X
نشست نقد و بررسی کتاب «توحید خیالی (تضاد گفتمان وهابیت با گفتمان اسلام در توحید و شرک)» دومین نشست از سلسله نشستهای نقد کتاب پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیه السلام) برگزار شد.
هفتمین و هشتمین شماره فصلنامه نامه جمهور با عنوانهای «انسان فلسطینی و امکان رهایی» و «فلسطین و سلطه» توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر شد.
نشست نقد و بررسی کتاب «توحید خیالی (تضاد گفتمان وهابیت با گفتمان اسلام در توحید و شرک)» دومین نشست از سلسله نشستهای نقد کتاب پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیه السلام) برگزار میشود.
یادداشت | محمد باغچقی (1)
کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام نشست چهاردهم از سلسله نشستهای علمی جمهوری اسلامی شناسی را با حضور مدیران فرهنگی کشور برگزار کرد.
تفاهمنامه همکاری بین پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام و پژوهشکده زن و خانواده با هدف همکاری در امور پژوهشی، آموزشی، ارتباطات بینالملل و بهرهمندی از امکانات و توانمندیهای یکدیگر جهت تحقق اهداف مشترک به امضا رسید.
پنجاهودومین نشست اساتید برجسته حوزه فرق و مذاهب با حضور مدیرکل جدید ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی در سالن جلسات شهید زینالدین ادارهکل تبلیغات اسلامی قم برگزار شد.
یادداشت | محمد باغچقی عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام قم
نشست نقد و بررسی کتاب «آسیبشناسی نقد وهابیت» نخستین نشست از سلسله نشستهای نقد کتاب پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیه السلام) با ارائه حجتالاسلام احمد علیداد و نقد حجتالاسلام والمسلمین محمد صفر جبرئیلی برگزار شد.
رئیس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی پژوهشکده باقرالعلوم علیهالسلام از تأسیس حوزههای مطالعاتی ایدهمحور و معطوف به راهگشایی برای انقلاب اسلامی در این پژوهشکده خبر داد.
یادداشت | حمیدرضا باقری
قائم مقام پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام از تشکیل مجموعه گروهی از افراد دغدغهمند برای نگاشتن یادداشتهای اندیشهورزانه درباره مسائل فرهنگی و اجتماعی روز در این پژوهشکده خبر داد.
در ادامه دکتر رمضانی گفت: کارهای خوبی در زمینه حجاب انجام می دهیم اما اگر مباحث اقتصادی را هم اضافه کنیم برای تولید کنندگان جذاب تر خواهد بود. ۳ تعریف مهم از علم اقتصاد ارائه شده اس؛ یک تعریف علم تدبیر منزل است. تعریف دیگر علم تولید و توزیع و مصرف است که در ایران وقتی می گوییم اقتصاد بیشتر این تعریف را مد نظر داریم. جدید ترین تعریف، اقتصاد را به مثابه علم انتخاب و تصمیم گیری در نظر می گیرد.
وی افزود: در این چهارچوب اقتصاد امری گسترده تر از مسایل پول و مالی است و بلکه یک واقعیت روانشناختی و اجتماعی محسوب می شود. اگر اقتصاد را به مثابه علم انتخاب در نظر بگیریم و بدانیم که انتخاب چیزی، چیزهای دیگری را از دست می دهیم، بنابراین معلوم است که انتخاب ما بیش از امورات صرفاً پولی و مالی واجد بن مایه های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و روانی نیز است. در حقیقت انتخاب های ما صورت اقتصادی دارد و سیرت آن اعم از امورات صرفاً اقتصادی است. اینجاست که علم اقتصاد تبدیل به اَبَر دانش انسانی عمل می کند و ادعای مدیریت اجتماعی و فرهنگی جامعه را با ابزارها و تصمیم های ظاهراً اقتصادی دارد.
رمضانی در ادامه اظهار داشت: اگر با این منطق به مسأله اقتصادِ حجاب نگاه کنیم، اقتصاد حجاب یعنی دانش بررسی زمینه ها و دلایل و پیامدها و هزینه و فایده انتخاب یا عدم انتخاب حجاب. بنابراین هر کس که حجابی را انتخاب می کند در عین حال که برخی هزینه های مالی را انتخاب کرده است، انتخاب او می تواند متضمن برخی گشایش های مالی نیز باشد. همین طور وقتی کسی بی حجابی یا بدحجابی را انتخاب می کند، انتخاب او می تواند متضمن انواعی از محدودیت های اقتصادی باشد.
رمضانی در ادامه اظهار داشت: به عنوان مثال می شنویم در اروپا خانم ها در خیابان و اماکن عمومی این حجم از آرایش را که در خیابان های تهران دیده می شود مورد استفاده قرار نمی دهند. چرا؟ چون آن ها به اقتصاد آرایش و اقتضائات آن خود آگاهند و می دانند که دامن زدن به آرایش های افراطی می تواند هزینه زیادی را روی دست شان بگذارد. متقابلاً وقتی بانویی پوشش حداکثری را انتخاب می کند انتخاب او متضمن انواعی از گشایش های اقتصادی و جلوگیری از هزینه کرد های پر خرج در بدن آرایی است.
وی افزود: هر کالایی یک بازار دارد. بازار صرفاً یک محل نیست. منظور من از بازار آن سلسله روابط اقتصادی و مالی بین کنش گران اقتصادی است. در مورد حجاب نیز ما قطعاً احتیاج به بازار حجاب داریم. حال سوال این است که مثلاً بازار حجاب باید تعاونی باشد یا رقابتی؟ از طرفی نرخ بازدهی در اقتصاد مطرح است. مثلاً در حوزه چادر می توانیم این نکته را محاسبه کنیم تا کسانی که به دنبال سرمایه گذاری هستند ترغیب شوند و اطمینان از امنیت سرمایه گذاری شان پیدا کنند. سوال مهم این است که چرا ما مثل غربی ها نمی آییم برای فروش چادر در اروپا فرهنگ مان را صادر کنیم؟ حتی بحث اقتصاد می تواند ترغیب کننده باشد که در کشورهای دیگر کار فرهنگی کنیم. یک بحث دیگر موضوع فن آوری است. برای مثال در تولید چادر اگر روی پارچه نانو کار کنیم شاید بتوانیم بر بازار چین غلبه کنیم.
وی در ادامه گفت: بحث اخلاقی نیز مطرح است. از این زاویه عنصر مولد بودن و تولید کننده بودن باعث می شود افراد با این عنصر خود را نشان دهند نه به وسیله زیبایی ظاهری. امام موسی صدر به روستایی رفت که در آن جا زنان پوشش نامناسبی داشتند. اولین کاری که در آن جا انجام شد خرید چرخ خیاطی برای خانم ها بود برای رسیدن به همین عنصر مولد بودن.
کتاب «آزادی در زندان؛ تجربهنگاری فعالیتهای تبلیغی یک روحانی در زندان» به قلم الناز سادات قاسمی به زودی در انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر میشود.
کتاب «قبیله غریب؛ تجربهنگاری فعالیتهای فرهنگی حجتالاسلام صادقیفر در شهر نِکا» به قلم علیرضا نیکبین توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر میشود.
کتاب «شخصیتهای مسیحی» تألیف محمدصادق احمدی توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر شد.