به گزارش روابط عمومی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام، ولادت امام علی (ع) در سیزدهم رجب سال ۳۰ عام الفیل رخ داده است. بنا به نقل علمای شیعه و گروه زیادی از اهل سنت، ولادت آن حضرت در خانه خدا (کعبه) اتفاق افتاده است. این جریان از اختصاصات آن حضرت بوده و در تاریخ بشریت سابقه نداشته و بعد از آن نیز تکرار نشده است.
پدر امام علی (ع)، ابوطالب بن عبدالمطلب است که با عبدالله بن عبدالمطلب پدر حضرت محمد صلی الله علیه و آله، برادر تنی و مادرشان فاطمه بنت عمرو بن عایذ مخزومی بود.[۱] ابوطالب کسی بود که بعد از مرگ عبدالمطلب سرپرستى حضرت محمد صلی الله علیه و آله را بر عهده گرفت و چون آن حضرت به پیامبری رسید از او حمایت نمود.[۲]
مادر آن حضرت نیز، فاطمه بنت اسد بن هاشم بن عبدمناف بود و حضرت علی علیهالسلام و برادران و خواهرانش، نخستین کسانی بودند که هم از سوی پدر و هم از سوی مادر هاشمی بودند.[۳]
فاطمه بنت اسد از جمله بانوان گروه نخست بود که به پیامبر صلی الله علیه و آله ایمان آورد و مسلمان شد و رنجهای ایام حضور در مکه را به همراه همسر و خانوادهاش متحمل گردید و در هنگام هجرت پیامبر صلی الله علیه و آله، وی نیز به مدینه هجرت نمود و در همین شهر مقدس بدرود حیات گفت. پیامبر صلی الله علیه و آله با پیراهن خود وی را کفن کرد و اقرار به ولایت فرزندش علی بن ابیطالب علیهالسلام را به وی تلقین کرد.[۴]
تولد حضرت علی (ع) در سیزدهم رجب سال ۳۰ عام الفیل، در شهر مکه معظمه و در داخل خانه خدا (کعبه) واقع گردید. تولد در خانه کعبه، فضیلتی ویژه حضرت علی علیهالسلام است و خدای متعال تنها وی را به چنین امتیازی کرامت نمود. نه پیش از او و نه پس از او، برای هیچ کسی چنین فضیلتی پدید نیامده است.[۵]
برخی با استناد به اینکه در زمان ولادت امام علی علیه السلام، مشرکین، کعبه را به بتکده تبدیل نموده بودند، در صدد انکار فضیلت بودن ولادت آن حضرت در کعبه بر آمده اند. اما این شبهه با توجه به اینکه در قرآن از کعبه به عنوان خانه خدا یاد شده است[6] و نیز با توجه به اینکه تا قبل از نزول آیه تغییر قبله، کعبه با وجود بتها در آن، قبله گاه مسلمانان بوده است، وارد نیست.
سالروز ولادت با سعادت حضرت امام علی (ع) و روز پدر پیشاپیش خجسته باد.
پانویس:
1ـ منتهی الآمال (شیخ عباس قمی)، ج ۱، ص ۱۱.
2ـ دائرة المعارف قرآن کریم مدخل ابوطالب از "محمدباغستانى، سید محمود دشتى، سید علیرضا واسعى"
3ـ خصائص الائمه علیهالسلام، ص ۳۹.
4ـ الارشاد، ص ۸؛ بحارالانوار (علامه مجلسی)، ج ۳۵، ص ۱۷۹؛ اهل بیت (نوفیق ابوعلم)، ص ۱۹۱.
5ـ الارشاد، ص ۸؛ خصائص الائمه علیهالسلام، ص ۳۹؛ منتهی الآمال، ج ۱، ص ۱۴۳.
6ـ «وَ إِذ بَوَّأْنا لِإِبراهیمَ مَکانَ البَیتِ أَنْ لا تُشرِک بی شَیئاً وَ طَهِّر بَیتِی لِلطَّائِفینَ وَ القائِمینَ وَ الرُّکعِ السُّجُودِ» (الحج - ۲۶) ترجمه: و (اى پیامبر! یاد کن از) آنگاه که براى ابراهیم جاى خانه کعبه را معین (و مبین) ساختیم (و او خانه را تجدید بناء کرد و وحى فرستادیم به او) که هیچ چیز را (نه در وجود و نه در پرستش) با من شریک مساز، و خانه مرا براى طواف کنندگان و ایستادگان (براى نماز آن عهد) و رکوع کنندگان سجود کنندگان پاک کن.
معرفی کتاب سیره امیرالمومنین علی علیهالسلام
این کتاب با هدف ترویج سبک زندگی اسلامی بر مبنای سیره امام علی (ع) نگاشته شده و در نگارش آن از احادیثی استفاده شده که دال بر تکرار یک فعل و رفتار در زندگی امام (ع) باشد و منبع احادیث در کتاب مستند شده است.
در کتاب سیره حضرت امیرالمؤمنین امام علی (ع)، سیره آن حضرت در اصول عقاید، عبادات، قرآن و ذکر، اخلاق و آداب و احکام مورد بررسی قرارگرفته است.
کتاب شامل 5 فصل است که فصل اول آن به بررسی نامها و ویژگیهای فردی آن حضرت پرداخته است. فصل دوم با عنوان اصول عقاید و فصل سوم عبادت، قرآن و ذکر در سیره آن حضرت را بیان کرده است؛ فصل چهارم اخلاق و آداب و فصل پنجم شامل احکام است.
از ویژگیهای کتاب میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
1. احادیثی برگزیده شده است که حکایتگر استمرار و تکرار عمل است؛ گرچه در لفظ حدیث به تکرار اشاره ای نشده باشد.
۲. همچنین اگر در حدیث عبارت: «کان یقول» آمده، سیره قولی محسوب و ثبت شده است؛ زیرا به تعبیر حضرت امام خمینی به مفاد کان یقول غیر از قال یا یقول است؛ زیرا از آن، استمرار، فهمیده و معلوم می شود که آن حضرت این کلام را مکرر می فرموده اند.
٣. درباره کتب حدیث عامه با توجه به اینکه متأسفانه اکثر آنان از احادیث اهل بیت(ع) خالی هستند؛ لذا به جز کتاب های کنزالعمال و تاریخ ابن عساکر جلدهای مربوط به ائمه و نیز تک نگاری هایی چون تذکرة الخواص، فصول المهمه، مناقب خوارزمی و ... که به صورت کامل مطالعه شد، کتابهای حلیة الأولیاء، معجم کبیر طبرانی، جامع الأصول، طبقات ابن سعد، صحاح، سنن و نیز به صورت موردی دیده شده است؛ البته در برخی موارد نیز برای ارجاع حدیث به منبع اصلی به بعضی از کتب عامه مراجعه و به آنها ارجاع داده شده است.
۴. اصرار براین بوده است که احادیث در حد امکان به منابع اصلی و یا مشهور و مورد اعتماد ارجاع داده شود و فقط در صورت دسترسی نداشتن به منبع اصلی، به منابع متأخر بسنده شده است.
۵. همچنین سعی شده است تا احادیث با ذکر سند ثبت شود و فقط درباره احادیث نقل شده از تاریخ ابن عساکر و مشابه آن که سندهای طولانی داشته و با ذکر القاب و اوصاف محدثان همراه بوده، این نکته مراعات نشده و اسناد مفصل، حذف شده است.
6. به دلیل پرهیز از مفصل نویسی، بعضی از احادیث مفصل نیز تلخیص یا تقطیع شده و تنها به سیره مورد نظر اکتفا و به ویژه در نقل احادیث ادعیه مفصل از ائمه لالا فقط به نقل مقدمه و بخش کوتاهی از دعا بسنده شده است.
7. تلاش شده است تا حد امکان برای هریک از احادیث، بیشتر از یک منبع، شناسائی و نیز متن های مشابه و یا دارای تفاوت اندک و نیز مضمونهای متحد، به هم ارجاع داده شود. گرچه در صورت نیاز، به برخی از تفاوت ها در پاورقی اشاره شده است.
۸ احادیث مشترک بین دو یا چند معصوم با توجه به دو نکته تنظیم شده است؛ چنانچه در حدیث یادشده، نشان بارزی از اختصاص آن به یکی از معصومین بوده، طبق همان عمل شده است و چنانچه چنین نشانه ای وجود نداشته، آن حدیث در فصل مربوط به معصومی که تقدم تاریخی داشته، آمده است.
۹. هدف از نگارش این مجموعه گردآوری احادیث و آثار مربوط به سنن عملی و سیره مداوم معصومین(ع) بوده و درباره صحت مضمون و یا سند حدیث تحقیقی صورت نگرفته است و فقط در بعضی از موارد که مطلب، خلاف صریح قرآن کریم یا کذب در آن، صریح بوده، آن مطلب، حذف شده و یا در پاورقی درباره آن توضیح مختصری آمده است.
کتاب سیره حضرت امیرالمومنین امام علی علیهالسلام را پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام به قلم محمود لطیفی، 528 صفحه وزیری و شمارگان 1000 نسخه منتشر کرده است که میتوانید آن را از فروشگاه مجازی www.pbshop.ir به مبلغ 160 هزار تومان تهیه کنید.
📌 لینک خرید کتاب:
🌐 اینجا