سرمقاله
امام علي علیه السلام : کفي بالعلم شرفا ان يدعيه من لايحسنه و يفرح به اذا نسب اليه وکفي بالجهل ذما يبرا منه هو فيه
در ارجمندي دانش همين بس است که حتي اگر فردي، آن را نيکو نمي داند از داشتن آن، دم مي زند و هر گاه نسبت دانايي به او داده مي شود خوشحال مي شود و در نکوهندگي ناداني همين بس که حتي انسان هاي نادان و بي بهره از دانش از آن بيزاري مي جويند؛ به عبارت ديگر، آدمي تا زماني که در پي سعادت و موفقيت است دل به دانش و پژوهش بسته و به سبب ژرف انديشي و پژوهش، دستاوردهاي خود را در دامن پيروزي و پويايي معرفي مي کند.
پژوهش، زيربناي توسعه علمي است و پويايى دانش در گرو پژوهش. آدمي بدون تحقیق، نوآوری و ژرف یابی قادر نيست به اهداف والا دست يابد. فقدان ژرف یابی و پژوهش، ايجاد سکوت و سکون است و در پي آن با دنیای پیرامون خود به تدریج بیگانه شدن.
مطالعات معنوي، ژرف انديشي در بررسي و تأمل در باب هر آن چيزي است که در دايره معنويت و مرتبط با آن شکل مي گيرد؛ هر چند مطالعه درباره امور معنوي هيچ گاه از تب و تاب نمي افتد، لکن چند دهه اي است که در دنياي متجدد، شاهد ظهور و گسترش طيف جديد و بي سابقه اي از جريانات معنوي شده ايم.
آنچه اکنون از آن به جريانات نوپديد معنوي ياد مي شود مشتمل بر تعاليمي است که در حوزه معنويت، داعيه دار به سعادت رساندن انسانِ جوياي حقيقت است. بيش از چندين سال از کنکاش و مطالعه درباره اين گونه از معنويت در ايران سپري نشده است و بحث و پژوهش درباره انواع مصاديق معنويت هاي نوپديد در ميان محققان و نويسندگان، داراي قدمت و پيشينه اندکي است.
مطالعات معنوي تلاش مي کند تا ديباچه اي براي مطالعه در حوزه معنويت باشد؛ مطالعه اي که به طور اخص به بررسي هر جهان بيني و ايدئولوژي معاصري مي پردازد که مدعي ايجاد و ظهور هر نوع معنويت بي سابقه اي است و به طور کلي، به پژوهش در باب انواع و اقسام مباحث مرتبط با معنويت مي پردازد.
مطالعات معنوي مي کوشد تا معنويت و سعادت حقيقي را از انواع طرق مدعي جدا سازد و به ترويج آن همت گمارد؛ از اين رو براي نيل به اين هدف، دست هر صاحب فکر و صاحب قلمي را مي فشارد تا در کنار هم براي رسيدن به اين رسالت والا قدم بردارند.
سردبیر