به گزارش روابط عمومی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام، با گذشت چهار روز از این نمایشگاه، پنج شماره فصلنامه «نامه جمهور» و کتابهای حکمرانی نوین، آقا روح الله، حاج آقا روح الله، لله، مکتب امام خمینی به روایت رهبر معظم انقلاب، صحابه پیامبر اعظم (ص)، گلشن ابرار و مجموعه کتابهای وهابیت با عنوانهای «جسمانگاری خداوند نزد وهابیت، واژگونی واژگان، شرک در نقاب توحید، توحید خیالی، وهابیت در ترازوی سلف و وهابیت» مورد تقاضای بازدیدکنندگان قرار گرفته است.
چکیده آثار پرفروش:
فصلنامه «نامه جمهور»
نامه جمهور با دوره انتشار فصلنامه، به صاحب امتیازی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه السلام، با مدیر مسئولی روحالله رشیدی و سردبیر مجتبی نامخواه منتشر میشود. تاکنون پنج شماره این فصلنامه منتشر شده است. نوعدالتخواهی در مصاف با ناعدالتخواهی، ضد عدالت ضد توسعه ضد جامعه، راه عدالتخانه از عدالتخواهی میگذرد و طبقه دولتمند و سرکوب رفاه از عنوان موضوعات اصلی است که «نامه جمهور» در پنج شماره خود به آنها پرداخته است.
حکمرانی نوین
مجموعه دو جلدی حکمرانی نوین صورتبندی دیدگاه جمعی از اندیشهورزان انقلاب اسلامی پیرامون هویت و کارکرد حلقههای میانی است که از سوی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام به زیور طبع آراسته شده است.
در این اثر دو جلدی موضوعاتی مانند تحول در حکمرانی، دوگانه توسعه و پیشرفت، نظام دولت ملت، نظام امت امامت و مردمسالاری دینی، دولتسازی اسلامی، مشارکت اجتماعی، عقلانیت راهبری و خلق اراده ملی، مبهم بودن تصویر از دولت در ایده حکمرانی مردم، مردمی سازی دولت تنها راه مبارزه با فساد، حلقههای میانی ایده گام دومی رهبر انقلاب برای تحول در حکمرانی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
آقا روح الله
اثر حاضر بخشی از کلان پروژه بررسی منطق رهبری امام خمینی (ره) است که تلاش دارد با بررسی منابع و شواهد موجود به توصیفی واقعی از دوران حیات امام راحل با تأکید بر وجود راهبری ایشان دست یابد و حاصل تلاش 10 ساله پژوهشگران در پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام نگارش مجموعهای با عنوان حیات روح خدا است که جلد نخست آن «آقا روح الله» نام دارد، کتابی که مخاطب در لابهلای برگهای کتاب با روایت مستند داستانی به دوران کودکی امام راحل در خمین میرود و همراه نویسنده دوران طلبگی امام خمینی (ره) را مرور میکند.
حاج آقا روح الله
کتاب «حاج آقا روح الله» دومین جلد از مجموعه «حیات روح خدا» است. در این مجموعه زندگی حضرت امام(ره)، اعم از ابعاد فردی و اجتماعی، سیاسی و عبادی، علمی و عملی از دل خاطرات و نوشتههای بهجا مانده از ایشان استخراج شده است و بر اساس محوز زمان به صورتی جامع با ترسیم بستر تاریخی تنظیم شده است.
لله
کتاب «لله» بعد از کتابهای «آقا روح الله» و «حاج آقا روح الله»، سومین جلد از مجموعه «حیات روح خدا» است. نویسنده اثر در مجموعه «حیات روح خدا» تلاش کرده است تا زندگی حضرت امام (ره)، اعم از ابعاد فردی و اجتماعی، سیاسی و عبادی، علمی و عملی را از دل خاطرات و نوشتههای بهجا مانده از ایشان استخراج و بر اساس محور زمان به صورتی جامع با ترسیم بستر تاریخی تنظیم کند و پیشروی مخاطبان قرار دهد.
مکتب امام خمینی به روایت رهبر معظم انقلاب
پس از رحلت امام خمینی رحمه الله علیه در نیمه خرداد 1368 سکان انقلاب به دست شاگرد قابل و وفادار ایشان آیتالله خامنه ای حفظه الله تعالی سپرده شد. هر ساله در زمان رحلت حضرت امام(ره) سالگردی نیز به رسم وفاداری و تجلیل از آن بزرگمرد در کنار حرم مطهر ایشان برگزار میشود. این مراسم به هیچ وجه از رونق نیافتاده است و به فرموده رهبری: «هر سال روز چهاردهم خرداد فرصتی است برای مطرح شدن بخشی و بعدی از ابعاد زندگی مطهر امام و خط مبارك و روشن آن بزرگوار.» (1390/3/14)
از نظر رهبر معظم انقلاب، امام خمینی (ره) بنیانگذار یک مکتب فکری و سیاسی و اجتماعی است، اندیشهای که امام ارائه کرد خصوصیات کامل یک ساخت منسجم نظری را داراست و به همین واسطه به معنای واقعی کلمه یک مکتب فکری را تشکیل داده است. کل این مراسم مورد اعتنای جهان امروز است و به آن با نگاهی تحسین برانگیز مینگرند.
با توجه به سوگیری و سطح خوب مباحث به نظر رسید میتوان برای تبیین «مکتب امام به روایت رهبری» از این 31 سخنرانی مدد گرفت و با استخراج ابعاد بحث ایشان و تعریف ساختاری برای آن، مجموعه این سخنان را در مدونهای پردازش شده ارائه کرد.
دائرة المعارف صحابه پیامبر اعظم (ص)
مجموعه کتب دائرة المعارف صحابه به بیان شرح حال صحابه پیامبر اسلام صلیاللهعلیه وآله پرداخته است. در این کتاب بررسی شرح حال 300 نفر از صحابه همراه با مقدمهای یکصد صفحهای در تعریف لفظ صحابه و صحابه نگاری مدون شده است.
این کتاب پس از کتاب «الدرجات الرفيعة» مرحوم سيد علیخان مدنی شيرازی (معاصر مرحوم مجلسی) و کتاب «تحفه الالباب فی نوادر آثار الاصحاب» مرحوم محدث قمی (تألیف شده در ماه مبارک رمضان سال 1331 ه.ق) و کتاب «پیغمبر و یاران» مرحوم عالمی دامغانی که حدود 30 سال قبل نوشته شده، تدوین شده است.
گلشن ابرار
شرح حال و فضایل علمی و اخلاقی برخی از عالمان معاصر و قدیمی شیعه است. در این نوشتار نخست به بیان سرگذشت اجمالی برخی از عالمان شیعی مانند کلینی شیخ صدوق، صاحب بن عباد، سید رضی، سید مرتضی، ابوالعباس نجاشی، شیخ طوسی، طبرسی، قطب راوندی، ابن شهر آشوب، سید بن طاووس، خواجه نصیرالدین طوسی، محقق حلی، ابن فهد حلی، محقق ثانی، سید مهدی بحرالعلوم، شیخ حر عاملی، سید علی خان، شهید اول، شهید ثانی، مقدس اردبیلی، قاضی نورالله شوشتری، شیخ بهایی، ملاصدرا، ملامحمدباقر و ملامحمدتقی مجلسی، ملامحسن فیض کاشانی، ملا احمد و ملا مهدی نراقی، سید نعمتالله جزائری و ... پرداخته شده و آثار علمی آنان و برخی از سجایای اخلاقی و کرامات آنان بیان شده است. آنگاه نویسنده به بیان شرح احوال برخی از عالمان شیعی معاصر مانند سید جمالالدین اسدآبادی، میرزای شیرازی، شیخ فضلالله نوری، آخوند خراسانی، سید محمدکاظم یزدی، شیخ محمد خیابانی، ملافتحعلی اصفهانی، میرزا کوچک خان جنگلی، ملاحبیبالله کاشانی، محمدمهدی خالصی و ... پرداخته و آثار و جنبههای اخلاقی و سیاسی شخصیت آنان را بیان کرده است.
جسمانگاری خداوند نزد وهابیت
آنچه در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است، مُجَسِّمه و مُشَبِّهَه بودن برخی جریانهای متهم به تجسیم و تشبیه است. آیا این نسبتها صحیح است یا خیر؟
در کتاب اسلامی، سه جریان «کرامیه» و «حشویه» و «وهابیت» از مشهورترین گروهایی هستند که متهم به تجسیم و تشبیه شدهاند، ولی با توجه به نقش «وهابیت» در زمان حاضر، دیدگاه آنها بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.
در این اثر برای یک تحلیل صحیح و بدون پیشداوری، در ابتدا مفهوم شناسی صحیح نسبت به تشبیه و تجسیم براساس شاخصههای مذاهب اسلامی بیان شده است و سپس با مراجعه به کتب اصلیِ هر جریان، قضاوتی نسبت به دیدگاه آن جریان ارائه گردیده است.
واژگونی واژگان
گاهی اوقات، مفهوم یک لفظ را میتوان با همسانسازی و مشابهسازی دچار تردید و واژگونی کرد. بهعنوان مثال تکفیر، خشونت و افراطگرایی از جمله الفاظی است که به جای یکدیگر به کار برده میشود، در حالیکه هر کدام، دارای معانی مختلفی است. یا در مورد مفهوم ترور در ادبیات امروز جهان اسلام چندین واژه استفاده میشود که هر کدام به زاویه خاصی از این مفهوم اشاره دارد. الفاظی مانند اوهاب، بغی، فتک، اغتیال، ارعاب و عنف همگی در ادبیات رسانهای جهان عرب بهعنوان همنشینان ترور به کار میروند، در حالی که نزد اهل فن، هر کدام دارای مفاهیم مختلف و دارای ظرافتهای فقهی و حقوقی متفاوتی است. در چنین حالتی، لفظ باقی است ولی مفهوم آن دچار دگردیسی شده و تغییر ماهیت پیدا میکند، به صورتی که همان لفظ استفاده میشود ولی معنای کاملاً متفاوت با مفهوم اصیل آن به ذهن میرسد.
هجوم همهجانبیه رسانههای سکولار و روشنفکر به یک مفهوم اسلامیِ اصیل و استفاده مکرّر آن در مفهومی متفاوت و با ارائه شواهدی از استفاده آن در زبان بزرگان و افراد مقبول در جامعه، که متفاوت از معنای اصیل آن لفظ باشد، از راهبردهای ایجاد دگردیسی در مفاهیم اسلامی و بخشی از نبرد واژهها علیه اسلام است.
شرک در نقاب توحید
تضاد تفکر اسلام با تفکر وهابیت، تضادی اصولی و مبنایی است. این تضاد، به هیچوجه ناشی از بدفهمیِ طرفین از یکدیگر و سوءتفاهم نیست، بلکه تضاد در عقیده و تعاریف و مفاهیم طرفین است.
به عبارتی سادهتر، تعریف وهابیت از توحید، با معیار و شاخص اسلام که مبتنی بر قرآن و سنت رسول الله(ص) میباشد، شرک و کفر است و با اسلام همخوانی ندارد؛ متقابلاً توحید اسلام هم نزد وهابیت، شرک و کفر تلقی میشود.
براین اساس، بر مبنای عقیده وهابیت، نهتنها مسلمانان، مشرکاند، بلکه العیاذ بالله قرآن نیز کتابی شرکی است و بهواسطه این تضاد، انبیاء و صالحین و اولیاءالله نیز تکفیر میشوند!
توحید خیالی
وهابیان بر اینباورند که «قائل شدن به قدرت مافوق بشریِ انبیاء و اولیای الهی، مستلزم تعارض با قدرت خدای سبحان است»، در حالی که موجودات، هیچ حیثیت استقلالی از خود نداشته و همه هویتشان ربط و وابسته به خداوند متعال است.
گفتمان وهابیان برخلاف ادعایشان، ضد توحید است؛ وهابیت با نگاه باطلی که به توحید و شرک دارند، العیاذ بالله باید به شرکی بودن وساطت حضرت جبرائیل در وحی، واسطهگری حضرت میکائیل در رزق، وساطت حضرت اسرافیل در احیاء و واسطهگری حضرت عزرائیل در قبض ارواح، اعتراف کنند؛ زیرا براساس گفتمان مذکور، چنین قدرتی از فرشتگان، بهمنزله دستاندازی آنها به قدرت خداوند است و منجر به استقلال ذاتی آنان خواهد شد!
نتیجه این باور متضاد، تکفیر مسلمانان است؛ وهابیان با تشبیه اعمال اسلامی مسلمانان مانند استغاثه، شفاعت و ... به اعمال شرکی مشرکان، مسلمانان را به شرک و کفر متهم میکنند.
وهابیت در ترازوی سلف
انتساب به آرای سلف صالح، یکی از مهمترین راههای مشروعیتیابی در بین اهل سنت است. وهابیها که در چند قرن اخیر پدید آمدهاند، نه تنها ادعاهای خود را به سلف منتسب کردهاند، بلکه سلف را منحصر در آرای خود دانستهاند و دیگران را متهم به کنارگذاشتن سلف کردهاند. بهترین عیار برای سنجش ادعای سلفگرایی آنها بحث توحید و شرک است؛ زیرا شاخصه وهابیها، نوع تفسیر آنها از توحید و شرک است که براساس آن، مذاهب اسلامی را تکفیر میکنند.
بررسیهای این نوشته نشان میدهد که نهتنها توحید و شرک وهابیها منطبق با توحید و شرک سلف نیست، بلکه تضاد و تباینی آشکار بین دیدگاههای آن دو مشهود است. بنابراین وهابیها ادعای سلفگرایی را تنها برای مشروعیت بخشی به ادعاهای خود به کار بستهاند و در حقیقت، آنها بیگانهترین طیف از دیدگاههای سلف هستند.
وهابیت
وهابیت با تکیه بر فهم غلط از مسئله توحید و شرک، بنیانگذار تکفیرهای بیرویهای در جهان اسلام شده است. وهابیت در عصر حاضر به سبب سیاستهایی که در پیش گرفته است، به دنبال توسعه افکار خود در کل جامعه اسلامی است. از اینرو، بر کسانی که در حوزه نقد وهابیت فعالیت میکنند، لازم است به سیاستهای وهابیت در این زمینه توجه ویژه کنند و در زمینه نقد و هابیت آسیبشناسی جدی به عمل آورند تا بهدرستی وهابیت را نقد کرده و از افتاده در دامهایی که وهابیت در این مسیر پهن کرده، در امان باشند.
کتاب حاضر در دو بخش به آسیبشناسی نقد و هابیت پرداخته است؛ بخش اول به آسیبهای مرتبط با شناخت تفکر وهابیت و بخش دوم به آسیبهای روشی در نقد وهابیت اختصاص پیدا کرده است.
غرفه پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در شبستان مصلی، راهرو ۱۰، شماره ۱۹۸ واقع شده و از ساعت 10 صبح تا 8 شب پذیرای پژوهشگران، دانشجویان، طلاب علوم دینی و دیگر علاقهمندان مطالعه در عرصه دین است.
☑ برای خرید اینترنتی آثار پژوهشکده در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران به این لینک مراجعه کنید.