X
امام دوم شیعیان و اولین فرزند امام علی علیهالسلام و حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها بنا بر مشهور در پانزدهم رمضان سال سوم هجری در مدینه به دنیا آمد. پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله به دستور خداوند، ایشان را حسن نام نهاد و گوسفندی قربانی کرد و موی سر آن نورسیده را تراشید و به اندازه وزن آن، نقره صدقه داد. آن حضرت در ۳۷ سالگی به امامت و خلافت رسید و در سال ۴۱ه.ق. مجبور به صلح با معاویه شد. دوره حکومت آن حضرت شش ماه و سه روز طول کشید. امام حسن پس از صلح، به مدینه رفت و ده سال تا هنگام شهادت در مدینه بود.
یادداشت | محمد باغچقی عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیه السلام)
ویژهنامه «سرکوب دستمزد» نامهجمهور منتشر شده در شماره پنجم فصلنامه نامهجمهور «طبقه دولتمند و سرکوب رفاه» به صورت رایگان منتشر شد.
یادداشت | احمد کوثری مدیرگروه امت و تمدن پژوهشکده باقرالعلوم(علیه السلام)
پیشفروش هشت عنوان کتاب از جدیدترین آثار کارگروه تجربهنگاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در پایگاه اینترنتی فروش محصولات این پژوهشکده آغاز شد.
کارگاه آموزشی طرحنویسی پژوهشهای تجربهنگاری سومین جلسه از دوره یکساله آموزش تجربهنگاری فرهنگی کارگروه تجربهنگاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در قم برگزار شد.
کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در نشستی با حضور کارشناسان به بررسی پیامدهای لایحه تعطیلات آخر هفته را با با عنوان «شنبه یا پنجشنبه» پرداخت.
کارگروه علمی مطالعات خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام با همکاری سایر مراکز علمی و فرهنگی سلسله نشستهای مجازی روایت نخبگانی از تعملات پدر و دختر را برگزار میکند.
دانشکده روانشناختی و علوم تربیتی
پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد
در رشته تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش
(گرایش تعلیم و تربیت اسلامی)
عنوان :
بررسی سیره تربیتی حضرت زهرا (س)
استاد راهنما:
دکتر محمد داودی
استاد مشاور:
دکتر محمد جواد زارعان
استاد داور:
دکتر سعید بهشتی
دانشجو: مریم وزینی پیروز
شهریور 1389
چکیده:
هدف کلی این تحقیق بررسی سیره تربیتی حضرت زهرا (س) می باشد. نوع تحقیق حاضر بنیادی، روش تحقیق توصیفی ـ تحلیلی، روش گردآوری اطلاعات روش کتابخانه ای و روش تجزیه و تحلیل داده ها کیفیو از نوع تفسیر ـ استنتاجی است.
در پاسخ به سؤال اول به مرور سیره کلی حضرت زهرا (س) در رفتار با پدر و همسر پرداختیم. سپس در بررسی سؤال دارم به بررسی اهداف تربیتی حضرت زهرا پرداختیم و باتوجه به سیره ایشان به هدف غایی قرب الی الله و اهداف واسطه ای، پرورش روحیه عبادت، پرورش روحیه جهاد و عدالتخواهی، پرورش جسم، آموزش معارف الهی و پرورش شخصیت عاطفی و اخلاقی دست یافتیم. در بررسی سؤال سوم با بررسی اصول تربیتی حضرت زهرا به اصول احترام به کودک، رعایت عدالت، توجه به نیازهای کودکان، توجه به حضرت زهرا به اصول احترام به کودک، رعایت عدالت، توجه به نیازهای کودکان، توجه به سلامتی کودکان و مراقبت و کنترل فرزند رسیدیم و در پاسخ به سؤال چهارم تحقیق با بررسی روشهای تربیتی حضرت زهرا (س) به روشهای گفتن اذان و اقامه در گوش فرزندان، سنت عقیقه، انتخاب بهترین نام ها، محبت به کودک، بازی با کودک، تشویق به دانش آموزی، ارائه الگوی عینی از اسلام، مسابقه و رقابتهای سازنده، استفاده از جاذبه شعر در تربیت، روش مباحثه و مناظره در بحث های علمی و آموزش دعا دست یافتیم.
کلید واژگان: سیره تربیتی، حضرت زهرا (س)، اهداف تربیتی، اصول تربیتی و روشهای تربیتی.
چهارمین شماره از فصلنامه «نامه جمهور» ویژهنامه انتخابات مجلس به همت کارگروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در 232 صفحه منتشر شد.