روابط عمومی پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام) – مدیر گروه حدیث پژوهشکده باقرالعلوم (ع) در سخنانی گفت: مهمترین سفارش امیر مؤمنان علی (ع) به شرکت کنندگان در ضیافت الهی که در روز عید، سخنانش را می شنیدند، این بود که بازار تهمت و نسبتهای ناروا باید برچیده شود؛ زیرا اولین آفت آلودگیهای فرد و جامعه است.
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام): حجت الاسلام والمسلمین مهدی اسماعیلی گفت: ماه روزه و بندگی خدا را در حالی به پایان می بریم که حرارت و سوزش آفتاب در طولانی ترین روزهای سال با قدرت و شدت ادامه دارد و روزه داران نیز با این ماه پر برکت و با مشاهده هلال ماه نو آرام آرام خدا حافظی می کنند و روز عید فطر و شادباش فرشتگان به روزه داران و روز هدیه دادن به محرومان و نیازمندان و روز سپاسگزاری به در گاه خداوند فرا می رسد.
وی ادامه داد: : فطر را از آن جهت فطر گویند که سالک الی الله در فرصت ارزشمند ماه خدا جان و روانش را از آلودگیها شستشو داده است و چونان روزی که از مادر متولد شده بود و روان و جانی خالی از هر پلیدی و گناه، به فطرت سالم خویش دوباره باز می گردد
این مدیر پژوهشی در مورد اعمال شب و روز عید فطر خاطر نشان کرد: از اعمال ارزشمند شب و روز عید سخن بسیار گفته اند که از جمله:غسل در این شب و آمادگی برای حضور در جشن عبادت، با بدنی پاک و تمیز است. دوم احیا و شب زنده داری، پایان بخش این ماه باید باشد، امام باقر(ع) می فرماید:(کان علی بن الحسین (ع) یحیی لیلة عید الفطر بصلاة حتی یصبح و یبیت لیلة الفطر فی المسجد) وسائل الشیعة ج 8ص 87 ح 10150. پدرم شب عید فطر را با نماز و راز و نیاز می گذراند و در مسجد شب زنده داری می کرد.
حجت الاسلام اسماعیلی در مورد اعمال دیگر روز عید گفت: بر اساس نقل سید ابن طاووس از دیگر اعمال مستحب در روز عید زیارت امام حسین(ع) و ارتباط با آن امام صبور است، یعنی پیوند روزه با امامت.
وی افزود: حضور در نماز عید و اقامه عبادت جمعی با دلهایی سرشار از شادی و محبت و مهربانی. و پرداخت زکات فطر به قصد انجام واجب دینی که در حقیقت متمم روزه ماه رمضان است، امام صادق (ع) فرموده است: (ان من تمام الصوم اعطاء الزکاة – یعنی الفطرة – ) فقیه ج 2 ص 119.
مدیر گروه حدیث پژوهشکده به فلسفه پرداخت زکات فطره اشاره کرد و گفت: چرا به قصد انجام امری واجب زکات فطره پرداخت می کنیم؟ پرداخت مقداری از درآمد سالیانه تحت عنوان زکات و صدقات از دستورات و فرمانهای خدای سبحان است که هدف از آن بر اساس سخن صریح خداوند متعال، پاکیزه شدن جان و اموال و تربیت انسانها با انگیزه تزریق روح تعاون و کمک به افراد ضعیف و نیازمند جامعه است.
وی ادامه داد:در سوره اعلی آیه 14 خداوند متعال می فرماید: (قد افلح من تزکٌی) هرکس پاکدلی پیشه کرد رستگار شد. تزکیه و زکات، پاک شدن و پاک کردن است، و پرداخت زکات و صدقه از مهمترین مصادیق تصفیه جان ومال است.
این استاد حوزه در ادامه با استفاده از سخن امیر المؤمنین در این زمینه گفت: امیر مؤمنان علی (ع) می فرماید: (من ادٌی زکاة الفطرة اتمٌ الله له بها ما نقص من زکات ماله). پرداخت زکات فطره نقصها و کاستیهای زکات واجب مالی را جبران می کند.
وی خاطر نشان کرد: اکنون که یادی از امام شهیدان حضرت مولی امیر مؤمنان (ع) به میان آمد فرازی اندک از خطبه عیدفطر حضرتش را بازگو می کنم تا دلدادگان به آن حضرت پیام عید فطرش را بشنوند، امام (ع) گویا در مسجد کوفه بود که این سفارشها را به همگان ابلاغ فرموده است بدون شک اولین نکته سفارش به دوری از محرمات و نواهی پروردگار است (اطیعوا الله فیما نهاکم عنه) از آثار بزرگ روزه تمرین کنترل اراده و مالکیت و تسلط بر خواهشهای نفسانی است، یاد گرفتیم که مرزهای بر انگیخته شدن خشم خدا را نشکنیم، پس باید هوشیار بود.
حجت الاسلام اسماعیلی اظهار داشت: مهمترین سفارش امیر مؤمنان علی (ع) به شرکت کنندگان در ضیافت الهی که در روز عید، سخنانش را می شنیدند، این بود که بازار تهمت و نسبتهای ناروا باید برچیده شود؛ زیرا اولین آفت آلودگیهای فرد و جامعه است،
وی در در پایان سخنانش تصریح کرد: وحضرت فرمودند: آزاد گذاشتن برخی از غرایز، مانند شهوت جنسی دومین عامل در تزلزل شخصیت انسان و موجب هرزگی و هوسبازی می شود. نوشیدنی پلیدی به اسم شراب را از سفره ات دور کن و تا می توانی در عاقبت و نتیجه همه کارهایت پیش از گرفتار شدن بیندیش.