X
کتاب «فرهنگنامه فلسفه اخلاق» ذیل کلان طرح فرهنگنامه جامع علوم اسلامی انسانی به کوشش حسن رضایی توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر و راهی بازار کتاب شد.
نشست «باید از حقوق کارگران دفاع کرد؛ هماندیشی درباره سرکوب دستمزد و پویش مزد 1403» به همت پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلونم علیهالسلام با حضور جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و منتخبان مجلس آینده در تهران برگزار شد.
کتاب «سناریوپردازی آیندههای تبلیغ دین در ایران»، اثر حجتالاسلام احمد کوهی به همت انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر شد.
آناتومی یک بحران ساختگی، تأمین طبقاتی و تمدید بیگاری، افزایش دستمزد به مثابه استراتژی توسعه، مسئله کارگران؛ مسئولیت همگانی و مولدسازی، بازتولید طبقه مرفه جدید از مهمترین تیترهای جدیدترین شماره فصلنامه نامه جمهور است.
🖊 یادداشت | مهدی افراز
✍ حجت الاسلام سید علی موسوی
رئیس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در سال ۱۴۰۲ اقدام به انتشار 15 کتاب، در کارگروههای علمی مکتب امام، مطالعات تبلیغ، تاریخ و سیره، تاریخ اجتماعی، مطالعات اجتماعی، تجربهنگاری فرهنگی، ادیان و فرق و گفتمان توحید کرده است که در این خبر گزارش مختصری از هر یک از این آثار ارائه میشود.
از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) نقل شده فضائل امام علی(علیهالسلام) قابلشمارش نیستند و برپایه روایتی دیگر از پیامبر(صلی الله علیه و آله) بازگوکردن، نوشتن، نگاهکردن و گوشدادن به فضائل حضرت علی(علیهالسلام) نوعی عبادت و باعث آمرزش گناهان میشود.
شب قدر از مهمترین شبهای ماههای هجری قمری است؛ ثواب و فضلیت عبادات اعمال نیک در این ماه هزار برابر ماه دیگر است، اعمال بسیاری به شبهای قدر اختصاص دارد؛ قرائت قرآن و خواندن سورههای قرآنی دارای فضلیت و ثواب زیادی است.
امام دوم شیعیان و اولین فرزند امام علی علیهالسلام و حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها بنا بر مشهور در پانزدهم رمضان سال سوم هجری در مدینه به دنیا آمد. پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله به دستور خداوند، ایشان را حسن نام نهاد و گوسفندی قربانی کرد و موی سر آن نورسیده را تراشید و به اندازه وزن آن، نقره صدقه داد. آن حضرت در ۳۷ سالگی به امامت و خلافت رسید و در سال ۴۱ه.ق. مجبور به صلح با معاویه شد. دوره حکومت آن حضرت شش ماه و سه روز طول کشید. امام حسن پس از صلح، به مدینه رفت و ده سال تا هنگام شهادت در مدینه بود.
یادداشت | محمد باغچقی عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیه السلام)
ابوموسى اشعرى [1]
ابوموسى اشعرى :
اسم او عبدالله بن قيس بن سليم بن حضّار بن حرب بن عامر [2] و نام مادرش ظبيه دختر وهب از قبيله ى عكّ بوده است او در مدينه مسلمان شد و در آن جا نيز از دنيا رفت. عبدالله بن قيس به كنيه و اسم طايفه اش يعنى ابوموسى اشعرى معروف است. [3] از عبدالله بن بريده نقل شده است كه ابوموسى مردى كوتاه قامت، لاغر اندام و كوسه (يعنى مردى كه صورتش مو ندارد) بود. [4] او يمنى الاصل است كه به همراه اشعريان به مكه آمد و با سعيد بن عاص بن ـ اميه هم پيمان شد و سپس در مكه مسلمان شد و به حبشه هجرت كرد و وقتى پيامبر(صلى الله عليه وآله) در خيبر بود، با مهاجران به مدينه بازگشت. برخى گفته اند: او از مهاجرين به حبشه نبود و در ميان قريش هم پيمانى نداشت; لكن او در مكه ايمان آورد و پيش قومش برگشت و ماند تا او و عدّه اى از اشعرى ها نزد رسول خدا(صلى الله عليه وآله) آمدند و ورودشان به مدينه با بازگشت مهاجران حبشه توأم شد و بدين جهت گفته شده ابوموسى با مهاجران حبشه آمد. [5]
سایر محورهای مقاله :
[1]. محقق : جواد نعمتی .
[2]. الاستيعاب، ابن عبدالبر 3 : 98 و 4 : 1762; أسد الغابه، ابن اثير 3 : 263; الاصابه، ابن حجر 4 : 181; جمهرة انساب العرب، ابن حزم : 397; الانساب، سمعانى : 176 و 266 و موسوعة طبقات الفقهاء، سبحانى 1 : 181.
[3]. جمهرة انساب العرب،ابن حزم :397 ; الانساب، سمعانى : 176 و 266; الاستيعاب، ابن عبدالبر 3 : 980 و 4 : 1764 و موسوعة طبقات الفقهاء،سبحانى 1:181.
[4]. الاصابه، ابن حجر 4 : 181.
[5]. الاستيعاب، ابن عبدالبر 4 : 1763; اسد الغابه، ابن اثير 3 : 264; الاصابه، ابن حجر 4:181; موسوعة طبقات الفقهاء، سبحانى 1 : 181 و شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحديد 13 : 313. ادامه مقاله در جلد سوم دایره المعارف صحابه
ویژهنامه «سرکوب دستمزد» نامهجمهور منتشر شده در شماره پنجم فصلنامه نامهجمهور «طبقه دولتمند و سرکوب رفاه» به صورت رایگان منتشر شد.