به گزارش روابط عمومی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام، کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام نشست حضوری «مکتب بیپایان» را با حضور آیتالله سیدیدالله یزدانپناه استاد سطح عالی فلسفه و عرفان حوزه علمیه قم و حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا فلاح شیروانی رییس پژوهشکده فرهنگ و تمدن توحیدی برگزار کرد.
در ابتدای این نشست که با هدف بررسی ظرفیتهای بیپایان مکتب امام برای عروج انسانی ایرانیان در سالن اجتماعات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام برگزار شد، حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا فلاح شیروانی گفت که مکتب امام بر خلاف بسیاری از نگاهها، حادثه بسیار بزرگی را در این مقطع تاریخی رقم زده است که از کنار آن نباید به سهولت گذشت.
وی خطاب به کسانی که نسبت به مکتب امام بیمهر، بیاطلاع و یا دشمن هستند و علاقه دارند این واقعیت از جامعه جهانی مخفی بماند، تصریح کرد: امتیاز بزرگ مکتب امام در منطقه خاورمیانه که نقطه تمرکز بیرحمترین انسانهای کره خاکی بوده و انواع و اقسام انگیزهها را برای بیرحمیها داشتهاند و به فرموده حضرت آقا، دویست سال خاورمیانه را در تاریکی تلخی فرو برده بودند، دستیابی به توفیقات بزرگ است.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه تمرکز، اشراف، ضربههای پیدرپی، کنترل و تحت اختیار گرفتن همه چیز فضا را به شدت یأسآمیز کرده بود، افزود: کسانی که در این منطقه زندگی میکردند، هرچه تلاش کردند شکست خوردند و به فرموده رهبر معظم انقلاب، انقلاب اسلامی در قرنی ظهور کرد که نظام سلطه مهارت اضمحلال انقلابها را پیدا کرده بود؛ یا شکل نمیگرفتند، یا دوامی نداشتند و یا منحرف میشدند.
وی رویش انقلاب را در شرایط سخت آن دوران بسیار پرمحتوا و حاصل یک فکر متفاوت خواند و اظهار داشت: لازم است برای محیطهای علمی واضح و روشن باشد که یک فکر متفاوت، حیات متفاوتی را رقم زده است؛ حضرت امام و افرادی مانند رهبر معظم انقلاب و دیگران معتقدند که این حیات عصر جدیدی را برای جهان بشری رقم زده و بشر دیگر در عصر سابق زندگی نمیکند.
رییس پژوهشکده فرهنگ و تمدن توحیدی با بیان اینکه برای جوان فرهیخته امروز به درستی روشن نشده که بشر پس از قیام مؤمنانه و اسلامی مردم ایران وارد عصر جدید شده است، گفت: افراد شاخصی که در جبهه انقلاب حضور داشتند و حاضر بودند هزینه بدهند، با قیام علیه ظلم و ذلت، رژیم جدید را پایهگذاری کردند، این موضوع برای جامعه علمی تحلیل نشده است و ما از این ناحیه ضربه میخوریم و در معرض تهدید هستیم.
وی اهمیت مکتب امام و نقش برجسته آن در حیات نوین و پر برکت شیعه را یادآور شد و با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب میفرمایند که من به شدت نگران تحریف مکتب امام هستم، ابراز کرد: باید یک دولت و حاکمیت اسلامی را به صورت کامل شکل دهیم؛ دولتی که در آن اعتبار و هر آنچه سرمایههای بشری محسوب میشود نقطههای تمرکزی پیدا کرده برای اینکه تمام ارزشهای اسلامی مانند احترام به بشر، در نظر گرفتن آخرت، انسان را دارای آخرت دیدن و مسائل فراوان دیگر را دنبال کند.
حجتالاسلام والمسلمین فلاح شیروانی منظور از دولت را شامل قوه مجریه، مقننه، قضائیه و همه سازههایی عنوان کرد که سرمایههای متعدد در اختیار دارد، میتواند اراده کند، به کشور و مردم سمت و سو دهد و پای او بایستد و از لحظهها استفاده کند.
استاد حوزه و دانشگاه با طرح چند سئوال درباره دولت اسلامی و ضرورت مراجعه به اندیشه و نظریه حاکمیتی حضرت امام، گفت: سئوال این است که باید دنبال چه چیزی باشیم و چه چیزی لازم است که محقق شود؛ اینجا کوتاهی کردیم و فکر کردیم که عصر جدیدی در کار نیست، در حالی که حضرت امام یک نظریه حاکمیتی جدید مطرح کردهاند؛ نظریهای که در آن حاکم خدا است و حکومت میکند.
وی با بیان اینکه تمام بیچارهگیها از عدم همراهی بشر با نظام تکوین سرچشمه میگیرد، یادآور شد: امام درک وسیعی درباره حاکمیت الله داشتند و این ادراک بسیار کاربردی بود و در نگاه او هیچچیزی غیر از حاکمیت الله مطرح نبود. آیا در دموکراسی چنین دغدغهای وجود دارد؟
استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه به اندازه یک لحظه هم در طول حیات انقلاب به دنبال دموکراسی نبودهایم، دموکراسی را غلط و دارای مبنای مشوش، خیالی و افسانهای خواند و اظهار داشت: دغدغه ما حاکمیت الله است و در حاکمیت الله قائل به ولایت امام معصوم (ع) و بینهایت بودن ظرفیت انسان هستیم.
وی مطرح نشدن نظریه حاکمیتی نوین حضرت امام در جوامع علمی را خسران دانست و با بیان اینکه درباره حاکمیت الله فقر فکری وجود دارد و آنچه امام درباره حاکمیت الله میفرمودهاند، مطرح نمیشود، تصریح کرد: سخن ما حکمرانی نوین نیست بلکه حاکمیت نوین است؛ اینجا حرف شیعه متفاوت و افسانهای است، امکانات اجرا کردن این نوع حاکمیت را هم دارد و این افسانه را محقق میکند.
در ادامه و پس از سخنان حجتالاسلام والمسلمین فلاح شیروانی، آیتالله سیدیدالله یزدانپناه استاد سطح عالی فلسفه و عرفان حوزه علمیه قم با بیان اینکه برخی نسبت به ظرفیتهای سنت عرفانی، فلسفی و فقهی اصولی ما تحیر دارند و نتوانستند آن را شکوفا کنند، گفت: در عرفان و فلسفه صدرایی ما مسئلهای روی داده که دقیقاً فلسفه تعبد ما است؛ این اندیشه قابل استفاده و توجه است، اما بعضیها متوجه نیستند.
وی با بیان اینکه کنشگری ما با آن منطق پشت صحنه معنادار میشود، هویت و عمق پیدا میکند، خاطرنشان کرد: بعضیها به اندیشه و میراث و معنای زندگی و رفتار اجتماعی و معنای حرکت و اقدام اجتماعی ما به اندازهای رنگ زدهاند که باور آن مشکل است؛ همینکه انسان به این ساحت رسید که اساس خلقت او بندگی است، شب و روز او و تمام اقدامات و حرکتهای او به گونه دیگر میشود.
استاد سطح عالی فلسفه و عرفان حوزه علمیه قم با بیان اینکه سنت ما نفی تمدن و لیبرال دموکراسی غربی است، تصریح کرد: سنت ما ریشه در شریعت و تلاشهای فراوان مؤمنانه زیستن و براساس بندگی زیستن را ادامه داد تا اینکه معانی فراوانی را برای خود تولید کرده است که جوهره این معانی با آنچه در غرب با آن روبهرو هستیم سازگاری ندارد.
وی پذیرش رفاه و لذت در دین را زیر لوای عقل، فطرت و حقانیت دانست و با بیان اینکه جوهره دین با مبانی و تمدن غربی سازگار نیست، گفت:
ما به عصر مدرنیته و عصرهای جدید حملهور شدیم، از اینرو فشارهای غرب بسیار بیشتر شده است.
آیتالله یزدانپناه با اشاره به حضور جدی استعمار در کشورهای اسلامی، وقوع انقلابها و نهضتهای پیش از نهضت انقلاب اسلامی در ایران را یادآور شد و با بیان اینکه این انقلابها، جنس انقلاب امام را دارند اما به طور کامل هدایتشده نبودند، اظهار داشت: حضرت امام بر سنت اصرار داشت، سنت را به خوبی درک کرده، در آن نفس کشیده و به دستهبندی رسیده بود که موجب اقدامگری شده است.
وی با اشاره به سخن «کسینجر» پس از وقوع انقلاب اسلامی که گفته بود دعوای ما امروز با شوروی نیست بلکه با اسلام است، گفت: بسیاری از مسئولان ما این نوع نگاه را ندارند و متوجه ظرفیت جمهوری اسلامی نیستند؛ چراکه فضای رسانهای و تصمیمسازیها ذهن مسئولان را به گونه دیگر رقم زده است در حالی که باید بدانیم چه گوهر ارزشمندی در دست ما قرار گرفته است.
استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه انقلابیگری وقتی از عقلانیت جدا میشود به مشکل برمیخورد و هر وقت هم از انقلابیگری کم میشود دوباره به مشکل برمیخورد، افزود: تفسیر و تحلیل ما از خودمان بسیار کم است و این یک گره کور به شمار میرود؛ درباره انقلاب و امام بسیار کم کار کردهایم و هرگاه شناخت ما نسبت به انقلاب کم شود، خود را از مسیر اصلی جدا میکنیم.
وی گفت: حوزویانی که میتوانند سنت حضرت امام (ره) را درک کنند، به روح کار بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران برسند و در امام خود را معنادار کنند و مؤلفهها را در بیاورند، خود یک خمینی جوان هستند و اگر در موقعیت قرار بگیرند میدانند که باید چه کاری انجام دهند.
آیتالله یزدانپناه با بیان اینکه ما طلبگی خود را نسبت به حضرت امام و سنت معنادار نمیکنیم و تنها رویههای حرکت امام را میبینیم، تصریح کرد: بسیاری از روحانیون موافق حضرت امام هستند اما جنس کار آنها جنس کار امام نیست؛ جنس کار امام آن چیزی است که عقلانیت، معنویت، تعبد، اقدامگری، صلحطلبی و اصلاحگری در آن جمع شده و تبدیل به مکتب امام میشود.
وی با اشاره به تلاشهای فراوان دشمن برای توقف نظام جمهوری اسلامی، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب جنس کار امام را شناخت، در برابر تلاشهای دشمن ایستاد و تا پایههای نظام را محکم و قدرت را ایجاد کرد، فرمود که امروز دوران بزن دررو تمام شده است.
استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه اندیشههای رهبر معظم انقلاب ما را به بسط تمدن اسلامی سوق میدهد، تأکید کرد: معتقدم که مکتب امام و رهبری باید با جدیت کار شود و از طلاب عزیز انتظار دارم به سمت خمینی جوان شدن بروند؛ معنای خمینی جوان شدن تنها دیدن برخی از بیانات امام نیست، بلکه آن روح و آن اصل را پیدا کنند، کنشگری و اقدام مناسب داشته باشند و در جای مناسب کار را انجام دهند.
از دیگر برنامههای نشست «مکتب بیپایان» به گرامیداشت یاد و خاطره فاضل انقلابی مرحوم حجتالاسلام سیدمصطفی مدرس مصلی مدیر فقید کارگروه مکتب امام پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام اختصاص داشت که آیتالله یزدانپناه در این زمینه گفت: معتقدم سیدمصطفی داشت در این فضا حرکت میکرد و تلاش او این بود که به فضای سنت نزدیک شود.
وی شناخت و قبول داشتن حضرت امام بدون توجه به سنت را صحیح ندانست و با مهم خواندن پشتوانه و نوع نگاه و دستگاه تبیینی فهم مبنایی از سنت، تصریح کرد: ما در فضای تمدن اسلامی به شخصیتهایی همچون سیدمصطفی مدرس مصلی نیاز داریم.
استاد فلسفه و عرفان حوزه علمیه قم خطاب به حاضران با بیان اینکه جنس کار حوزه را نباید با نیروهای فرهنگی عمومی بست که البته نیروهای فرهنگی عمومی خوب هستند، گفت: شما باید هدایتگر نیروهای فرهنگی عمومی باشید؛ حوزه در فضای فرهنگی نباید خود را در حد فرهنگ عمومی معنا کند، بلکه باید هدایتگریهای کلان داشته باشد، جدیتر تحلیل کند و به عمقها برسد.
آیتالله یزدانپناه از طلاب علوم دینی خواست که تحلیلهای خود را عمیقتر و بررسی و جستجوهایشان را بیشتر کنند، درباره موضوعات به صورت عالمانه به بحث و بررسی بپردازند و حتی آنها را در سنت معنادار کنند، فضای اجتهاد دینی را محکم و از آن استفاده کنند و تبدیل به کسانی شوند که هدایتگریهای کلان دارند.