X
امام دوم شیعیان و اولین فرزند امام علی علیهالسلام و حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها بنا بر مشهور در پانزدهم رمضان سال سوم هجری در مدینه به دنیا آمد. پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله به دستور خداوند، ایشان را حسن نام نهاد و گوسفندی قربانی کرد و موی سر آن نورسیده را تراشید و به اندازه وزن آن، نقره صدقه داد. آن حضرت در ۳۷ سالگی به امامت و خلافت رسید و در سال ۴۱ه.ق. مجبور به صلح با معاویه شد. دوره حکومت آن حضرت شش ماه و سه روز طول کشید. امام حسن پس از صلح، به مدینه رفت و ده سال تا هنگام شهادت در مدینه بود.
یادداشت | محمد باغچقی عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیه السلام)
ویژهنامه «سرکوب دستمزد» نامهجمهور منتشر شده در شماره پنجم فصلنامه نامهجمهور «طبقه دولتمند و سرکوب رفاه» به صورت رایگان منتشر شد.
یادداشت | احمد کوثری مدیرگروه امت و تمدن پژوهشکده باقرالعلوم(علیه السلام)
پیشفروش هشت عنوان کتاب از جدیدترین آثار کارگروه تجربهنگاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در پایگاه اینترنتی فروش محصولات این پژوهشکده آغاز شد.
کارگاه آموزشی طرحنویسی پژوهشهای تجربهنگاری سومین جلسه از دوره یکساله آموزش تجربهنگاری فرهنگی کارگروه تجربهنگاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در قم برگزار شد.
کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در نشستی با حضور کارشناسان به بررسی پیامدهای لایحه تعطیلات آخر هفته را با با عنوان «شنبه یا پنجشنبه» پرداخت.
کارگروه علمی مطالعات خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام با همکاری سایر مراکز علمی و فرهنگی سلسله نشستهای مجازی روایت نخبگانی از تعملات پدر و دختر را برگزار میکند.
در نشست گفتمان توحید عنوان شدتعاملات و رفتار ها، نتیجه بسط اندیشه ها
جامعه درواقع يك پديدار انساني است، پديدار انساني چيست؟ پدیدار انسانی يعني هر آنچه در فکر انسان میگذرد در كنش او آمده و كنش در ساحت تعامل، به جامعه تبديل میشود.به گزارش مدیریت ارتباطات و روابط عمومی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی، یکشنبه 27 بهمن مرکز گفتمان توحید پژوهشکده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی نشستی با موضوع "توحید" برگزار نمود. استاد یزدان پناه از اساتید برجسته حوزه علمیه قم سخنران اصلی این نشست بود.استاد یزدان پناه خطاب به مرکز گفتمان توحید فرمودند:بحمدلله كاري را که شما شروع نموده ايد يكي از آرزوهاي ما بوده است. بنده انجام اين قبیل كارها را جزءكارهاي اساسي انقلاب میدانم. چون جزء بحثهاي بنيادي می باشد و در امتداد حرکت قرآن و انبیاست. علامه طباطبائي (رحمه الله) میفرمایند: همه آنچه كه در دين اسلام آمده است حول محور توحيد میگردد. قرآن توحید حقیقی و راههای رسیدن به آن را به همگان نشان داده است.وی فزود اساساً هر انديشهاي اگر بسط پيدا كند، همهجا و همۀ صحنهها را دربرميگيرد. وقتي فکری در انديشۀ انسان قرار گرفت و انديشۀ انساني آن را پذيرفت، آن انديشه در تعاملات و رفتار های او حاضر ميشود. من معتقدم پوچگرايي با اینکه غلطترين و غيرواقعيترين اندیشه بشری است، اگر بسط پيدا نماید میتواند در همهجاي اجتماع فراگير شود.وی خاطر نشان کرد جامعه درواقع يك پديدار انساني است، پديدار انساني چيست؟ پدیدار انسانی يعني هر آنچه در فکر انسان میگذرد در كنش او آمده و كنش در ساحت تعامل، به جامعه تبديل میشود. اگر انديشه را بسط دهند (بدون بسط نمیشود) بهراحتی همهجا را دربرمیگيرد؛ اين يك واقعيت است. بهويژه اينكه اصلاً حقيقيترين، واقعيترين و مهمترين مسئله و مركز ثقل همۀ مباحث «توحید» است و كلّ آنچه در دين میبينيم، با همۀ ابعاد و جهاتی که دارد، از همين توحيد نشأت می گیرد.وی اظهار داشت اساساً ما در صحنۀ اجتماعي با يك دوگانه روبهرو هستيم: دوگانۀ خدا و طاغوت. اگر توحید در صحنۀ اجتماع بیاید، و بسط پیدا نماید معنايش اين است که منحصراً توحید حاکم است. آیۀ «إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنوا» که در قرآن آمده است افادۀ حصر مینماید. يعني فقط خدا ولی است و بقيه از حیطه ولی بودن خارجاند. هر كسی هم كه تولّي داشته باشد و گرایش به توحید داشته باشد در جرگه حزبِ «الله» جلّ جلاله قرار می گیرد.
چهارمین شماره از فصلنامه «نامه جمهور» ویژهنامه انتخابات مجلس به همت کارگروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در 232 صفحه منتشر شد.