X
دومین جلسه از دوره آموزشی «آشنایی با طراحی اسلامی سکوهای مجازی و نقد الگوهای موجود» با حضور سه تن از پژوهشگران عرصه فضای مجازی، برگزار شد. در این جلسه، چالشها و فرصتهای موجود در طراحی سکوهای مجازی اسلامی و نقد الگوهای موجود مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
حجتالاسلام والمسلمین سید علی موسوی، رئیس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) در سخنانی به تبیین چالشهای فقه فرهنگ پرداخت و ضمن نقد رویکردهای موجود، بر ضرورت تحول در این حوزه و حرکت به سوی ساختارسازی تمدنی تأکید کرد.
نیمهشعبان، نه تنها روز میلاد آخرین حجت الهی، بلکه نقطه پیوند میان زمین و آسمان است؛ روزی که امید، در تار و پود هستی تنیده شد و زمین مأوای ولیّ خدا گردید. این روز بزرگ، در فرهنگ اسلامی، جایگاهی ویژه دارد و بهعنوان یکی از پرفضیلتترین ایام سال، شناخته میشود.
نشست تخصصی "اصلاح نگرش به خانواده و تاثیر آن در بهبود رفتارهای ارتباطی در خانواده" از دوره مهارتهای اخلاقی برای حل مسائل خانواده با محوریت قرآن و حدیث با سخنرانی دکتر محمدجواد فلاح، مدیر کارگروه تربیت، زن و خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام، در تاریخ 17 مهرماه 1403 در مسجد امیرالمومنین (علیهالسلام) شهرک مهدیه برگزار شد.
یادداشت: حمیدرضا فتحی
کتاب "رهیافتهای توحیدی 3" با عنوان "شرح کتاب روح توحید؛ نفی عبودیّت غیرخدا با رویکرد فلسفی"، اثری است که به کوشش صدیقه حاجیعلیان توسط پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) در سال 1403 به شمارگان 300 نسخه به چاپ رسیده است.
کتاب «رهیافتهای توحیدی 2» شرحی است بر کتاب ارزشمند «روح توحید؛ نفی عبودیت غیر خدا» اثر حضرت آیتالله خامنهای (مدظلهالعالی) که با رویکردی اجتماعی و به کوشش رضا خانجانی توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر شده است.
نویسنده: حمیدرضا فتحی
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام از انتشار کتاب جدید خود با عنوان «پدیده گفتمان» خبر داد. این اثر به قلم محمدرضا فلاح شیروانی و با تدوین سیدمصطفی مدرس مصلی در زمستان ۱۴۰۳ به چاپ رسیده است.
کتاب "رهیافتهای توحیدی 1" شرحی است بر کتاب ارزشمند «روح توحید؛ نفی عبودیت غیر خدا» اثر حضرت آیتالله خامنهای (مدظلهالعالی) که با رویکردی تربیتی و به کوشش میثم قاسمی توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر شده است.
نخستین جلسه دوره آموزشی «آشنایی با طراحی اسلامی سکوهای مجازی و نقد الگوهای موجود» به همت کارگروه مطالعات فضای مجازی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در سالن امام رضا علیهالسلام دانشگاه معارف اسلامی برگزار شد.
در نشست گفتمان توحید عنوان شدتعاملات و رفتار ها، نتیجه بسط اندیشه ها
جامعه درواقع يك پديدار انساني است، پديدار انساني چيست؟ پدیدار انسانی يعني هر آنچه در فکر انسان میگذرد در كنش او آمده و كنش در ساحت تعامل، به جامعه تبديل میشود.به گزارش مدیریت ارتباطات و روابط عمومی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی، یکشنبه 27 بهمن مرکز گفتمان توحید پژوهشکده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی نشستی با موضوع "توحید" برگزار نمود. استاد یزدان پناه از اساتید برجسته حوزه علمیه قم سخنران اصلی این نشست بود.استاد یزدان پناه خطاب به مرکز گفتمان توحید فرمودند:بحمدلله كاري را که شما شروع نموده ايد يكي از آرزوهاي ما بوده است. بنده انجام اين قبیل كارها را جزءكارهاي اساسي انقلاب میدانم. چون جزء بحثهاي بنيادي می باشد و در امتداد حرکت قرآن و انبیاست. علامه طباطبائي (رحمه الله) میفرمایند: همه آنچه كه در دين اسلام آمده است حول محور توحيد میگردد. قرآن توحید حقیقی و راههای رسیدن به آن را به همگان نشان داده است.وی فزود اساساً هر انديشهاي اگر بسط پيدا كند، همهجا و همۀ صحنهها را دربرميگيرد. وقتي فکری در انديشۀ انسان قرار گرفت و انديشۀ انساني آن را پذيرفت، آن انديشه در تعاملات و رفتار های او حاضر ميشود. من معتقدم پوچگرايي با اینکه غلطترين و غيرواقعيترين اندیشه بشری است، اگر بسط پيدا نماید میتواند در همهجاي اجتماع فراگير شود.وی خاطر نشان کرد جامعه درواقع يك پديدار انساني است، پديدار انساني چيست؟ پدیدار انسانی يعني هر آنچه در فکر انسان میگذرد در كنش او آمده و كنش در ساحت تعامل، به جامعه تبديل میشود. اگر انديشه را بسط دهند (بدون بسط نمیشود) بهراحتی همهجا را دربرمیگيرد؛ اين يك واقعيت است. بهويژه اينكه اصلاً حقيقيترين، واقعيترين و مهمترين مسئله و مركز ثقل همۀ مباحث «توحید» است و كلّ آنچه در دين میبينيم، با همۀ ابعاد و جهاتی که دارد، از همين توحيد نشأت می گیرد.وی اظهار داشت اساساً ما در صحنۀ اجتماعي با يك دوگانه روبهرو هستيم: دوگانۀ خدا و طاغوت. اگر توحید در صحنۀ اجتماع بیاید، و بسط پیدا نماید معنايش اين است که منحصراً توحید حاکم است. آیۀ «إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنوا» که در قرآن آمده است افادۀ حصر مینماید. يعني فقط خدا ولی است و بقيه از حیطه ولی بودن خارجاند. هر كسی هم كه تولّي داشته باشد و گرایش به توحید داشته باشد در جرگه حزبِ «الله» جلّ جلاله قرار می گیرد.