به گزارش روابط عمومی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، دههی پربرکت «از قربان تا غدیر»، تنها فصلی از تقویم مناسکی مسلمانان نیست؛ بلکه دههای است با ظرفیت عظیم معرفتی، تربیتی و تمدنی که در آن، دو قله توحید و امامت در پیوندی ژرف، مسیر رشد و تعالی انسان و جامعه مؤمن را ترسیم میکنند. عبودیت خالص ابراهیمی در قربان، مقدمهای است بر ولایت علوی در غدیر؛ و این پیوند، جانمایهای است برای فهم عمیق از دین، دینداری و دینمداری.
عید قربان؛ نقطه عزیمت سلوک مؤمنانه
عید قربان، نماد عبودیت ناب و تسلیم بیچونوچرا در برابر خداوند است؛ روزی که ابراهیم خلیل (ع) با گذشتن از عزیزترین داراییاش، به جایگاه «خلیلاللهی» رسید. قربانیکردن اسماعیل، نه پایان راه که آغاز راهی است که به ولایت ختم میشود. چراکه بدون عبودیت، پذیرش ولایت صوری و بیریشه خواهد بود؛ و بیولایت، عبودیت در چارچوب صحیح خود قرار نمیگیرد.
از عرفات تا غدیر؛ منازل توحید تا ولایت
سفر حج، تمثیلی عینی از سلوک عرفانی و اجتماعی انسان مؤمن است. حرکت از عرفات (شناخت)، به مشعر (ادراک)، و سپس به منا (آزمایش و ایثار)، مسیری است که حاجی را برای درک پیام غدیر آماده میسازد. غدیر نه صرفاً اعلان جانشینی، بلکه میثاقی الهی برای امت است که ایمان و عمل را در چارچوب ولایت الهی سامان میدهد. چنانکه ولایت، ادامه طبیعی و تاریخی توحید است؛ و غدیر، استمرار پیام عرفات و قربان.
غدیر؛ هندسه رهبری در امت توحیدی
غدیر نقطه عطفی است در تعریف ساختار رهبری در جامعه اسلامی. اعلام ولایت امیرالمؤمنین علیهالسلام در روز غدیر، پایهگذار نظامی الهی است که بر اساس آن، امت باید در پی امامی الهی حرکت کند؛ امامی که نهتنها رهبر سیاسی، که حجت الهی، میزان حق، و راهنمای باطن و ظاهر دین است.
غدیر یعنی: «دین با ولایت کامل میشود»؛ و ولایت یعنی: «ادامه نبوت، در افقی دیگر».
نگاه تمدنی به دهه ولایت
در خوانش تمدنی اسلام، رابطه امت و امام، نه فقط گزارهای کلامی، بلکه محور سامانبخشی به تمامی ساختارهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی است. در این نگاه، ولایتپذیری بهمثابه یک اصل تمدنساز مطرح میشود؛ و غدیر، محل تولد یک الگوی نوین در اداره جامعه ایمانی است.
دهه ولایت، فرصت بازنگری در این پیوند حیاتی است: عبودیت فردی و ولایت اجتماعی.
مسئولیت نخبگان؛ از سطح مناسک تا عمق معرفت
دهه «از قربان تا غدیر» باید از سطح ظاهری مناسک عبور کند و به لایههای عمیق معرفت دینی و تمدنی برسد. پژوهشگران، طلاب، متفکران و اهل فرهنگ باید در این دهه، به بازخوانی ریشههای ولایت، تحلیل نسبت آن با حکمرانی دینی، و بازتولید گفتمان ولایی در قالبهای نو بپردازند. این ایام، فراخوانی برای احیای «معرفت علوی» و تقویت «بصیرت ولایی» در سپهر عمومی جامعه است.
دههای برای ترسیم نقشه راه امت
از قربان تا غدیر، دههای برای بازیابی هویت دینی و ترسیم نقشه راه جامعه مؤمن است. در این دهه، باید بار دیگر اندیشید که بدون عبودیت، ولایت صرفاً شعاری بیاثر است؛ و بدون ولایت، عبودیت فردی در ساخت اجتماعی دین اثرگذار نخواهد بود. این دهه، پیوندی است برای ساخت انسانِ اهل توحید و جامعهی اهل ولایت؛ تا در راه حقیقت از خود بگذرد، و با پیروی از امام، به رشد و کمال واقعی برسد.
📖 مطالعه کنید:
غدیرخم، بزرگترین عید مسلمانان، هر روز باید تفسیر شود
عید غدیر در سیره اهل بیت(ع)
غدیر خم
جلوه ای از پیامهای خطبه غدیر
غدیر از منظر قرآن
غدیر استمرار تربیت نبوی
غدیر از منظر امیرالمومنین(ع)
غدیر؛ تداوم خط حاکمیت و مرجعیت دینی
غدیر و افسوسهای بشریت
سر هم آوایی روز غدیر با شب قدر