X
یادداشت | احمد کوثری مدیر گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
تحلیلی بر تغییر میدان نبرد بر اساس بیانات امام خامنهای
مقاله | دکتر کامیار صداقتثمرحسینی منتشر شده در نخستین شماره دوفصلنامه «امت و تمدن»
یادداشت | احمد کوثری مدیر گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم(علیهالسلام)
مقاله | ایوب شافعیپور منتشر شده در نخستین شماره دوفصلنامه «امت و تمدن»
مقاله | فرشاد مرادی منتشر شده در نخستین شماره دوفصلنامه «امت و تمدن»
یادداشت | احمد کوثری مدیر گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
یادداشت | زهرا ابراهیمزاده پژوهشگر کارگروه مطالعات فضای مجازی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
یادداشت | احمد کوثری مدیر گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم(علیه السلام)
یادداشت | محمدمهدی حسینزاده اصفهانی
نگاهی به جهتگیری سکولار داخلی و حمایت تکفیری منطقهای
یادداشت | احمدکوثری مدیرگروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
گزارشی از شکاف میان روایتهای رسانهای و هویت واقعی ایرانیان
یادداشت | علیرضا مومن آرانی؛ دکتری جامعه شناسی مدیر کارگروه تجربهنگاری فرهنگی تبلیغی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
یادداشت | محمد جواد فلاح مدیر گروه مطالعات خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
یادداشت | رضا طراوت سومین یادداشت از سری عقلانیت نظام
فصلنامه «نامهجمهور» در شماره یازدهم، با پیوندزدن محیط زیست به مسئله عدالت، سلطه و کنش اجتماعی، میکوشد روایتی بدیل از بحران ارائه دهد؛ روایتی که در آن، آب و زمین نه صرفاً منابع طبیعی، بلکه مسئلههایی سیاسی، اجتماعی و سرنوشتساز برای آینده جامعهاند.
حجتالاسلام حیدریپور قائممقام پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام تأکید کرد که پشت هر تجربه موفق، مجموعهای از تلاشها، شکستها و داراییهای انسانی نهفته است که ارزش واقعی یک تجربه را شکل میدهد.
دکتر مؤمن آرانی مسئول کارگروه تجربهنگاری فرهنگی پژوهشکده افزود: تجربهها در چارچوب فرهنگ و نظام دانایی شکل میگیرند و فهم آنها بدون توجه به زمینههای فرهنگی و تاریخی امکانپذیر نیست.
نشست علمی بررسی پیامدهای اجتماعی افزایش نرخ ارز با ارائه حجتالاسلام دکتر مجتبی نامخواه مدیر گروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام توسط دانشگاه باقرالعلوم علیهالسلام برگزار شد.
حضرت آیتالله العظمی مکارم شیرازی با تجلیل از تلاشهای علمی صورتگرفته در تدوین موسوعه «آیاتالاحکام»، این مجموعه را کاری مهم و خدمتی اثرگذار برای حوزههای علمیه دانستند و بر جایگاه برجستۀ قرآن در فرآیند استنباط فقهی تأکید کردند.
نشست نقد و بررسی کتاب «مدرسه آیندهساز»، اثر حجتالاسلام بختیاری، در تاریخ یکشنبه ۹ آذرماه در پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام با حضور جمعی از اندیشمندان و ناقدان حوزه تعلیم و تربیت برگزار شد.
حُذَيفة بن اليمان [1]
حذيفه فرزند حُسَيل معروف به يمان مى باشد; و چون با طايفه يمانى ها هم پيمان بود به اين نام معروف گرديد.و برخى نيز نسبت حذيفه به يمان را نسبت به جدش مى دهند. نام جدش را جروة ذكر كرده اند و او هم پيمان با قبيله بنى عبدالاشهل بوده قبيله بنى عبدالاشهل از كشور يمن بشمار مى رود به همين دليل به نام جدش مشهور بوده است واين مطلب اخير را ترجيح داده اند و كنيه اش ابو عبد الله مى باشد. [2] حسيل پدر حذيفه از نيكان روزگار بود و در جنگ احد در ركاب پيامبر شهيد گرديد كه داستانش به اجمال چنين است: هنگامى كه حضرت رسول اكرم مردم را براى جنگ بسيج مى فرمود، چون حسيل و ثابت بن وقش مردانى از كار افتاده و فرتوت بودند درباره شان امر به جهاد صادر نفرمود و اين دو نفر با زنان و فرزندان مسلمان در مدينه ماندند. پس از رفتن مسلمانان به احد، يكى از ايشان به رفيقش گفت: براى چه نشسته ايم و چه انتظار مى كشيم كه امروز يا فردا مى ميريم پس بهتر است شمشيرهايمان را برداشته و به رسول خدا ملحق گرديم شايد خداوند شهادت را نصيبمان فرمايد. آن دو به اتفاق حركت كردند و وارد سرزمين احد شدند، بدون آنكه مسلمانان با خبر گردند، مشغول جنگ شدند، مسلمانان بدون توجه و نشناخته حسيل را كشتند، در اين ميان حذيفه خبر شد ولى هر چه فرياد كرد متوجه نشدند تا كار از كار گذشت. پيامبر خواست ديه او را بپردازد ولى حذيفه قبول نكرد و به مسلمانان بخشيد، پس حضرت درباره اش دعا فرمود. ثابت در جنگ با كفار شهيد گرديد. [3] برخى او را از انصار به شمار آورده اند و گروهى ديگر نيز او ار جزء مهاجران ذكر كرده اند و ابن اثير گفته است كه او از مهاجرين ست و او را مخير كردند همچون زنان و كودكان مهاجرت را اختيار كند يا اينكه در ركاب حضرت رسول مهاجرت كند و او و او حضرت و در ركاب حضرت رسول را ترجيح داده است و در اعيان الشيعه چنين ذكر شده است كه او در ديار خود باقى مانده و تبليغ دين خدا كرده است و باعث نصرت اسلام شده است بعدا به سمت مدينه مهاجرت كرده است يعنى او جزء كسانى است كه نصرت را انتخاب كرده است و از مهاجرين نيز به شمار مى رود. [4] سایر محورهای این مقاله عبارتند از:
[1]. محقق و نوسنده : ابوالحسن اسماعیلی
[2]. تاريخ بغداد، خطيب بغدادى 1:173; الاستيعاب، ابن عبدالبر 1:334; اسدالغابه ،ابن اثير 1:648; تاريخ مدينة دمشق، ابن عساكر 12:261 و 262 و اعيان الشيعه، امين عاملى 4:592.
[3]. اسدالغابه، ابن اثير 1:493;اعيان الشيعه ،امين عاملى4:592 و قاموس الرجال، شوشترى 3:145.
[4]. اسدالغابه، ابن اثير 1:468 و اعيان الشيعه ،امين عاملى 4:594.
[5]. جهت توضیح بیشتر رک:جلد چهارم دایره المعارف صحابه پیامبر9
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ[ مشاهده کل متن ]ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
کتاب «تکوین حزبالله: ریشههای اجتماعی ـ سیاسی شکلگیری حزبالله لبنان» نخستین اثر از مجموعه «کتاب مقاومت» است که بهتازگی به همت کارگروه مقاومت پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) رونمایی شده است.
نخستین شماره دوفصلنامه علمی امت و تمدن، به صاحب امتیازی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، مدیرمسئولی و سردبیری احمد کوثری منتشر و به عرصه نشر وارد شد. این نشریه، با تمرکز بر گفتمان تمدن نوین اسلامی، بستری برای همکاری و تولید سرمایههای علمی مشترک میان علمای شیعه و اهل سنت فراهم کرده است.
کتاب «فرهنگنامه منطق» به کوشش حسن رضایی و توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) منتشر و روانه بازار نشر شد.