ع) ـ شصت و سومین جلسه گروه کلام و معارف دانشنامه پیامبراعظم(ص) با حضور اعضای شورای علمی گروه یک شنبه شب در پژوهشکده باقرالعلوم(ع) برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده باقرالعلوم(ع): شصت و سومین جلسه گروه کلام و معارف دانشنامه پیامبراعظم(ص) با هدف غنای محتوای علمی مقالات با حضور اعضای شورای علمی گروه: حجج اسلام علی اسدی ـ حسن اسکندری و محمدحسین حقیقی در دفتر دانشنامه برگزار شد.
در این جلسه به بررسی محتوایی مقاله «اهل بیت» تألیف محمد احمدی در دستور کار قرار گرفت.
این مقاله درباره اهل بیت، خاندان پیامبر اسلام(ص) که رعایت حقوق آنان به عنوان مزد رسالت مورد سفارش قرار گرفته است.
«اهل بيت» در لغت به معناى ساكنان خانه است و لغت شناسان معانى چندى چون فرزندان، همسران، بستگان نَسَبى و افراد قبيله را از مصادیق اهل بیت شمرده اند. اگر چه معناى متبادر از «بيت» همان «خانه مسكونى» است، اما مراد از اهل بيتِ پيامبر(ص) همان خاندان نبوّت است. برخى از لغت شناسان كاربرد اهل بيت را براى همسران مجازى دانسته اند که شواهدی تاريخى از سده نخست هجرى نيز براى چنين نظريه اى ارائه شده است، اما با استناد به هيچ يك از آيات قرآنى یا كتب لغوى يا عرف عام نمی توان ثابت كرد كه واژه اهل بيت اصطلاحى ويژه و در انحصار مصاديق خاص باشد؛ پرسش هاى اصحاب ائمه(ع) درباره مصاديق اهل بيت نيز می تواند دليلی بر اين مدعا باشد.
واژه «اهل بیت» يكى از اصطلاحات مهم قرآنى است که تعيين مصاديق آن همواره مورد نزاع مفسران و متكلمان شيعه و سنى بوده است. اگر چه این واژه سه بار در قرآن به کار رفته، اما بیشتر بحث و گفتگوها بر سر تفسیر و تعیین مصداق اهل بیت در آیه 33 سوره احزاب صورت گرفته است: "انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت ویطهرکم تطهیرا". مفسران در تفسير و تطبيق اهل بيت در آيه تطهیر اقوال مختلفی گزارش كرده اند كه در چهار قول خلاصه می شوند ولی قول اول و چهارم بيشتر مورد نزاع قرار گرفته است: 1ـ اصحاب كساء، يعنى پيامبر، على، فاطمه، حسن و حسين(علیهم السلام) که بسيارى از مفسران اهل سنّت و همه مفسران شيعه این قول را پذیرفته اند؛ 2ـ خويشاوندان نسبى(بنى هاشم)؛ 3ـ مطلق خويشاوندان نسبى و سببىِ آن حضرت؛ 4ـ همسران پيامبر.
اعضاء شورای علمی با طرح نقطه نظرات علمی و بررسی نقاط قوت و ضعف ساختاری و محتوایی طرح مقالات، پیشنهادات اصلاحی خویش را ارائه کردند.
در نهایت مقرر شد که اصلاحات مورد نیاز توسط یکی از اعضای شورا صورت پذیرد.