X
کتاب «فرهنگنامه فلسفه اخلاق» ذیل کلان طرح فرهنگنامه جامع علوم اسلامی انسانی به کوشش حسن رضایی توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر و راهی بازار کتاب شد.
نشست «باید از حقوق کارگران دفاع کرد؛ هماندیشی درباره سرکوب دستمزد و پویش مزد 1403» به همت پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلونم علیهالسلام با حضور جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و منتخبان مجلس آینده در تهران برگزار شد.
کتاب «سناریوپردازی آیندههای تبلیغ دین در ایران»، اثر حجتالاسلام احمد کوهی به همت انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر شد.
آناتومی یک بحران ساختگی، تأمین طبقاتی و تمدید بیگاری، افزایش دستمزد به مثابه استراتژی توسعه، مسئله کارگران؛ مسئولیت همگانی و مولدسازی، بازتولید طبقه مرفه جدید از مهمترین تیترهای جدیدترین شماره فصلنامه نامه جمهور است.
🖊 یادداشت | مهدی افراز
✍ حجت الاسلام سید علی موسوی
رئیس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در سال ۱۴۰۲ اقدام به انتشار 15 کتاب، در کارگروههای علمی مکتب امام، مطالعات تبلیغ، تاریخ و سیره، تاریخ اجتماعی، مطالعات اجتماعی، تجربهنگاری فرهنگی، ادیان و فرق و گفتمان توحید کرده است که در این خبر گزارش مختصری از هر یک از این آثار ارائه میشود.
از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) نقل شده فضائل امام علی(علیهالسلام) قابلشمارش نیستند و برپایه روایتی دیگر از پیامبر(صلی الله علیه و آله) بازگوکردن، نوشتن، نگاهکردن و گوشدادن به فضائل حضرت علی(علیهالسلام) نوعی عبادت و باعث آمرزش گناهان میشود.
شب قدر از مهمترین شبهای ماههای هجری قمری است؛ ثواب و فضلیت عبادات اعمال نیک در این ماه هزار برابر ماه دیگر است، اعمال بسیاری به شبهای قدر اختصاص دارد؛ قرائت قرآن و خواندن سورههای قرآنی دارای فضلیت و ثواب زیادی است.
امام دوم شیعیان و اولین فرزند امام علی علیهالسلام و حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها بنا بر مشهور در پانزدهم رمضان سال سوم هجری در مدینه به دنیا آمد. پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله به دستور خداوند، ایشان را حسن نام نهاد و گوسفندی قربانی کرد و موی سر آن نورسیده را تراشید و به اندازه وزن آن، نقره صدقه داد. آن حضرت در ۳۷ سالگی به امامت و خلافت رسید و در سال ۴۱ه.ق. مجبور به صلح با معاویه شد. دوره حکومت آن حضرت شش ماه و سه روز طول کشید. امام حسن پس از صلح، به مدینه رفت و ده سال تا هنگام شهادت در مدینه بود.
یادداشت | محمد باغچقی عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیه السلام)
بُريدة بن الحُصيب [1]
هنگامى كه پيامبر اسلام9 از مكه به مدينه مهاجرت مى فرمود، بريدة بن الحُصيب [2] مشهور به اسلمى در منزل غميم به حضور حضرت شرفياب شد و در حدود هشتاد خانواده از قبيله اش اسلام آوردند و به وطن خود برگشتند تا پس از جنگ احد به مدينه انتقال يافت و ساكن آنجا گرديد. او در جنگهايى كه پس از احد واقع شد شركت داشت [3] همراه پيامبر9 در شانزده جنگ حضور داشت [4] و در صلح حديبيه نيز حضور داشته و جزو اصحاب بيعت رضوان [5] مى باشد. در اين مدت ساكن مدينه بود تا آنكه بصره فتح شد، در آنجا خانه اى ساخت و ساكن بصره گرديد; در فتح خراسان و شهرهاى ايران جزو لشكريان اسلام بود و پس از استقرار اسلام در ايران ساكن مرو گرديد و در زمان خلافت يزيد بن معاويه در همان جا وفات يافت و به خاك سپرده شد ولى فرزندانش در مرو ماندگار شدند. [6] سایر محورهای این مقاله عبارتند از:
[1]. محقق: فرهاد علیزاده
[2]. بريده: به ضم باء و فتح راء و سكون ياء، حصيب به ضم حاء و فتح صاد
[3]. الاستيعاب، ابن عبدالبر 1:185 و اسدالغابة، ابن اثير 1:10-209 .
[4]. تاريخ مدينة دمشق، ابن عساكر 71:379 و الاصابه، ابن حجر 1:418 .
[5]. داستان بيعت شجره يا بيعت رضوان اين چنين است : هنگامى كه رسول خدا9از مدينه به مقصد عمره و زيارت خانه كعبه با جمعيتى در حدود 1400 نفر حركت كردند و به حديبيه رسيد، شترى كه پيامبر9بر آن سوار بود خوابيد و هر چه به او فشار آوردند حركت نكرد. پيامبر9فرمود: عادت اين شتر چنين نبود وليكن همان دستورى كه فيل سفيد را هنگامى كه اصحاب فيل او را به طرف مكه مى بردند، بازداشت اين شتر را بازداشته است. سپس عمر بـن خطاب را خواست تا به مكه بفرستد و از اهل مكه اجازه بگيرد تا وارد مكه شوند، و خانه خدا را زيارت كنند و قرباني ها را بكشند و برگردند. عمر گفت يا رسول الله! مرا در مكه خويشى نيست و از قريش مى ترسم ولى كسى را كه در مكه محترم است به شما معرفى مى كنم و او عثمان بـن عفان است. پيغمبر عثمان را خواست و فرمود به مكه نزد ابوسفيان و بزرگان قريش برو و به ايشان بگو كه ما براى جنگ نيامده ايم، خانه كعبه را زيارت و شتران خود را نحر مى كنيم و برمى گرديم. عثمان رفت و برگشتش طولانى شد، به پيغمبر و مسلمانان خبر رسيد كه عثمان را كشتند; حضرت ناراحت گرديد و فرمود : از اينجا برنمى گرديم تا با قريش بجنگيم، سپس مسلمانان و يارانش را به تجديد بيعت دعوت كرد و خود به درختى تكيه داد و مردم مى آمدند و با وى به اينكه از جنگ فرار نكنند بيعت مى كردند و در اين موقع اين آيه شريفه نازل گرديد:(لَقَدْ رَضِيَ اللّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ إِذْ يُبايِعُونَكَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ فَعَلِمَ ما فِي قُلُوبِهِمْ فَأَنْزَلَ السَّكِينَةَ عَلَيْهِمْ وَ أَثابَهُمْ فَتْحاً قَرِيباًوَ مَغانِمَ كَثِيرَةً يَأْخُذُونَها وَ كانَ اللّهُ عَزِيزاً حَكِيماً); خدا از مؤمنين خشنود شد به جهت آنكه در زير درخت با تو بيعت كردند و از صبر و يقينى كه در دل داشتند آگاه شد، پس اطمينان و قوت قلب به ايشان بخشيد و پيروزى بزرگ و غنيمتهاى سرشارى به ايشان پاداش داد. نزول اين آيه شريفه براى آنانكه از ياران پيغمبر در اين بيعت شركت داشتند مقام و فضيلتى اثبات كرد. (مجمع البيان، طبرسى 9:178).
[6]. الاستيعاب، 1:185 و اسدالغابه 1:210 جهت توضیح بیشتر رک:جلد چهارم دایره المعارف صحابه پیامبر9
ویژهنامه «سرکوب دستمزد» نامهجمهور منتشر شده در شماره پنجم فصلنامه نامهجمهور «طبقه دولتمند و سرکوب رفاه» به صورت رایگان منتشر شد.