X
یادداشت | احمد کوثری مدیر گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
تحلیلی بر تغییر میدان نبرد بر اساس بیانات امام خامنهای
مقاله | دکتر کامیار صداقتثمرحسینی منتشر شده در نخستین شماره دوفصلنامه «امت و تمدن»
یادداشت | احمد کوثری مدیر گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم(علیهالسلام)
مقاله | ایوب شافعیپور منتشر شده در نخستین شماره دوفصلنامه «امت و تمدن»
مقاله | فرشاد مرادی منتشر شده در نخستین شماره دوفصلنامه «امت و تمدن»
یادداشت | احمد کوثری مدیر گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
یادداشت | زهرا ابراهیمزاده پژوهشگر کارگروه مطالعات فضای مجازی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
یادداشت | احمد کوثری مدیر گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم(علیه السلام)
یادداشت | محمدمهدی حسینزاده اصفهانی
نگاهی به جهتگیری سکولار داخلی و حمایت تکفیری منطقهای
یادداشت | احمدکوثری مدیرگروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
گزارشی از شکاف میان روایتهای رسانهای و هویت واقعی ایرانیان
یادداشت | علیرضا مومن آرانی؛ دکتری جامعه شناسی مدیر کارگروه تجربهنگاری فرهنگی تبلیغی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
یادداشت | محمد جواد فلاح مدیر گروه مطالعات خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
یادداشت | رضا طراوت سومین یادداشت از سری عقلانیت نظام
فصلنامه «نامهجمهور» در شماره یازدهم، با پیوندزدن محیط زیست به مسئله عدالت، سلطه و کنش اجتماعی، میکوشد روایتی بدیل از بحران ارائه دهد؛ روایتی که در آن، آب و زمین نه صرفاً منابع طبیعی، بلکه مسئلههایی سیاسی، اجتماعی و سرنوشتساز برای آینده جامعهاند.
حجتالاسلام حیدریپور قائممقام پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام تأکید کرد که پشت هر تجربه موفق، مجموعهای از تلاشها، شکستها و داراییهای انسانی نهفته است که ارزش واقعی یک تجربه را شکل میدهد.
دکتر مؤمن آرانی مسئول کارگروه تجربهنگاری فرهنگی پژوهشکده افزود: تجربهها در چارچوب فرهنگ و نظام دانایی شکل میگیرند و فهم آنها بدون توجه به زمینههای فرهنگی و تاریخی امکانپذیر نیست.
نشست علمی بررسی پیامدهای اجتماعی افزایش نرخ ارز با ارائه حجتالاسلام دکتر مجتبی نامخواه مدیر گروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام توسط دانشگاه باقرالعلوم علیهالسلام برگزار شد.
حضرت آیتالله العظمی مکارم شیرازی با تجلیل از تلاشهای علمی صورتگرفته در تدوین موسوعه «آیاتالاحکام»، این مجموعه را کاری مهم و خدمتی اثرگذار برای حوزههای علمیه دانستند و بر جایگاه برجستۀ قرآن در فرآیند استنباط فقهی تأکید کردند.
نشست نقد و بررسی کتاب «مدرسه آیندهساز»، اثر حجتالاسلام بختیاری، در تاریخ یکشنبه ۹ آذرماه در پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام با حضور جمعی از اندیشمندان و ناقدان حوزه تعلیم و تربیت برگزار شد.
مخنف بن سُليم الازدى الغامدى [1]
نام و نسب او مخنف بن سليم بن حارث بن سعد مناة بن غامد غامدى است. او را از اهالى كوفه و عده اى او را از اهالى بصره شمرده اند. او دو برادر به نام هاى صقعب و عبدالله داشت. از فرزندان او مى توان ابومخنف لوط بن يحيى، صاحب اخبار و سيره را نام برد. [2] نقل شده، مخنف پسر خاله (يا دايى) عايشه بود. [3] او سه پسر به نام هاى عامر (معروف به ابو رمله)، حبيب و محمد داشته است. [4] سایر محورهای این مقاله عبارتند از :
1. اسلام آوردن مخنف
2. مخنف در زمان عمر
3. مخنف در زمان عثمان
4. مخنف در زمان امام على(عليه السلام)
5. مخنف و جنگ جمل
6. مخنف و جنگ صفين
7. مخنف و فتنه ابن حضرمى
8. مخنف و مالك بن كعب
9. خطبه امام على (عليه السلام)
10. مخنف و نقل روايت
11. سرانجام مخنف
[1]. محقق: عبدالرضا عسكرى
[2]. الاستيعاب، ابن عبدالبر 4 : 1467 و نيز رك: اسد الغابه، ابن اثير 4 : 352 و الاصابه، ابن حجر 6 : 46. لوط بن يحيى بن سعيد بن مخنف بن سالم ازدى غامدى، معروف به ابو مخنف، شيخ محدثان و راويان اخبار در كوفه بود. ابومخنف از چهره هاى اهل فضل و حديث به شمار مى رفت، و روايت هاى او مورد اعتماد بود و هنگامى كه سند به او مى رسيد همه سكوت مى كردند. از امام باقر(عليه السلام) روايت كرده است و گفته شده او از امام صادق(عليه السلام) نيز روايت كرده كه صحيح نيست. كتاب هاى زيادى نوشته است، از جمله: المغازى، السقيفه، الردة، فتوح الاسلام، فتوح العراق، فتوح خراسان، الشورى، قتل عثمان، الجمل، صفين، النهر، الحكمين، الغارات، مقتل أمير المؤمنين، قتل الحسن(عليه السلام)، قتل الحسين(عليه السلام)، مقتل حجر بن عدى و.... (رجال النجاشى، نجاشى : 21-320)كشى گمان كرده او از اصحاب امير المؤمنين و از اصحاب امام حسن و حسين(عليهم السلام)، شمرده شده است. اما صحيح آن است كه پدرش از اصحاب امام على(عليه السلام) بوده و خودش آن حضرت را نديده است. (الفهرست، شيخ طوسى: 205 - 204 و نيز رك: رجال الطوسى، همو : 81). علماى اهل سنت همچون ذهبى و دارقطنى و ابن معين، روايات ابو مخنف را غير موثق و ضعيف دانسته اند. (ميزان الاعتدال، ذهبى 3 : 20 - 419) ابن ابى الحديد نيز مى نويسد: ابومخنف از محدثين و شيعه نيست و از رجال شيعه شمرده نشده است. (شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحديد 1 : 147) علامه شوشترى پس از بحث درباره مذهب ابومخنف مى نويسد: هيچ كس امامى بودن او را نقل نكرده است و نهايت سخنى كه درباره او مى توان گفت آن است كه وى فردى غير متعصب و نزديك به مذهب ما بوده است. (قاموس الرجال، شوشترى 8 : 20-619) استاد يوسفى غروى نيز مى نويسد: نمى توان ابو مخنف را شيعه امامى دانست چرا كه از طريق او هيچ نقل بى واسطه اى از امام سجاد(عليه السلام) (م: 92 هـ) و امام باقر(عليه السلام) (م: 115 هـ) نرسيده است در حالى كه وى هم زمان با آن بزرگواران مى زيسته است. افزون بر آن، نه سال از دوران امامت امام كاظم(عليه السلام) (م: 148 هـ) را درك كرده است اما حتى يك حديث از آن بزرگوار به روايت ابومخنف ديده نشده است. علماى رجال شيعه همچون كشى و نجاشى و شيخ طوسى درباره مذهب او سكوت كرده اند. (وقعة الطف، يوسفى غروى : 28)
[3]. معجم رجال الحديث، خويى 19 : 115.
[4]. مستدركات علم رجال الحديث، نمازى شاهرودى 7 : 389. جهت توضیح بیشتر رک :جلد هفتم دائره المعارف صحابه پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ[ مشاهده کل متن ]ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
کتاب «تکوین حزبالله: ریشههای اجتماعی ـ سیاسی شکلگیری حزبالله لبنان» نخستین اثر از مجموعه «کتاب مقاومت» است که بهتازگی به همت کارگروه مقاومت پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) رونمایی شده است.
نخستین شماره دوفصلنامه علمی امت و تمدن، به صاحب امتیازی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، مدیرمسئولی و سردبیری احمد کوثری منتشر و به عرصه نشر وارد شد. این نشریه، با تمرکز بر گفتمان تمدن نوین اسلامی، بستری برای همکاری و تولید سرمایههای علمی مشترک میان علمای شیعه و اهل سنت فراهم کرده است.
کتاب «فرهنگنامه منطق» به کوشش حسن رضایی و توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) منتشر و روانه بازار نشر شد.