X
یادداشت | احمد کوثری مدیر گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
یادداشت | محمد جواد فلاح مدیر گروه مطالعات خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
یادداشت | رضا طراوت سومین یادداشت از سری عقلانیت نظام
یادداشت | فاطمه سادات تقوی پژوهشگر کارگروه مطالعات فضای مجازی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
یادداشت | علیرضا مؤمن آرانی مدیرگروه تجربهنگاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
مقاله | محمد حاجیعلی کنگانی، سعیده حاجیعلی کنگانی، علی مطیعالله منتشر شده در نخستین شماره دوفصلنامه امت و تمدن
یادداشت | محمدجواد رضازاده پژوهشگر کارگروه مطالعات فضای مجازی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
یادداشت | زهرا ابراهیم زاده پژوهشگر کارگروه مطالعات فضای مجازی پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام
یادداشت | امیر سعادتی مدیر کارگروه روزنامهنگاری اندیشه پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم(علیهالسلام)
گفتاری در جمع فیلمنامهنویسان مرکز آفاق حوزه هنری خراسان رضوی
یادداشت | محمد باغچقی عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع)
یادداشت | محمدجواد رضازاده پژوهشگر کارگروه مطالعات فضای مجازی پژوهشکده باقرالعلوم علیهالسلام
یاداشت | محمدجواد رضازاده پژوهشگر کارگروه مطالعات فضای مجازی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
یادداشت | محمد طلایی مدیر کارگروه سیره امام و رهبری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
یادداشت | احمد کوثری مدیر گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
یادداشت | امیر سعادتی مدیر کارگروه روزنامهنگاری اندیشه پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
مقاله | وحید خورشید منتشر شده در نخستین شماره دو فصلنامه امت و تمدن
نتایج تازهترین پژوهش مرکز مطالعات فرهنگی تیام نشان میدهد جامعه تهران در بحران جنگ دوازدهروزه رژیم صهیونیستی، بهجای فرسایش روانی و اجتماعی، نوعی ایمان جمعی فعال از خود بروز داده است؛ ایمانی که به بازتولید همبستگی ملی و تقویت هویت دینی ایرانیان انجامیده است.
در آستانه جهشی تازه در حوزه تجربهنگاری فرهنگی و تبلیغی، پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام میزبان آیین رونمایی از ۴۰ عنوان کتاب تازهمنتشرشده این کارگروه خواهد بود؛ مجموعهای که حاصل سالها پژوهش میدانی، ثبت روایتها و بازخوانی تجربههای موفق نیروهای فرهنگی انقلاب اسلامی است.
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام، چهار اثر برگرفته از سخنرانیهای روشمند ویژه ایام فاطمیه را منتشر کرده است که مطالعه آنها به طلاب و مبلغان دینی توصیه میشود.
در دیدار مدیر کارگروه مطالعات خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام و مدیر شبکه دو سیما، ظرفیتها و رویکردهای این شبکه در حل مسائل خانواده مورد بررسی قرار گرفت و بر توسعه همکاریهای مشترک در حوزه تحکیم نهاد خانواده تأکید شد.
کارگروه مطالعات خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام با هدف تقویت بنیان خانواده ایرانیـاسلامی، تاکنون مجموعهای از فعالیتهای علمی، آموزشی و فرهنگی را در زمینه تربیت، اخلاق، روانشناسی و رسانه سامان داده است.
حجتالاسلام والمسلمین سیدعلی موسوی، رییس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، با حضور در دفتر مدیر حوزههای علمیه، با آیتالله علیرضا اعرافی دیدار و گفتوگو کرد. آیتالله اعرافی در این دیدار، پنج محور مهم در حوزه تبلیغ و مواجهه روحانیت با مسائل روز را تبیین کرد.
مدیرگروه مطالعات فضای مجازی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، در چهارمین کنفرانس ملی فضای سایبر، با ارائه «طرحی نو در طراحی سکوهای مجازی»، بر لزوم تغییر پارادایم فناوری تأکید کرد.
نشست علمی «مصطفای روح خدا» به مناسبت گرامیداشت چهل و هشتمین سالگرد شهادت آیتالله سیدمصطفی خمینی (ره)، به همت کارگروه تاریخ و سیره امام و رهبری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) برگزار شد.
به گزارش مدیریت ارتباطات و روابط عمومی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی، نشست بررسی الگوی نظارت بر VOD (شبکه نمایش خانگی) به همت اتاق اندیشه ورزی و ایده پردازی این پژوهشکده در مورخه 20 مرداد ساعت 17 در سالن اجتماعات برگزار گردید.
به همت پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام نشست "مدل ارزیابی محتوایی شبکه نمایش خانگی (VOD)" برگزار شد
در ابتدای جلسه حجت الاسلام حیدری پور توضیحاتی درباره پژوهشکده باقرالعلوم و فعالیتهای کارگروهها آن ارائه فرمودند و در ادامه آقای علیرضا قربانی مسئول "اندیشکده مسیر" توضیحاتی بدین شرح درباره فعالیت این مجموعه ارائه نمودند: "اندیشکده مسیر" از سال 98 با محوریت فقه و رسانه به صورت منسجم با هدف بهبود و رشد سیاستهای جمهوری اسلامی در حیطه فرهنگ و رسانه با رویکرد اسلامی شروع به فعالیت نموده است. وی افزود از آنجا که مداخله را میشود در دوسطح ترویجی، مردمی و یا نهادهای حاکمیتی انجام داد، "اندیشکده مسیر" با نیازشناسی و هدفگذاری کمک به نهادهای بالادستی پروژه هایی را در این راستا اجرایی نمود. به علت خلأیی که برای تبلیغات سیاسی در حوزه فضای مجازی وجود داشت و قانون خاصی در این زمینه نبود و در چهارچوبهای نظارتی نیازمند اصولی بودیم، مجموعه مسیر مبتنی بر مطالعاتی که شد، سند چهارچوب هنجاری تبلیغات سیاسی در فضای صوت و تصویر فراگیر تدوین نمود.
وی خاطر نشان کرد این مطالعات پایه ای شد برای طراحی الگوی نظارت بر (VOD)ها، در این زمینه در دنیا ادبیات خوبی خلق شده است و برای این منظور 10 کشور و مجموعه هایی که در داخل ایران فعال بودند مورد مطالعه قرار گرفت و برای ساترا در حوزه کارگزاری سندی تدوین شد که قوانین و مقررات محتوایی و آیین نامه های تقصیلی در آن تدوین شد. بر اساس مطالعه ای که انجام گرفت، بررسی شد که در دنیا روی چه شاخصه هایی حساس هستند، بر اساس تلفیقی از ایده ها و تجربیات، مدلی طراحی شد که در آخرین نسخه، 13 شاخص سلبی و 4 شاخص ایجابی برای نمره دهی تدوین شده که با زیر شاخصها به 110 شاخص میرسد. تمایز این کار در این است که بر خلاف مدلهای دیگر که روی محتوا تمرکز دارد، خود رسانه و ارائه دهنده سرویس هم ارزیابی و نمره دهی میشود. مسئول "اندیشکده مسیر" اینگونه ادامه داد که در الگوی ارزیابی (VOD)ها فرایند ارزیابی تا نمره دهی اینگونه است که ابتدا فیلم ها در خوشه بندیهای مختلف تقسیم میشوند و نمونه برداری از خوشه های مختلف انجام می پذیرد و سپس به هر محتوا نمره اختصاص داده میشود و بعد از ارزیابی نمره ها به خود رسانه هم نمره داده میشود. در واقع هر رسانه خوشه های محتوایی دارد: سریال ایرانی، آمریکایی، ترکیه ای و ... فیلم ایرانی، ترکیه ای و ... از خوشه های مختلف نمونه گیری میشود و به این نمونه ها نمره بر اساس 13شاخص سلبی و 4 شاخص ایجابی که با زیر مجموعه ها 110 شاخص میشود داده میشود و در نهایت به عنوان مثال نمره خوشه سریال فیلم آمریکایی استخراج میشود و در نهایت جمع بندی شده به رسانه نمره داده میشود که بر اساس این نمره ها از طرف سازمان تنظیم گر تذکرات لازم داده میشود. 13 مولفه ی اصلی ایجابی که برای ارزیابی محتوایی خوشه ها لحاظ شده به این ترتیب می باشند: 1- خشونت، وحشت، پریشانی و رنج شدید در مخاطب 2- محتوای اروتیک 3- ناهنجاری و انحرافات جنسی 4- آسیب به ارزشهای خانواده 5- پوشش و آرایش 6- آسیبهای اعتقادی 7- ترویج تعصبات نژادی قومی و جنسیتی 8- بی ادبی و بد زبانی 9- الکل مواد مخخدر و قمار 10- موسیقی ورقص 11- آسیب به ارزشهای ملی و انقلابی 12- امنیت ملی 13- حریم خصوصی و 4 شاخصهای ایجابی به قرار زیر می باشند: 1- بحث ترویج ارزشهای اخلاقی 2- ترویج ارزشهای ملیو انقلابی 3- نقد سازنده اجتماعی سیاسی 4- ارائه الگوهای مثبت اسلامی ایرانی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ[ مشاهده کل متن ]ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
کتاب «تکوین حزبالله: ریشههای اجتماعی ـ سیاسی شکلگیری حزبالله لبنان» نخستین اثر از مجموعه «کتاب مقاومت» است که بهتازگی به همت کارگروه مقاومت پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) رونمایی شده است.
نخستین شماره دوفصلنامه علمی امت و تمدن، به صاحب امتیازی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، مدیرمسئولی و سردبیری احمد کوثری منتشر و به عرصه نشر وارد شد. این نشریه، با تمرکز بر گفتمان تمدن نوین اسلامی، بستری برای همکاری و تولید سرمایههای علمی مشترک میان علمای شیعه و اهل سنت فراهم کرده است.
کتاب «فرهنگنامه منطق» به کوشش حسن رضایی و توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) منتشر و روانه بازار نشر شد.
کتاب «پناهِ پدر؛ مهارتهای اخلاقی و عاطفی در رابطه پدر – دختری»، نوشته محمدجواد فلاح، سرانجام پس از طی مراحل نشر، توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) به چاپ رسید و در دسترس علاقهمندان قرار گرفت.