گرایش تعلیم و تربیت اسلامی

گرایش تعلیم و تربیت اسلامی
گرایش تعلیم و تربیت اسلامی
گرایش تعلیم و تربیت اسلامی
[price] [lowprice] [highprice]

 

دانشکده روانشناختی و علوم تربیتی

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد

در رشته تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش

(گرایش تعلیم و تربیت اسلامی)

 

عنوان :

بررسی سیره تربیتی حضرت زهرا (س)

استاد راهنما:

دکتر محمد داودی

استاد مشاور:

دکتر محمد جواد زارعان

استاد داور:

دکتر سعید بهشتی

دانشجو: مریم وزینی پیروز

شهریور 1389

چکیده:

هدف کلی این تحقیق بررسی سیره تربیتی حضرت زهرا (س) می باشد. نوع تحقیق حاضر بنیادی، روش تحقیق توصیفی ـ تحلیلی، روش گردآوری اطلاعات روش کتابخانه ای و روش تجزیه و تحلیل داده ها کیفیو از نوع تفسیر ـ استنتاجی است.

در پاسخ به سؤال اول به مرور سیره کلی حضرت زهرا (س) در رفتار با پدر و همسر پرداختیم. سپس در بررسی سؤال دارم به بررسی اهداف تربیتی حضرت زهرا پرداختیم و باتوجه به سیره ایشان به هدف غایی قرب الی الله و اهداف واسطه ای، پرورش روحیه عبادت، پرورش روحیه جهاد و عدالتخواهی، پرورش جسم، آموزش معارف الهی و پرورش شخصیت عاطفی و اخلاقی دست یافتیم. در بررسی سؤال سوم با بررسی اصول تربیتی حضرت زهرا به اصول احترام به کودک، رعایت عدالت، توجه به نیازهای کودکان، توجه به حضرت زهرا به اصول احترام به کودک، رعایت عدالت، توجه به نیازهای کودکان، توجه به سلامتی کودکان و مراقبت و کنترل فرزند رسیدیم و در پاسخ به سؤال چهارم تحقیق با بررسی روشهای تربیتی حضرت زهرا (س) به روشهای گفتن اذان و اقامه در گوش فرزندان، سنت عقیقه، انتخاب بهترین نام ها، محبت به کودک، بازی با کودک، تشویق به دانش آموزی، ارائه الگوی عینی از اسلام، مسابقه و رقابتهای سازنده، استفاده از جاذبه شعر در تربیت، روش مباحثه و مناظره در بحث های علمی و آموزش دعا دست یافتیم.

کلید واژگان: سیره تربیتی، حضرت زهرا (س)، اهداف تربیتی، اصول تربیتی و روشهای تربیتی.

  • برچسب‌ها
  • پایگاه اطلاع رسانی, پورتال رسمی, پژوهشکده باقرالعلوم(ع)،تبلیغ،اطلاع رسانی،گلشن ابرار

مطالب مرتبط