به گزارش روابط عمومی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع)، کتاب سیاحت سل از مجموعه سه جلدی با رویکرد «روایت زندگی»، روایتی است از حضور جهادی طلاب در حادثه سیل فروردین ماه 1398. بخشی از کتاب اپیزودهایی است حاصل گفتوگوهای نویسنده با طلاب جهادی حاضر در مناطق سیلهزده نوروز 1398 در استانهای مختلف درگیر از گلستان و مازندران گرفته تا لرستان و خوزستان و بلوچستان.
این اثر که به همت پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) و از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده، در بخش دیگر خود اما یک داستان بلند حاصل تخیلات نویسنده را دارد که البته از مستندات واقعی نیز الهام گرفته است.
اپیزودهای این داستان و آن گفتوگوها به صورت یک در میان آمده و مجموعاً روایتی مستند – مخیل از تجربه حضور جهادی طلاب در مناطق سیلزده و آثار تبلیغی آن را عرضه میکند.
در بخش «سیل سیستان و بلوچستان»، آمده است: «اولین روزهای سیل سیستان بود. آقا پیام دادند و گفتند نیروهای مردمی و ارگانهای دولتی باید وارد عمل شوند. همان روز مدیریت مدرسه علمیه ما، که مدرسه علی بن موسی الرضا (ع) نام داشت و حلقه وصل طلاب مدارس انقلابی بود، برای طلاب پیامک فرستان تا آنهایی که برای کمک جهادی به سیلزدگان داوطلب هستند، با فرستادن عدد 1، اعلام آمادگی کنند. من هم عدد 1 را فرستادم. بدشانسی این بود که همان ساعات اولیه چهارصد نفر از طلبهها عدد 1 را فرستادند، در صورتی که ظرفیت اعزام دویست نفر بود.»
در بخش دیگری از کتاب میخوانیم: «جلوی درِ ورودی مسجد یکی ازآخوندها شیلنگ آب دستش بود و دورتادورش آخوندهای دیگر ایستاده بودند. شیلنگ را میگرفت روی چکمههایشان که گلی بود و یکییکی چکمهها را میشستند. جلوی سرویس بهداشتی مسجد، داخل کوچه کناری، پر بود از چکمههایی که آخوندها و جهادیها از پا درآورده بودند. مقابل درِ دستشوییها و شیرهای آب هم صفی طولانی بود. آخوندها یکییکی پاهایشان را میشستند، خشک میکردند، وضو میگرفتند، و سمت مسجد میرفتند.»
کتاب «سیاحت سیل» به قلم مهدی کرد فیروزجایی، در قطع رقعی، 180 صفحه، شمارگان 1250 نسخه و قیمت 45 هزار تومان از سوی انتشارات سوره مهر به سفارش پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) به زیور طبع آراسته شده است.
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع)، با توجه به اینکه تبلیغ دینی از حوزههای درگیر با واقعیتهای عینی و خارجی است، تجربهنگاری مبتنی بر مطالعات موردی را جزء اولویتهای روشی در موضوعات مربوط به تبلیغ دین قرار داده است و سعی میکند، ضمن شناسایی و ارتباط با شخصیتها و گروههای موفق در این حوزه، روشها و آسیبها و علل موفقیت نسبی آنها را از این منظر بررسی کند.
علاقهمندان برای دریافت این کتاب میتوانند به این پیوند مراجعه کنند.