X
کتاب «فرهنگنامه فلسفه اسلامی» ذیل کلان طرح فرهنگنامه جامع علوم اسلامی انسانی به کوشش حسن رضایی توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر و راهی بازار کتاب شد.
نشست «باید از حقوق کارگران دفاع کرد؛ هماندیشی درباره سرکوب دستمزد و پویش مزد 1403» با حضور جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و منتخبان مجلس آینده در تهران برگزار میشود.
کتاب «سناریوپردازی آیندههای تبلیغ دین در ایران»، اثر حجتالاسلام احمد کوهی به همت انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر شد.
آناتومی یک بحران ساختگی، تأمین طبقاتی و تمدید بیگاری، افزایش دستمزد به مثابه استراتژی توسعه، مسئله کارگران؛ مسئولیت همگانی و مولدسازی، بازتولید طبقه مرفه جدید از مهمترین تیترهای جدیدترین شماره فصلنامه نامه جمهور است.
🖊 یادداشت | مهدی افراز
✍ حجت الاسلام سید علی موسوی
رئیس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در سال ۱۴۰۲ اقدام به انتشار 15 کتاب، در کارگروههای علمی مکتب امام، مطالعات تبلیغ، تاریخ و سیره، تاریخ اجتماعی، مطالعات اجتماعی، تجربهنگاری فرهنگی، ادیان و فرق و گفتمان توحید کرده است که در این خبر گزارش مختصری از هر یک از این آثار ارائه میشود.
از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) نقل شده فضائل امام علی(علیهالسلام) قابلشمارش نیستند و برپایه روایتی دیگر از پیامبر(صلی الله علیه و آله) بازگوکردن، نوشتن، نگاهکردن و گوشدادن به فضائل حضرت علی(علیهالسلام) نوعی عبادت و باعث آمرزش گناهان میشود.
شب قدر از مهمترین شبهای ماههای هجری قمری است؛ ثواب و فضلیت عبادات اعمال نیک در این ماه هزار برابر ماه دیگر است، اعمال بسیاری به شبهای قدر اختصاص دارد؛ قرائت قرآن و خواندن سورههای قرآنی دارای فضلیت و ثواب زیادی است.
امام دوم شیعیان و اولین فرزند امام علی علیهالسلام و حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها بنا بر مشهور در پانزدهم رمضان سال سوم هجری در مدینه به دنیا آمد. پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله به دستور خداوند، ایشان را حسن نام نهاد و گوسفندی قربانی کرد و موی سر آن نورسیده را تراشید و به اندازه وزن آن، نقره صدقه داد. آن حضرت در ۳۷ سالگی به امامت و خلافت رسید و در سال ۴۱ه.ق. مجبور به صلح با معاویه شد. دوره حکومت آن حضرت شش ماه و سه روز طول کشید. امام حسن پس از صلح، به مدینه رفت و ده سال تا هنگام شهادت در مدینه بود.
یادداشت | محمد باغچقی عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیه السلام)
نام
تجربه نگاری گروه فرهنگی- تبلیغی بقیه الله
هدف
جمع آوری اطلاعات از تجربه نگاری های سطح کشور
مجری
محمد صادق مراسلی
کلیات
گروه فرهنگی تبلیغی بقیه الله مصداق یکی از آن گروه هایی است که توانسته است با توجه به ویژگی ها و توانایی های فردی مبلغان و پیام هایی که آن ها به جامعه هدف خود منتقل می کنند تاثیر گذار باشد.این گروه در سال 1393 تشکیل شده است. پس از تاسیس این گروه اولین اعزام آن ها در فاطمیه صورت گرفت و آن ها در تدارک برای تبلیغ و ارتباط چهره به چهره با مردم در دریا بودند. «بنا بود عید فطر ۹۴ در دریا برنامه داشته باشیم ۴ نفر شدیم که برای تبلیغ چهره به چهره ابتدا کنار دریا قدم بزنیم. با لباس آخوندی. من دنبال حرکت تبلیغی جدید بودم صرفا منبر و این ها نباشد. گفتیم حالا چه کار فرهنگی آن جا انجام دهیم؟ می توانیم برنامه داشته باشیم؟ امکانات نداریم، چندتا شکلات و بادکنک برداشتیم و بعدازظهر عید فطر ۹۴ رفتیم دریا که قدم بزنیم. پارکینگ ۱ بابلسر رفتیم. به مردم تبریک می گفتیم و دیدیم مردم ما را نگاه می کردند عکس و سلفی. برای مردم حضور ما کنار دریا جالب بود. یه عده گفتند برای امر به معروف آمده اید گفتیم نه آمدیم شما را ببینیم روز اول بازخورد خوب بود. فردا هم آمدیم و تا ۱-۲ هفته قدم زدن ما کنار ساحل ادامه پیدا کرد. ۴تایی می رفتیم دو به دو قدم میزدیم. با مردم چایی می خوردیم درد و دل می کردند. بدون هیچ موضع گیری حرفشان را گوش می کردیم.۲ هفته گذشت گفتیم دیگه چه کار میتوانیم بکنیم گفتیم مسابقه برگزار کنیم منم از قبل مجری گری و مسابقه داشتم تجربه این کار را داشتم. امکانات نداشتیم.»
در همان سال اول گروه با بازخوردهای متفاوتی روبرو شد. از اولین پستی که محمدرضا زائری برای آن ها گذاشت تا کلیپ طنزی که شبکه من و تو برای آن ها ساخت.
«تابستان ۹۴ در حد ۲۰ برنامه داشتیم که همان سال آقای محمدرضا زائری اولین پست خبری که حضور طلبه ها در ساحل با چندتا عکس در اینستا گذاشت و خبرگزاری فارس و شبکه افق تماس گرفتند آمدند و عکس و گزارش تهیه کردند. آن سال، سال خوبی بود و معروف شدیم و شبکه من و تو یک کلیپ ۹۰ ثانیه ای برای ما ساخت، مسخره مان کرد»مسئله ما در این تحقیق کشف این پرسش است که گروه فرهنگی تبلیغی بقیه الله بعد از گذشت پنج سال از تاسیسش چه الگوی تبلیغی موثری را به کار گرفته است که توانسته در منطقه بابلسر موفق باشد و با مردم ارتباط خوبی برقرار کند؟
ویژهنامه «سرکوب دستمزد» نامهجمهور منتشر شده در شماره پنجم فصلنامه نامهجمهور «طبقه دولتمند و سرکوب رفاه» به صورت رایگان منتشر شد.