X
یادداشتی به مناسبت میلاد هشتمین امام شیعیان منتشر شده توسط روابط عمومی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) با حضور فعال در دومین رویداد و نمایشگاه ملی اصحاب اندیشه، به معرفی تازهترین تولیدات علمی، آثار پژوهشی، نشریات تخصصی و دستاوردهای خود پرداخت.
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) از تجدید چاپ و عرضه مجموعه حدیثی فاخر «جوامع الکلام فی دعائم الاسلام عن طریق اهلالبیت علیهمالسلام» در ۱۸ جلد به زبان عربی خبر داد.
همزمان با تداوم بحران فلسطین و قرار داشتن آن در کانون توجه جهانی، پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) در نشستی علمی به یکی از ابعاد کمتر شناختهشده اما پر اهمیت تاریخ حمایت از ملت مظلوم فلسطین پرداخت. این نشست که روز یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۴ با عنوان «بررسی نمونههایی از نامهنگاری علمای امامیه به واتیکان در دفاع از مردم مظلوم فلسطین» برگزار شد، به واکاوی تلاشهای دیپلماتیک، دینی و فرهنگی علمای شیعه از طریق مکاتبه با عالیترین مقام کلیسای کاتولیک پرداخت.
«موسوعه آیات الاحکام»، حاصل سالها تلاش و پژوهش در حوزه فقه قرآنی، تنها به ارائه نظرات فقهی محدود نمیشود؛ بلکه با تشریح فرایند تدوین، چالشهای پیشرو و توصیههایی کاربردی برای محققان، به منبعی ارزشمند برای پژوهشگران و علاقهمندان به این حوزه تبدیل شده است.
نشست تخصصی نقد و بررسی کتاب «قبیله غریب؛ تجربهنگاری فعالیتهای فرهنگی حجتالاسلام صادقیفر در شهر نِکا»، به قلم علیرضا نیکبین، روز سهشنبه ۱۹ فروردینماه ۱۴۰۴ بهصورت مجازی برگزار شد.
نشست تخصصی نقد و بررسی کتاب «ابزارهای فرهنگی؛ تجربهنگاری تولید و استفاده از ابزارهای کمکآموزشی در تبلیغ دینی» به همت کارگروه تجربهنگاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) و با حضور اساتید و پژوهشگران حوزه تبلیغ، در سالن اجتماعات این پژوهشکده برگزار شد.
یادداشت | احمد کوثری مدیر گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیه السلام)
حجتالاسلام سیدعلی موسوی در یادداشتی با عنوان «خدای کارگر یا خدای سرمایهدار» که در شماره ۹ فصلنامه نامه جمهور منتشر شده است، به بررسی ریشههای دینی و الهیاتی شکلگیری سرمایهداری و نسبت آن با آموزههای اسلامی میپردازد. او در این یادداشت با استناد به آیات قرآن و روایات اسلامی، به نقد رویکردهای سرمایهداری و تأکید بر حمایت از مستضعفان و کارگران پرداخته است.
عید سعید فطر، یکی از بزرگترین اعیاد اسلامی است که پس از یک ماه روزهداری و عبادت در ماه مبارک رمضان جشن گرفته میشود. این عید به معنای "عید فطرت" است و فرصتی برای شکرگزاری به درگاه خداوند به خاطر نعمتهایش و همچنین فرصتی برای برقراری همبستگی و محبت بین مسلمانان به شمار میآید.
فقه قرآنی، دانشی پویا و بالنده است که همواره در حال تکامل و پاسخگویی به نیازهای روز جامعه است. «موسوعه آیات الاحکام»، اثری جامع و نوآورانه در این زمینه است که تلاش میکند با استفاده از آیات قرآن، به تبیین دقیق و جامع احکام فقهی بپردازد.
روز قدس، روز بیداری امت اسلامی و دفاع از مظلومیت فلسطین است. در شرایطی که رژیم صهیونیستی هر روز جنایتی تازه رقم میزند و قدرتهای استکباری در برابر آن سکوت کردهاند، گرامیداشت این روز بیش از همیشه اهمیت دارد. روز قدس، نماد ایستادگی در برابر اشغالگری و جنایت، و فرصتی برای همبستگی جهانی با ملت فلسطین است.
به گزارش مدیریت ارتباطات و روابط عمومی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی، نشست بررسی الگوی نظارت بر VOD (شبکه نمایش خانگی) به همت اتاق اندیشه ورزی و ایده پردازی این پژوهشکده در مورخه 20 مرداد ساعت 17 در سالن اجتماعات برگزار گردید.
به همت پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام نشست "مدل ارزیابی محتوایی شبکه نمایش خانگی (VOD)" برگزار شد
در ابتدای جلسه حجت الاسلام حیدری پور توضیحاتی درباره پژوهشکده باقرالعلوم و فعالیتهای کارگروهها آن ارائه فرمودند و در ادامه آقای علیرضا قربانی مسئول "اندیشکده مسیر" توضیحاتی بدین شرح درباره فعالیت این مجموعه ارائه نمودند: "اندیشکده مسیر" از سال 98 با محوریت فقه و رسانه به صورت منسجم با هدف بهبود و رشد سیاستهای جمهوری اسلامی در حیطه فرهنگ و رسانه با رویکرد اسلامی شروع به فعالیت نموده است. وی افزود از آنجا که مداخله را میشود در دوسطح ترویجی، مردمی و یا نهادهای حاکمیتی انجام داد، "اندیشکده مسیر" با نیازشناسی و هدفگذاری کمک به نهادهای بالادستی پروژه هایی را در این راستا اجرایی نمود. به علت خلأیی که برای تبلیغات سیاسی در حوزه فضای مجازی وجود داشت و قانون خاصی در این زمینه نبود و در چهارچوبهای نظارتی نیازمند اصولی بودیم، مجموعه مسیر مبتنی بر مطالعاتی که شد، سند چهارچوب هنجاری تبلیغات سیاسی در فضای صوت و تصویر فراگیر تدوین نمود.
وی خاطر نشان کرد این مطالعات پایه ای شد برای طراحی الگوی نظارت بر (VOD)ها، در این زمینه در دنیا ادبیات خوبی خلق شده است و برای این منظور 10 کشور و مجموعه هایی که در داخل ایران فعال بودند مورد مطالعه قرار گرفت و برای ساترا در حوزه کارگزاری سندی تدوین شد که قوانین و مقررات محتوایی و آیین نامه های تقصیلی در آن تدوین شد. بر اساس مطالعه ای که انجام گرفت، بررسی شد که در دنیا روی چه شاخصه هایی حساس هستند، بر اساس تلفیقی از ایده ها و تجربیات، مدلی طراحی شد که در آخرین نسخه، 13 شاخص سلبی و 4 شاخص ایجابی برای نمره دهی تدوین شده که با زیر شاخصها به 110 شاخص میرسد. تمایز این کار در این است که بر خلاف مدلهای دیگر که روی محتوا تمرکز دارد، خود رسانه و ارائه دهنده سرویس هم ارزیابی و نمره دهی میشود. مسئول "اندیشکده مسیر" اینگونه ادامه داد که در الگوی ارزیابی (VOD)ها فرایند ارزیابی تا نمره دهی اینگونه است که ابتدا فیلم ها در خوشه بندیهای مختلف تقسیم میشوند و نمونه برداری از خوشه های مختلف انجام می پذیرد و سپس به هر محتوا نمره اختصاص داده میشود و بعد از ارزیابی نمره ها به خود رسانه هم نمره داده میشود. در واقع هر رسانه خوشه های محتوایی دارد: سریال ایرانی، آمریکایی، ترکیه ای و ... فیلم ایرانی، ترکیه ای و ... از خوشه های مختلف نمونه گیری میشود و به این نمونه ها نمره بر اساس 13شاخص سلبی و 4 شاخص ایجابی که با زیر مجموعه ها 110 شاخص میشود داده میشود و در نهایت به عنوان مثال نمره خوشه سریال فیلم آمریکایی استخراج میشود و در نهایت جمع بندی شده به رسانه نمره داده میشود که بر اساس این نمره ها از طرف سازمان تنظیم گر تذکرات لازم داده میشود. 13 مولفه ی اصلی ایجابی که برای ارزیابی محتوایی خوشه ها لحاظ شده به این ترتیب می باشند: 1- خشونت، وحشت، پریشانی و رنج شدید در مخاطب 2- محتوای اروتیک 3- ناهنجاری و انحرافات جنسی 4- آسیب به ارزشهای خانواده 5- پوشش و آرایش 6- آسیبهای اعتقادی 7- ترویج تعصبات نژادی قومی و جنسیتی 8- بی ادبی و بد زبانی 9- الکل مواد مخخدر و قمار 10- موسیقی ورقص 11- آسیب به ارزشهای ملی و انقلابی 12- امنیت ملی 13- حریم خصوصی و 4 شاخصهای ایجابی به قرار زیر می باشند: 1- بحث ترویج ارزشهای اخلاقی 2- ترویج ارزشهای ملیو انقلابی 3- نقد سازنده اجتماعی سیاسی 4- ارائه الگوهای مثبت اسلامی ایرانی
شماره نهم فصلنامه «نامه جمهور» با عنوان ویژهنامه کارگری، به زودی منتشر خواهد شد. این شماره از فصلنامه در 344 صفحه، به بررسی ابعاد مختلف زندگی کارگران در ایران میپردازد.
کتاب "رهیافتهای توحیدی 3" با عنوان "شرح کتاب روح توحید؛ نفی عبودیّت غیرخدا با رویکرد فلسفی"، اثری است که به کوشش صدیقه حاجیعلیان توسط پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) در سال 1403 به شمارگان 300 نسخه به چاپ رسیده است.
کتاب «رهیافتهای توحیدی 2» شرحی است بر کتاب ارزشمند «روح توحید؛ نفی عبودیت غیر خدا» اثر حضرت آیتالله خامنهای (مدظلهالعالی) که با رویکردی اجتماعی و به کوشش رضا خانجانی توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر شده است.