به گزارش روابط عمومی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام، در فرهنگ غنی اسلام، تفریح از مراحل و اجزای سیر تکاملی و رشد شخصیت فردی و اجتماعی انسان به حساب میآید و تفریحی مناسب است که با اصول تعلیم و تربیت اسلامی و رشد استعدادهای روانی و شخصیتی مغایرت نداشته باشد و باعث آزار و اذیت دیگران نشود.
یکی از تفریحات خوب در اجرای برنامههای کلاسی و اردویی و جمعهای خانوادگی، اجرای مسابقه و تهیه جایزه از طرف والدین، معلمان و دستاندرکاران امور تعلیم و تربیت، برای انجام مسابقاتی مانند معلومات عمومی، پرسش و پاسخ، تکرار جمله با سرعت، مشاعره، لطیفهگویی و ورزش (مانند پرتاب توپ در سبد یا گلدان و پرتاب تیر یا دارت) است.
از آنجا که بیشتر پیامهای مبلّغان فرهنگی و دینی است، مسابقه یکی از ابزارهای بسیار مؤثر و کارآمد و ساده، برای آموزش، تربیت و انتقال پیام و مفاهیم دینی به شمار میرود و در عین جذاب بودن، میتواند پیامهای خود را به سادگی به مخاطبان برساند و با القاء غیرمستقیم، پیامهای فرهنگی و دینی را ارسال کرده و مخاطب بدون مقاومت و جبههگیری و با میل و رغبت زیاد، آنها را دریافت و جذب کند.
با بررسی روش کاری برخی مربیان و مبلّغان، بهخصوص مبلّغان کودک و نوجوان، میتوان دریافت که استفاده از ابزارهای مسابقه نتایج بهتری حاصل کرده و حتی تحسین و تشویق دیگران را به دنبال داشته است.
مبلّغ میتواند مطالب موردنظر خود را در قالب مسابقه ریخته و در اختیار مشارکتکنندگان در مسابقه قرار دهد. حتی میتوان مباحث دشوار و مشکل مذهبی، علمی و فرهنگی را به مسابقه تبدیل کرد تا مشارکتکنندگان به راحتی و آسانی پذیرای مطالب و مباحث باشند.
یکی از مشکلات اساسی طلاب و مبلّغان دینی این است که این نوع مباحث بهصورت کلاسیک درنیامده تا بتوانند با دیدن آنها، این روشها را به صورت مطلوب اجرا کنند. با وجود تجربههای فردی خوبی که در این زمینهها وجود دارد، متأسفانه این روشها به طور کلاسیک و همراه با شواهد ملموس کمتر ارائه شده است.
مبلّغان و مربیان در صورت نداشتن الگوهای مناسب، نمیتوانند روش صحیح را درست پیدا کنند، چراکه یا باید زمان زیادی صرف کنند یا ممکن است اصلاً به مطلوب خود نرسند؛ کتاب «چم و خم مسابقه» حاصل جمعآوری تجربیات و تجربهنگاری برگزاری مسابقات تبلیغی برای کودکان و نوجوانان و درصدد پاسخ به حل این نیاز اساسی است.
این اثر در سه فصل «مسابقه، کاری ساده تا حدی پیچیده»، «چارچوبهای برگزاری مسابقه» و «دانستنیهای مسابقه» تدوین شده است که نویسنده در فصل نخست آن پس از ارائه مقدمهای کوتاه، درباره ابعاد مختلف اجرای مسابقه و نحوه تنظیم این کتاب سخن گفته و به بیان مباحثی همچون مسابقه، ابعاد و لوازم مسابقه، ایده، طراحی و برنامهریزی، اجرا یا شکل مسابقه و ویژگیهای یک مسابقه پرداخته است.
فصل دوم کتاب در سه بخش پیش از اجرا، نکات اجرایی مسابقه و مدلهای اجرای مسابقه تنظیم شده است که مخاطب را با زمینههای ورود مبلّغ به برگزاری مسابقه، ابزارها و لوازم تهیه محتوا برای مسابقه موفق، بایدها و نکات آموزشی پیش از اجرا، نکات آموزشی در اجرای مسابقه، توجه به مشکلات اجرای مسابقه و مدلهای اجرای مسابقه آشنا میکند.
فصل سوم کتاب نیز شامل دو بخش «نکات کلی و عمومی» و «پاسخگویی به سئوالات پژوهش» است که به بررسی پنج مبحث دانستنیهایی درباره ضرورت و اهداف مسابقه برای کودکان و جوانان، ویژگیهای مسابقات موفق و سالم، تقویت بُعد عاطفی و رفتاری، تقویت حس مثبت با پاسخگویی به هیجان و کنجکاوی مخاطب و مسابقه روشی برای انتقال مفاهیم میپردازد.
کتاب چم و خم مسابقه «تجربهنگاری برگزاری مسابقات تبلیغی برای کودکان و نوجوانان» تألیف محمود خیری و سیده زینب موسوی در قطع رقعی، 132 صفحه و شمارگان 300 نسخه توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر و روانه بازار نشر شده است.
علاقهمندان برای تهیه اثر میتوانند به این پیوند مراجعه کنند.