روابط عمومی پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام): دکتر عظیم عابدینی گفت: 228عنوان پايان نامه در سال1391 مورد ارزيابی عمومی و تخصصی قرار گرفته كه از اين تعداد حدود 140عنوان دارای موضوعات علوم قرآنی وحدیثی ،فلسفی و کلامی بوده اند و بقیه پایان نامه ها در موضوعات علوم اجتماعی، روانشناسی و تاریخ اسلام و 7 عنوان در مرحله ارزيابی نهايی و آماده سازی برای چاپ است.
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام): مدير گروه ارزيابی آثار پژوهشی پژوهشكده باقرالعلوم(ع) تأكيد كرد: تاكنون بیش از 3700 پايان نامه در اين گروه مورد ارزيابی قرار گرفته است و 15 عنوان از آنها پس از تغییرات گسترده و اعمال ارزیابی های متعدد به چاپ رسيده است. از ميان پايان نامه های ارسالی 30 درصد پايان نامه ها حوزوی (سطح 3 و 4) و 70 درصد آنها دانشگاهی (ارشد و دکتری) بوده است.
این مدیر پژوهشی اعلام کرد: در سال 1391 به بیش از 80 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری و نیز طلاب سطح 3 و 4 در حوزه تدوین رساله مشاوره های متعدد داده شد تا آثار از کیفیت مطلوب تری برخوردار گردند و فرآیند تدوین پایان نامه ها تسهیل شود؛ در این مشاوره ها تلاش شد چگونگی انتخاب موضوع و نیز مسایل مطروحه در پایان نامه ها به سوی سیاست های کلان سازمان تبلیغات اسلامی سوق داده شوند که علاوه بر کمک رسانی به مولفین، نیازهای پژوهشی سازمان و نیز مبلغین محترم در سطوح مختلف تامین شود.
عابدينی در مورد اهداف پژوهشكده باقرالعلوم(ع) در حمايت از پايان نامه های دانشگاهی و حوزوی گفت: با توجه به اينكه پژوهشكده آثار برتر را در قالب كتاب به چاپ می رساند، يكی از اهداف پژوهشكده تقدير معنوی از پژوهشگران است تا آنها با انگیزه بيشتری به تحقيق و پژوهش بپردازند. لذا به این وسیله با اهمیت دادن به موضوعات اسلامی انسانی به ویژه در حوزه فرهنگ و علوم اجتماعی و رفتاری و شبهه شناسی، جهت گیری خاصی را در انجام پروژه های تحقیقاتی در میان طلاب و دانشجویان بوجود آورد.
این استاد دانشگاه در مورد نحوه انتخاب پایان نامه ها گفت: محققان و ارزیابان پژوهشکده با بررسی و مطالعه آثار در محل آرشیو پایان نامه های مراکز آموزش عالی اقدام به گزینش آثار مینمایند و در مراحلی با مراجعه در جلسات دفاعیه و گفتگو با اساتید داور، راهنما و مشاور به ارزیابی تخصصی اثر میپردازند و نیز بر اساس تصمیم گرفته شده پژوهشگران دانشگاهی و حوزوی می توانند از دو طريق پايان نامه های خود را برای ارزيابی به پژوهشكده باقرالعلوم(ع) ارائه كنند. پژوهشگران می توانند با مراجعه حضوری به مراكز آموزش عالی و يا فراخوان هايی كه توسط پژوهشكده برای اين مراكز ارسال می شود آثار خود را به پژوهشكده ارسال كنند. پس از وصول، پايان نامه ها ابتدا مورد ارزيابی اجمالی قرار می گيرند و اگر بتوانند امتياز لازم را به دست آورند مورد ارزيابی تفصيلی قرار خواهند گرفت.
مدير گروه ارزيابی آثار پژوهشی پژوهشكده باقرالعلوم(ع) تصريح كرد: اگر پايان نامه در مرحله ارزيابی تفصيلی هم بتواند امتياز لازم را به دست آورد با موافقت شورای علمی و رئيس پژوهشكده با مؤلف پايان نامه قراردادی بسته می شود و كمك هزينه نقدی به دانشجو يا طلبه پرداخت می شود.
وی ادامه داد: اگر مؤلف مايل باشد و ارزیابی مورد نظر پژوهشكده را بپذیرد توسط کارشناسان، تغییرات اساسی از جهت کمی و کیفی در پژوهش، اعمال می شود و در نهایت پژوهشكده باقرالعلوم(ع) اصلاح شده پايان نامه را با توافق مؤلف به صورت كتاب به چاپ می رساند.
وی تاکید کرد: يكی ديگر از اهداف ما اين است كه پايان نامه های برتر در معرض ديد همگان قرار بگيرد و همه بتوانند از اين پايان نامه ها استفاده كنند.
مدير گروه ارزيابی آثار پژوهشی پژوهشكده باقرالعلوم(ع) در مورد ويژگی های پايان نامه های ارسالی گفت: تبيين مناسب موضوع و طرح مسئله، پرداختن مناسب به آن و پرهيز از مباحث حاشيه ای، نوآوری تناسب متن با عنوان پايان نامه، مبتنی بر قواعد و روش های علمی بودن از جمله ويژگی پايان نامه های ارسالی است كه پژوهشگران بايد آنها را رعايت كنند.
وی در بخش ديگری از صحبت های خود خاطر نشان كرد: اين پايان نامه ها بايد از حيث طرح نظريه و گستره منابع دارای اعتبار علمی و دارای نظريه پردازی مطلوب باشند. همچنين متن آنها بايد از حيث روانی و رسايی و رعايت قواعد ادبی و نگارشی مناسب باشد.