کتاب سناریوپردازی آینده‌های تبلیغ دین در ایران منتشر شد

کتاب «سناریوپردازی آینده‌های تبلیغ دین در ایران»، اثر حجت‌الاسلام احمد کوهی به همت انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام منتشر شد.

کتاب سناریوپردازی آینده‌های تبلیغ دین در ایران منتشر شد
کتاب سناریوپردازی آینده‌های تبلیغ دین در ایران منتشر شد
کتاب سناریوپردازی آینده‌های تبلیغ دین در ایران منتشر شد
[price] [lowprice] [highprice]

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام، کتاب «سناریوپردازی آینده‌های تبلیغ دین در ایران»، اثر حجت‌الاسلام احمد کوهی در قطع رقعی، 576 صفحه، شمارگان 300 نسخه به تازگی توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام منتشر و روانه بازار نشر شده است.

 

این اثر خروجی رساله دکتری نویسنده است که در سال 95 با تصویب طرحنامه آن در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، فرایند تحقیق آن آغاز و در پایان تابستان 97 در آن دانشکده دفاع شده است.

 

نگارنده این پژوهش،‌ پس از مرور کلان‌روندهای جهانی، پیامدهای روندهای آینده دینداری و روندهای آینده ارتباطات و رسانه‌ها، با روش تحلیل روندها و عوامل کلیدی مؤثر بر آن، آینده تبلیغ دین را بررسی کرده است. بر اساس این مطالعه، تبلیغ دین در آینده کارِ دشوارتری خواهد شد؛ چرا که نقش عموم مردم در آن بیشتر می‌شود و سازمان‌ها و نهادهای دولتی با چالشِ نقش مواجه خواهند شد.

 

همچنین، تکثر در الگوها و روش‌های تبلیغی، مشهود خواهد بود و نیاز به خلاقیت و مهارت‌های ابداع محسوس می‌شود. افزون بر این، اعزام مبلغ، الگویی ناکارامد تلقی می‌شود و گروه‌ها و مؤسسات تبلیغی با چاشنی درآمدزایی و ارتباط بده‌بستان با مخاطبان، به سمت الگوهای جدیدی از تعامل پیش می‌روند.

 

مبلغان دین، بیش از آنکه ارائه‌دهندگان اطلاعات دینی باشند، پاسخگویان به نیازهای عاطفی، عرفانی و معنوی مخاطبان خود بوده و به همین دلیل، نیازمند مهارت‌های ارتباطی خواهند بود.  بنابراین، به دلیل عدم ‌قطعیت‌های موجود، آینده‌ای یگانه در انتظار تبلیغ نیست.

 

نویسنده در اثر خود تلاش می‌کند به وصف و تحلیل آینده‌های پیش‌روی تبلیغ دین ایران در دهه آینده و در ادامه توسعه و پردازش سناریوهای آینده تبلیغ دین در ایران و پیشنهاد راهبردهای اختصاصی و پابرجا برای سناریوها بپردازد.

 

تبیین وضعیت موجود در ابعاد و عناصر نظام تبلیغ دین، تبیین روندها و عوامل اثرگذار بر آینده تبلیغ دین، کمک به متولیان تبلیغ برای تغییر نگرش آن‌ها به «واقعیت‌های پنداری» و نزدیک کردن هرچه بیشتر دیدگاه آن‌ها به «واقعیت‌های موجود» و یا «واقعیت‌های در حال ظهور»، از طریق تحلیل وضعیت، تعیین عدم قطعیت‌های کلیدی و پردازش داستان‌های آینده و تعیین خط سیر و روایت‌های آینده از اهداف اختصاصی این پژوهش به شمار می‌رود.

 

در بخشی از پیشگفتار کتاب به قلم نویسنده آن می‌خوانیم: تلاش برای تبلیغ، ‌ترویج و گسترش دین و هدایت مردم، از تلاش‌های تاریخی پیامبران و بزرگان دین است که در آن سعی عظیم و جهاد شبانه‌روزی کرده‌اند. هرچند اصل دین و تلاش‌های تبلیغی در آینده باقی خواهد ماند و در آن تغییری نیست؛ ولی ابزارهای تبلیغی و روش‌های آن به شدت در حال تغییر است.

 

این تغییر می‌تواند به حدی گسترده باشد که معنا و مفهوم تغییر را عوض کند و حتی معنای «مبلغ» بودن را نیز تغییر دهد. افراد دیگری با ظواهری متفاوت و با رفتارها و روش‌هایی متفاوت به تبلیغ بپردازند و اهداف و استراتژی‌های متفاوتی را هم برگزینند. این کتاب به دنبال بازکردن راهی به سوی آینده تبلیغ است؛ راهی برای تفکر پیرامون آینده و روندهایی که نشان دهنده تغییرات و تحولات آتی هستند.

 

کتاب «سناریوپردازی آینده‌های تبلیغ دین در ایران» در پنج فصل کلیات تحقیق، مرور ادبیات و پیشینه تحقیق، روش تحقیق، تجزیه و تحلیل داده‌ها و نتیجه‌گیری و پیشنهادها تدوین شده است و مطالعه آن به مبلغان علوم دینی و علاقه‌مندان این عرصه توصیه می‌شود.

 

  • برای تهیه اثر به فروشگاه اینترنتی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام به نشانی زیر مراجعه شود:
  • www.pbshop.ir

 

  • برچسب‌ها
  • پایگاه اطلاع رسانی, پورتال رسمی, پژوهشکده باقرالعلوم(ع)،تبلیغ،اطلاع رسانی،گلشن ابرار

مطالب مرتبط