X
امام دوم شیعیان و اولین فرزند امام علی علیهالسلام و حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها بنا بر مشهور در پانزدهم رمضان سال سوم هجری در مدینه به دنیا آمد. پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله به دستور خداوند، ایشان را حسن نام نهاد و گوسفندی قربانی کرد و موی سر آن نورسیده را تراشید و به اندازه وزن آن، نقره صدقه داد. آن حضرت در ۳۷ سالگی به امامت و خلافت رسید و در سال ۴۱ه.ق. مجبور به صلح با معاویه شد. دوره حکومت آن حضرت شش ماه و سه روز طول کشید. امام حسن پس از صلح، به مدینه رفت و ده سال تا هنگام شهادت در مدینه بود.
یادداشت | محمد باغچقی عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیه السلام)
ویژهنامه «سرکوب دستمزد» نامهجمهور منتشر شده در شماره پنجم فصلنامه نامهجمهور «طبقه دولتمند و سرکوب رفاه» به صورت رایگان منتشر شد.
یادداشت | احمد کوثری مدیرگروه امت و تمدن پژوهشکده باقرالعلوم(علیه السلام)
پیشفروش هشت عنوان کتاب از جدیدترین آثار کارگروه تجربهنگاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در پایگاه اینترنتی فروش محصولات این پژوهشکده آغاز شد.
کارگاه آموزشی طرحنویسی پژوهشهای تجربهنگاری سومین جلسه از دوره یکساله آموزش تجربهنگاری فرهنگی کارگروه تجربهنگاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در قم برگزار شد.
کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در نشستی با حضور کارشناسان به بررسی پیامدهای لایحه تعطیلات آخر هفته را با با عنوان «شنبه یا پنجشنبه» پرداخت.
کارگروه علمی مطالعات خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام با همکاری سایر مراکز علمی و فرهنگی سلسله نشستهای مجازی روایت نخبگانی از تعملات پدر و دختر را برگزار میکند.
نام
تدوین کتاب راهنمایِ کاربردیِ تبلیغ در بین ورزشکاران
هدف
جمع آوری اطلاعات از تجربه نگاری های سطح کشور
مجری
علیرضا صانعی
کلیات
در واقع یکی از مهمترین شاخصهای حوزه انقلابی و روزآمد، خروجیهای علمی و عملیاتی نیروی انسانی و تناسب آنها با انجام وظایف جدید و مختلف در موقعیتهای گوناگون است. از این رو ورود طلاب به عرصه های اجتماعی، به ویژه ورزش و فراگیری نحوه تبلیغ آموزه های دینی و ارزش های نشأت گرفته از آن، جهت مواجهه منطقی و عالمانه با بحران های فکری و عقیدتی، خاصه در میان برخی از اقشار جامعه بهخصوص ورزش، امری عقلانی و ضروری خواهد بود چرا که هدایت و سعادت جامعه بشری را به ارمغان خواهد آورد. همچنین در ورزش و محیط های ورزشی به خاطر نبود کافی روحانی و مبلّغ، وجود دارد. از سویی هنوز مسئولین ورزشی برای ورود روحانیون به عرصه های ورزشی مجاب نشده اند لذا ضروری است مبلّغانی که پا در این عرصه می گذارند به تمامی جوانب آگاهی کامل داشته باشند و از تجربیات اندک مبلّغانی که در این محیط بوده اند استفاده کنند.
از سویی دیگر، ورزش و تربیت بدنی مخاطبین زیادی دارد و تبلیغ رسالت های الهی و دینی مسئولیت و تعهد علمای دین بوده و هست و در تبلیغ باید به دنبال ابزار کار تبلیغ باشیم، ورزش یکی از مهم ترین ابزارهای تبلیغ است. زیرا که بیشترین مخاطب را به خصوص در میان قشر نوجوان و جوان دارد. پس با توجّه به تنوّع و فراوانی علاقه مندان ورزش از نظر مخاطبین (شخصیت، سطح تحصیلات، سن، موقعیت و طبقه اجتماعی، تفاوت های فرهنگی و...) و تنوّع فراوان عرصه های تبلیغی در آن زمینه خصوصاً برای نسل جوان و نوجوان، ایجاب می کند در این عرصه با بهره گیری از فرصت ها و توانمندی های بالقوه و بالفعل موجود مورد توجّه دست اندرکاران امر تبلیغ قرار گیرد.
چهارمین شماره از فصلنامه «نامه جمهور» ویژهنامه انتخابات مجلس به همت کارگروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در 232 صفحه منتشر شد.