X
مقاله | علی ماهیگیر منتشر شده در نخستین شماره دو فصلنامه امت و تمدن
یادداشت | محمدجواد فلاح مدیر گروه مطالعات خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
یادداشت | رضا سامان
یادداشت | سیدمحسن موتورچی پژوهشگر کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام)
یادداشت | محمد طلایی مدیر کارگروه تاریخ و سیره پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
یادداشت | مهدی همازاده مسئول کارگروه بازآفرینی هنری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
یادداشت | احمد کوثری مدیر کارگروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
✍️ حمیدرضا باقری
✍️ حمید باقری
✍️ محمدجواد فلاح
✍️حبیبالله اسداللهی
✍️ حبیب الله اسداللهی
✍️ حبیب الله اسداللهی مدیر مرکز فرهنگی رصد تیام
✍️ م.ص.صاد
مرجعیت با اتکا به درک درست از دوگانه استکبار و استضعاف و با شناخت دقیق از نقشه کفر جهانی در تقابل تمدن غربی در مقابل تمدن اسلامی بزرگترین ضربات را بر استکبار و جبهه کفر وارد ساخته است.
در آستانه هفته وحدت و میلاد پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) و امام جعفر صادق (علیهالسلام)، نرمافزار «جامعالاحادیث ۴» طی مراسمی در مرکز نور رونمایی شد؛ مراسمی که نماینده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) نیز در آن حضوری فعال داشت.
نشست مشترک حجتالاسلام والمسلمین موسوی، رئیس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) با مسئولان مرکز پژوهشهای صداوسیما با هدف بررسی راهکارهای عملی برای پر کردن شکاف میان تولیدات عمیق پژوهشی و نیازهای روز رسانه ملی برگزار شد.
همایش «امت احمد (صلی الله علیه و آله» با هدف بزرگداشت هزار و پانصدمین سال میلاد پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله)، همزمان با رونمایی از جلسات درس اخلاق مساجد قم و دوفصلنامه علمی «امت و تمدن»، به همت ادارهکل ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی، پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) و ادارهکل تبلیغات اسلامی استان قم برگزار شد.
نخستین شماره دوفصلنامه علمی امت و تمدن، به صاحب امتیازی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، مدیرمسئولی و سردبیری احمد کوثری منتشر و به عرصه نشر وارد شد. این نشریه، با تمرکز بر گفتمان تمدن نوین اسلامی، بستری برای همکاری و تولید سرمایههای علمی مشترک میان علمای شیعه و اهل سنت فراهم کرده است.
قائممقام پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) تولید «محتوای فعال و زنده» را شرط اصلی تأثیرگذاری فرهنگی دانست. مدیر امور بانوان ادارهکل تبلیغات اسلامی استان قم بر ضرورت تولید کتابهای کاربردی، روایتمحور و متناسب با مخاطب نوجوان تأکید کرد.
مرکز فرهنگی رصد تیام وابسته به پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، یک پژوهش پیمایشی با عنوان «سنجش مقاومت دینی مردم شهر تهران در جنگ ۱۲ روزه» را در دست اجرا دارد. این پژوهش به دنبال بررسی این فرضیه است که «مقاومت مردم ایران در جریان جنگ ۱۲ روزه، صرفاً برخاسته از احساس تعلق ملی و ایرانی بودن نبوده، بلکه از ریشههای عمیق دینی نیز برخوردار است.»
کتاب «فرهنگنامه منطق» به کوشش حسن رضایی و توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) منتشر و روانه بازار نشر شد.
مراسم رونمایی از دو کتاب «رزم سلامتی» و «عزاداری محرم و کرونا» که توسط کارگروه تجربهنگاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) به رشته تحریر درآمدهاند، با حضور مسئولان، نویسندگان و فعالان اجتماعی در سالن اجتماعات این پژوهشکده برگزار شد. این دو کتاب، به مستندسازی و تحلیل تجربیات فرهنگی و اجتماعی دوران همهگیری کرونا در قم میپردازند.
کتاب «پناهِ پدر؛ مهارتهای اخلاقی و عاطفی در رابطه پدر – دختری»، نوشته محمدجواد فلاح، سرانجام پس از طی مراحل نشر، توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) به چاپ رسید و در دسترس علاقهمندان قرار گرفت.
کتاب «گناهان کبیره در فضای مجازی» با تألیف سید محمد علویزاده و از سوی انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) منتشر شد. این کتاب با هدف بررسی، تحلیل و تبیین ارتباط میان گناهان کبیره و دنیای مجازی به نگارش درآمده و تلاشی است برای آگاهیبخشی به کاربران، بهویژه نسل جوان تا در مسیر مقابله با آسیبهای اخلاقی و دینی این فضا گام بردارند.
یک هفته تا اربعین حسینی باقی مانده و زائران دسته دسته از جای جای ایران و حتی کشورهای همسایه مسیر سرزمین عشق را در پیش گرفتهاند؛ مسیری که حالا مملو از تصاویر بینظیر دلدادگی شده و محلی برای تجلی عاشقی. اما راز اربعین فقط عاشقی نیست؛ اتحاد، همدلی و همبستگی میان مذاهب مختلف، یکی دیگر از اسرار این راهپیمایی تاریخی است که آن را میشود در موکبهای بیشمار مرزهای غرب و جنوب شرق کشور دید. موکبهایی که گردانندگان آنها، همگی اهل تسنن هستند.
ه گزارش مدیریت ارتباطات و روابط عمومی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی، نشست "دولت تاویل گر رویای اجتماعی" با ارائه آقای دکتر محمد حسین طاهری در تاریخ یکشنبه 14شهریور 1400 در سالن جلسات پژوهشکده باقرالعلوم بر گزار گردید. در این نشست آقای دکتر محمد حسین طاهری مباحث خود را در دو بخش، "چیستی رؤیای اجتماعی ایرانیان" و "نحوه تحقق آن توسط دولت مطلوب"، مورد بررسی قرار دادند.
به همت پژوهشکده باقرالعلوم نشست "دولت تاویل گر رویای اجتماعی" برگزار شد به گزارش مدیریت ارتباطات و روابط عمومی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی، نشست "دولت تاویل گر رویای اجتماعی" با ارائه آقای دکتر محمد حسین طاهری در تاریخ یکشنبه 14شهریور 1400 در سالن جلسات پژوهشکده باقرالعلوم بر گزار گردید. در این نشست آقای دکتر محمد حسین طاهری مباحث خود را در دو بخش، "چیستی رؤیای اجتماعی ایرانیان" و "نحوه تحقق آن توسط دولت مطلوب"، مورد بررسی قرار دادند. برای بحث از رؤیای اجتماعی میتوان از سه گرایش مطالعاتی نام برد، یک منظر علوم اجتماعی است که می توان رویای اجتماعی را مد نظر و مطالعه قرار داد، منظر دیگر با رویکرد آینده پژوهشی است که بحث رویا در این زمینه مطالعاتی الان شاید بیشتر شناخته می شود که نوعی آینده نگاری هم در پی دارد. و زمینه مطالعاتی سوم از منظر علوم سیاسی است که در سه ساحت: فلسفه سیاسی ، نظریه سیاسی و حکمرانی می توان با رویای اجتماعی مواجهه داشت. وی افزود آنچه مد نظر ماست بحث از منظر فلسفه و نظریه سیاسی است که در آن جایگاه دولت در تحقق رویای اجتماعی را مورد کنکاش علمی قرار می دهیم. دانش سیاسی که صبغه دانش هنجاری دارد در باره ترسیم و تحقق یک زندگی خوب بحث می کند و نظریه های سیاسی به عنوان بازوی عملیاتی و معادلاتی برای فلسفه سیاسی عمل می کنند و آن باید و نباید را به سمت پیاده سازی و تحقق عینی سوق می دهند، لذا از رویای اجتماعی اینجا می توان بحث نمود. در منطق درونی اندیشه های سیاسی هم معمولا از سه مرحله: وضع موجود، وضع مطلوب و شرایط انتقال از وضع موجود به وضع مطلوب بحث میشود. در اینجا هم وضع مطلوبی که اندیشمندان ترسیم می نمایند برخواسته از مطالعه و رجوع به عالم خیال و ساحت مثالی جامعه و پرداختن به این مساله است که چگونه میتوان از نابسندگیهای زندگی در وضع موجود عبور کرد و برای این عبور نیاز به تصویری است که لاجرم برخواسته از ذخیره و انباشت فرهنگی جامعه خواهد بود. وی خاطر نشان کرد راوی این رویا متفکران و رهبران اجتماعی هستند که این رویا را تبدیل به بسیج سیاسی می نمایند و به عالم تحقق و تعین نزدیک می کنند. در واقع رویای اجتماعی مولود قرار گرفتن یک جامعه در یک مجموع از بن بست هاست. در بن بستها است که سراغ رویا می رویم و وضعیت نامطلوب است که ما را دعوت به رویا می کند. رویای اجتماعی فرزند اعتراضهای بنیادین و فراگیری است که ساحت خیالی و مثال را آبستن یک رویا میکند. زاده حضور در شرایط آستانگی است. از یک طرف مایوس هستیم و از سوی دیگر چشم انتظار و امیدوار به یک روشنایی رو به فردا. تعبیری که حضرت آیت الله خامنه ای در تحلیل آیه 110 سوره یوسف دارند این است که در زمان یأس رسل هست که نصرت الهی نازل می شود و نزول نصرت باعث جهش می شود. از یک سو یک یأس فراگیر وجود دارد و از یک سو هم رهبران از یک امید قابل تحقق حرف می زنند و ایمان دارند. اینجاست که میتوانیم از یک رویا صحبت کنیم. در علم سیاست دو نوع رویا داریم یک رویای اتوپیک هست و یک رؤیا که تبدیل به چشم انداز شده است. در رؤیای اتوپیک دنبال تحقق نیستید و میدانند که محقق شدنی هم نیست مانند آنچه در اندیشه فارابی و افلاطون هست، که بیشتر جنس عالم مثالی دارد و شما تنها به آن تقرب می جویید و تحققش دست شما نیست. اما در ادبیات حکمرانی رؤیا از جنس چشم اندازاست که آن را می توان تبدیل به پروژه نمود. و برای رسیدن به آن برنامه ریزی عملیاتی کرد. هر دو نوع رؤیا در رؤیای ایرانی وجود دارد. رؤیایی که در عصر ظهور محقق میشود و ما به آن تقرب می جوییم. و رؤیایی که با عنوان تمدن نوین اسلامی رؤیای تحقق پذیر ایرانیان می تواند باشد. دکتر طاهری تصریح کرد جامعه نمونه اسلامی که محقق شده رؤیای اجتماعی مورد مطالبه است مگر بشرط تحقق دولت اسلامی شدنی نیست. در گرو تعیّن دولت مطلوب میتوان انتظار ساخت جامعه نمونه را داشت. بنا براین رؤیای اجتماعی بنابر ادبیات فلسفهی اسلامی، متعلق به خیال جمعی یک جامعه است و در عالم مثالی جامعه و ساحت قلبی آن سامان پیدا میکند. تحقق این رؤیا، یعنی حضور پدیدهی خیالی در عالم حس، فرآیندی است که میتوانیم آن را تاؤیل رؤیا بنامیم و نهادی را در جامعه پیجویی کنیم که نقش او، تاؤیل رؤیای جامعه باشد. این نهاد محقق کننده رؤیا دولت مطلوب است. دولتی که نوع جدیدی از مناسبات را رقم میزند که فراتر از الگوهای موجود و بر محوریت بسط اراده عمومی و زمینه ساز توسعه اختیار انسانها بنا نهاده شده است که با عنوان دولت اختیار شناخته میشود.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ[ مشاهده کل متن ]ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ